UA / RU
Підтримати ZN.ua

Політреклама і адмінресурс. Як замітають сліди за Кличком

УДАР та КМДА «не можуть» визначити, хто розмістив рекламу з мером, і чи соціальна вона

Автор: Наталія Патрікєєва

У КМДА відхрестилися від реклами з Кличком та назвою партії УДАР і стверджують, що її розмістили на замовлення громадської організації. Втім, керівниця ГО УДАР запевняє, що реклами не розміщувала, і киває на партію, де кажуть, що допомагали з макетами, але реклами теж не розміщували.

Понад місяць тому Рух ЧЕСНО зафіксував одразу три різновиди зовнішньої реклами із зображенням Віталія Кличка та логотипом партії УДАР. Два різновиди такої реклами транслюють із екранів метрополітену (з написами «Хочеш шастать? Вакцинуйся!» та «УДАР по COVID-19. Вакцинуйся! Бережи себе!!»). Цю ж рекламу та ще один її різновид транслюють на екранах на фасадах будинків і на інших рекламних конструкціях (екрани у вигляді бігбордів).

Оскільки КМДА на доручення Кличка 2021 року уже розміщувала «ковідну» соцрекламу, Рух ЧЕСНО більше місяця намагався дізнатися, хто є замовником цього разу.

Рух ЧЕСНО

У КМДА відповідь на інформаційний запит довго дати не могли і продовжили розгляд до 20 робочих днів. Зрештою повідомили, з посиланням на розповсюджувача реклами, що зображення розмістили на звернення громадської організації «УДАР (Український Демократичний Альянс за Реформи) Віталія Кличка».

Рух ЧЕСНО

В адміністрації зазначили, що бюджетних коштів на це не витрачали.

За інформацією КМДА, на території Києва рекламу на транспорті встановлюють і обслуговують суб’єкти господарювання — розповсюджувачі реклами. Рекламу розміщують на підставі договорів між замовниками та розповсюджувачами — власниками рекламних засобів. Умови такої співпраці не розголошують.

У адміністрації також уточнили, що згадані ролики не є соціальною рекламою, оскільки управління з питань реклами їх не затверджувало.

Громадську організацію «УДАР Віталія Кличка» створено у вересні 2007 року. Згідно з податковою звітністю, у 2020 році дохід організації становив 4,4 млн грн.

В організації немає окремого сайту чи сторінок у соціальних мережах. На сайті партії УДАР немає інформації про діяльність цієї організації. Якщо рекламу справді оплачувала ГО, її вартість залишиться невідомою, оскільки громадські організації не публікують фінансових звітів.

Рух ЧЕСНО звернувся до Ірини Дриженко — керівниці ГО «УДАР Віталія Кличка», бухгалтерки громадської приймальні секретаря Київської міської ради та керівника міського осередку партії УДАР Володимира Бондаренка з проханням підтвердити замовлення реклами в метро.

«Це треба з'ясовувати, хто замовляв. З нашої ГО ніхто не замовляв, ніякої оплати не було. Це я вам кажу, в нас відкриті рахунки, ніхто нічого від ГО не замовляв, у нас взагалі тільки депутатська діяльність», — сказала Дриженко.

Крім реклами із закликом вакцинуватися, були гасла «Збережи життя. Вилікуй країну. УДАР Віталія Кличка». Візуально третій різновид реклами скидався на партійну рекламу УДАРу, яку розміщували під час виборів 2020 року.

Рух ЧЕСНО

ЧЕСНО звернувся по коментар до політичної партії УДАР.

У пресслужбі партії під час телефонної розмови спочатку відповіли, що реклама в метрополітені — соціальна. Але після уточнення, що в КМДА це твердження заперечили, попросили надіслати письмовий запит.

«Ми як міська організація партії долучалися до розробки креативів, візуальної складової даної кампанії. Все інше, що стосується цих сюжетів, відповідає нормам соціальної реклами. А сам запит на розміщення сюжетів робила ГО. Щодо комерційних відносин партії і комунальної організації — то цього не робили, ми не вступали в комерційні відносини з підприємством (ідеться про метрополітен, — Н.П.)», — сказали в партії УДАР.

Ми надіслали до офісу партії листа із фото зразків реклами в метро та на вулицях і попросили пояснити, на яких умовах ГО УДАР замовляла рекламу в метро, чому цього не зробила партія та хто замовляв таку рекламу на вулицях Києва.

У відповіді було зазначено, що партія замовляла зовнішню рекламу на вулицях Києва (з написом «Збережи життя. Врятуй країну»), однак підкреслила, що «не є замовником розміщення зовнішньої реклами «Удар по COVID-19».

Потім політсила вдалася до тлумачення слова «удар» зі словника та пояснення, що партія і її київський осередок працюють із різними ГО. А слово «Удар» на рекламних сюжетах у метро просто «може бути обумовлене лаконічністю і емоційністю».

«За цих умов, розміщення даного рекламного сюжету могло відбуватися на безоплатній основі», — зазначено у відповіді. Геніально.

З відповіді партії УДАР на прохання дати коментар
Рух ЧЕСНО

З отриманої від офісу партії інформації не стає зрозуміло, хто й на яких умовах замовив рекламу в метрополітені.

Чому це важливо?

Причому не тільки для Києва, який задає тон у використанні адмінресурсу з політичною метою. Торік КМДА, на доручення міського голови, розмістила 236 носіїв соціальної реклами. На більшості був зображений міський голова Віталій Кличко. Що примушує сумніватися, що це справді соціальна реклама, а не реклама міського голови, формально розміщена як соціальна.

Рух ЧЕСНО

Оскільки у двох із трьох нових рекламних сюжетів фігурує назва партії УДАР, можна припустити, що реклама орієнтована на популяризацію однойменної партії.

Формально, ГО УДАР могла розміщувати таку рекламу, і витрати на неї мали б бути відображені в партійному звіті як спонсорський внесок. Утім, зазвичай ГО заперечують, що діють в інтересах однойменних політсил, тому в партійній звітності спонсорських внесків не показують. Як наслідок, використовуючи клонів партії зі статусом ГО, політики приховують і масштаби витрат, і походження коштів, якими ці витрати покривають.

Усе це відбувається на тлі того, що парламент так і не відновив адекватного звітування політичних партій, призупиненого торік через пандемію COVID-19. 60 громадських організацій зверталися до Зеленського з вимогою ветувати закон про псевдовідновлення звітування, він це зробив, але народні депутати свідомо саботують зазначений процес. Понад те, Верховна Рада ухвалила зміни до закону «Про політичні партії в Україні», які дозволили політичним партіям приховувати свої витрати. Навіть незважаючи на вето президента, факт прийняття таких законопроєктів — удар по прозорості та підзвітності політичних партій.

Водночас ця ситуація вкотре порушує питання закритості ринку зовнішньої реклами та проблем із регулюванням соціальної й політичної реклами. З'ясувати, хто розміщував соціальну чи політичну рекламу, й на яких умовах, — дуже складно, а то й неможливо.

Якщо частину реклами замовляла партія, то громадськість це побачить лише після відновлення звітування партій.

Кличко обіймає посаду мера Києва з літа 2014 року. Тоді він переміг на позачергових виборах із результатом 57% голосів. Уже за рік, на чергових виборах, він переміг удруге, отримавши 66% підтримки киян. Втретє кияни обрали його на місцевих виборах торік.

У Віталія Кличка є сайт, особиста сторінка у Facebook, активна публічна сторінка «Кличко мер», де періодично публікують професійно зняті відео, а також виходить газета «Кличко — мер». У КМДА Руху ЧЕСНО неодноразово відповідали, що грошей на ці активності з бюджету не витрачають.

Більше статей Наталії Патрикєєвої читайте за посиланням.