UA / RU
Підтримати ZN.ua

Приземлення небожителів

Главі президентського секретаріату починають «перекривати кисень» навіть у його вотчині — у Закарпатті, що півроку тому видавалося неможливим у принципі.

Автор: Володимир Мартин

Главі президентського секретаріату починають «перекривати кисень» навіть у його вотчині — у Закарпатті, що півроку тому видавалося неможливим у принципі. Мало того, що В.Балогу викликали в міліцію на допит у справі про вбивство ужгородського підприємця (деталі справи «ДТ» повідомляло в числі за 28 березня), — минулого тижня в аеропорту Ужгорода затримали літак, яким він прилетів додому.

Усе відбувалося за таким сценарієм. У п’ятницю ввечері В.Балога, як звичайно, прибув зі столиці на Закарпаття на уїк-енд. На борту літака Learjet 60 (який вважається повітряним судном для VIP-персон) були також молодший брат глави президентського секретаріату, перший заступник закарпатського губернатора І.Балога, голова Закарпатської обласної ради М.Кічковський та охоронець. Цього ж дня на адресу начальника ГУМВС у Закарпатській області П.Кононенка надійшло депутатське звернення Г.Москаля з проханням перевірити літак на предмет можливих порушень митного законодавства та повітряного простору.

До перевірки залучили працівників Ужгородської митниці (такі речі — їхня компетенція). Командиром літака виявився громадянин США, хоча й з українським прізвищем. Він повідомив правоохоронцям, що повітряне судно прибуло на митну територію України за міжнародним рейсом «Прага — Бориспіль». Коли в пілота поцікавилися, на якій підставі він здійснює внутрішній рейс «Київ — Ужгород», той… перейшов на англійську мову. Жодних документів, які б підтверджували законність перебування літака на Закарпатті, на борту не виявилося. Після цього судно затримали для детальнішої перевірки, а біля злітної смуги виставили охорону з працівників УБОЗу та УДАІ. Міліціонери перебували в службових машинах, жодного їхнього втручання не знадобилося. Хоча варіанти могли бути різні. Затримання літака не на жарт розлютило його VIP-пасажирів. У митницю на «розбір польотів» заходив двоюрідний брат В.Балоги, народний депутат В.Петьовка, лунали гнівні телефонні дзвінки з Управління державної охорони, крім того, до ГУМВС звернувся начальник обласного УСБУ і зажадав терміново надати інформацію щодо ситуації з літаком, яким користується охоронювана особа, задля безпеки котрої задіяно 15 бійців спецпідрозділу «Альфа».

У суботу екіпаж тричі (о 7, 11.30 та о 15.00) намагався вилетіти до Києва і навіть розчохлював двигуни, однак правоохоронці пішли на принцип, і з Ужгорода його так і не випустили. У неділю пополудні В.Балога змушений був добиратися до Києва чартерним рейсом Луганських авіаліній. Learjet 60 так і залишився на території Ужгородського аеропорту, хоча міліцейську охорону було знято ще в суботу по обіді. Очевидно, власники боялися, що в Києві літак конфіскують, тому й залишили його на Закарпатті, де такі питання вирішити простіше.

З понеділка факт затримання літака в Ужгороді переріс у скандал, деталі якого обговорювала більшість центральних ЗМІ. З’ясувалося, що лайнер коштує близько шести мільйонів доларів, а вартість години оренди його польоту — приблизно 10 тисяч доларів. Протягом березня В.Балога здійснив у цьому літаку 12 рейсів «Київ — Ужгород — Київ», хоча жодних прав на перельоти в межах України літак не має (для цього необхідно провести розмитнення судна й отримати купу дозволів). За твердженням ряду народних депутатів, лайнер належить одному з банків американського штату Юта і літає під прапором якихось офшорних компаній (детальним з’ясуванням цих фактів, на прохання МВС, займається Інтерпол). Окремі питання — хто оплачує регулярні польоти В.Балоги на Закарпаття, і як сталося, що носія державної таємниці постійно обслуговували пілоти — громадяни іншої держави, один із яких володіє українською мовою?

Ужгородська митниця порушила щодо командира літака справу про порушення митних правил за ст. 336 Митного кодексу (неправомірні операції транспортного засобу, що перебуває під митним контролем). Стаття передбачає штраф від 50 до 100 неоподатковуваних мінімумів або конфіскацію транспортного засобу. Зрозуміло, що жоден суд на Закарпатті поки що не винесе суворого рішення щодо командира літака, яким літає В.Балога (коли матеріал готувався до друку, стало відомо, що Ужго­родський суд оштрафував винного «аж» на 1200 гривень). Однак справа, зрештою, не лише в конфіскації чи штрафі. Історія з літаком — яскрава ілюстрація того, як чиновники з найближчого оточення президента в умовах жорстокої кризи, нехтуючи законами й мораллю, демонстративно купаються в розкошах. Як не згадати в цьому контексті того факту, що на межі ХІХ — ХХ ст. західно­європейська інтелігенція називала За­карпаття Африкою в центрі Європи…