UA / RU
Підтримати ZN.ua

Олександр Вілкул: "Звинувачуючи мене в захопленні заводу, шантажують уряд"

З одного боку, очевидно, що це менеджер-трудоголік, людина неабиякого інтелекту та ділових якостей. А таких у нинішньому складі уряду не дуже багато. З іншого - уже перебуваючи на посаді віце-прем'єра, Вілкул надзвичайно боїться наступити на начальницьку або просто побратимську ногу.

Автор: Юрій Бутусов

Два місяці DT.UA намагалося домовитися про інтерв'ю з віце-прем'єр-міністром Олександром Вілкулом. Та, на жаль, Олександр Юрійович не знаходив часу відповісти на запитання нашого видання. Однак публікація в "Дзеркалі" інтерв'ю одного з акціонерів Дніпропетровського стрілкового заводу Олега Левіна, де він по суті звинуватив Вілкула у використанні службового становища в особистих цілях, переконала віце-прем'єра в користі гласності й публічності. І пан Олександр звернувся до редакції з проханням надати йому право на відповідь як по суті звинувачень, так і щодо інших аспектів своєї діяльності. Склалося враження, що віце-прем'єра турбують не тільки власні репутаційні ризики, а й ті, які він може створити хазяїну СКМ Рінату Ахметову - людині, котрій Вілкул у бізнесі і політиці зобов'язаний багато чим.

Спілкування з Олександром Юрійовичем залишило двоїсте враження - з одного боку, очевидно, що це менеджер-трудоголік, людина неабиякого інтелекту та ділових якостей. А таких у нинішньому складі уряду не дуже багато. З іншого - уже перебуваючи на посаді віце-прем'єра, Вілкул надзвичайно боїться наступити на начальницьку або просто побратимську ногу. Втім, лінію поведінки вже не адміністратора обласного масштабу, але ще й не державного діяча та публічного політика можна пояснити як періодом входження в курс справ, так і багаторазовим збільшенням сфери відповідальності. Попри безпосередній інформаційний привід, який привів нас на зустріч із віце-прем'єром, DT.UA вирішило не зводити розмову тільки до обговорення скандалу. Тим більше що Олександр Вілкул курирує в уряді досить широкий перелік завдань.

- Олександре Юрійовичу, у вашому віданні нині низка стратегічних напрямів - транспорт, ЖКГ, будівництво житла, адміністративно-територіальна реформа, електронне управління, які потребують структурних реформ. Але чи можливі взагалі якісь реформи в Україні в нинішній ситуації?

-Ключовим нашим завданням є забезпечення зростання заробітної плати, пенсій, підвищення соціальних стандартів. Досягти цього можна тільки розвитком економіки. Усі розвинені країни домагалися результатів розробкою та реалізацією чітких стратегій зі зрозумілими часовими й кількісними критеріями успіху. Інфраструктурні проекти, якими мені довірено займатися, - одна з основ запланованого економічного зростання. Цим шляхом ми йшли в Дніпропетровській області, і результати очевидні. Стратегія - не красивий набір слів, які одного разу презентуються, а потім не використовуються. Можу сказати, що за перші три роки реалізації стратегії розвитку Дніпропетровської області ми рухаємося чітко за планом. Зростання виробництва за три роки - 25%, причому всупереч усім світовим тенденціям. Дніпропетровська область - лідер з інвестицій серед усіх областей України. 8,3 млрд дол. - кожен шостий долар, вкладений в Україну іноземними інвесторами, працює в Дніпропетровській області. Причому за останні два кризові роки було залучено понад 1,3 млрд інвестицій.

- Хотів би зауважити, що зростання виробництва у вас відбувається насамперед усупереч загальноукраїнським тенденціям. Як пояснити, що саме Дніпропетровська область стала лідером інвестицій в Україні, а не, припустимо, Донецька?

- Ми з повагою ставимося до наших колег. У них є стратегії, які вони успішно реалізовують. Наголос було зроблено на залученні інвестицій у ті галузі, які працюють у контрциклах із традиційними базовими галузями важкої промисловості. Наприклад, зростання виробництва в ракетобудуванні збільшилося порівняно з 2010-м утричі. Акцент робиться на імпортозаміщенні. Точне машинобудування, легка промисловість, виробництво скла - нашими пріоритетами стали товари, які в Україні не виробляються. Кожен інвестор, який приходить у Дніпропетровську область, отримує персонального менеджера, котрий супроводжує проект, починаючи від ідеї, виділення землі, бюрократичних процедур і закінчуючи вже практично здачею в експлуатацію. Будь-яка дозвільна процедура проходить виключно через механізм "єдиного вікна". За результатами минулого року понад 90% дозволів видано в строки менші, ніж установлено законодавством. А відсоток відмови практично зводиться до нуля - тільки там, де не оформлено документів. Ми реалізували дуже великі інфраструктурні проекти з будівництва й ремонту доріг, скорочення шкідливих викидів промисловості в навколишнє середовище, електронного управління - я нині координую цей напрям як державний менеджер у масштабах країни. Наприклад, ми обладнали GPS-навігацією всі машини швидкої допомоги, і, згідно з даними моніторингу, нині в області 93% виїздів "швидких" на виклик у містах становить 10 хвилин, 93% виїздів у селі - 20 хвилин. Створили єдину диспетчерську службу, встановили архіватори мови на прийомі дзвінків. Усіх прикладів змін я вам зараз не перерахую. Мені досить близькі сучасні методи управління за цілями. Я вітаю європейську модель і політики, і управління. На розробку стратегії, вибудовування системи управління в області пішло півроку, і в уряді моя команда працює аналогічно.

- Я вас запитував про причини, які не дають іншим областям змоги реалізувати ваші напрацювання, наприклад, щодо залучення інвесторів. Ви плануєте реформи в масштабах країни й чомусь не даєте оцінки проблемам, що стоять у масштабах країни, а не в масштабах окремої області. Така дипломатичність зрозуміла, але як тоді проводити реформи?

-Я все життя працюю з інвесторами. У багатьох регіонах України є дуже цікаві точки зростання, причому не тільки для конкретної області, а й у масштабах національної економіки, які ми обов'язково реалізуємо з регіонами.

- Хотілося б побачити, як ви зможете реалізувати інфраструктурні проекти без подолання головної проблеми реформ в Україні - корупції у владі. Олександр Єфремов, глава фракції Партії регіонів, сказав дуже цікаву фразу: "Коли я очолив адміністрацію в Луганській області, зібрав колег і сказав: "Якщо будете красти 10%, а 90 працюватимуть на державу, я вас зрозумію". У наш час крадуть значно більше 10% - уже до 50% дійшло. То, може, в подоланні корупції і є головний ключ до залучення інвестицій? Як ви мотивували ваших співробітників в області, як мотивуватимете чиновників усієї країни - який відсоток відкоту вважати припустимим?

-Ви говорите зараз журналістським штампом. З самого початку у своєму запитанні закладаєте якісь категоричні твердження. Насправді я далекий від того, щоб ідеалізувати ситуацію. Але ефективною є тільки побудова системи, яка не дає можливості конкретній людині мати неправильні думки. У цьому питанні я дуже вірю в ефективність електронного управління. Працюючи в промисловості, я очолював реалізацію проекту із впровадження IRP-технологій (IRP - інтеграція, автоматизація, забезпечення). У результаті на п'яти гірничозбагачувальних комбінатах було впроваджено найкращу в світі в металургійній галузі IRP-систему компанії SAP із 12 модулів, починаючи від управління фінансами й закінчуючи управлінням персоналом, екологією тощо. Завдяки цьому підприємство змогло знизити залишки й запаси на 80%. Усі процедури стали абсолютно зрозумілі й прозорі. Якщо співробітник повинен зробити в певний відрізок часу якусь операцію, але цього не зробив або зробив якось не так, то, відповідно, засвічується попередження. Той самий принцип ми впровадили в області, його ж упроваджуватимемо в усій країні. Найефективнішим інструментарієм для боротьби з корупцією та бюрократизацією є побудова системи.

- Жодна технологічна система без людей не працює. У нас діють системи електронного управління і на митниці, і в податковій, а на практиці це одні з найкорумпованіших структур у державі. Як мотивувати тих, хто нині при владі, щоб будь-яка реформа запрацювала?

-Я в таких аспектах жорсткий керівник. Ми провели будівництво й капітальний ремонт понад 5 млн кв. м шляхів в області, і не раз будівельникам і підрядникам доводилося повністю переукладати шлях - своїм коштом. Якось підрядник переклав понад кілометр автомагістралі через виявлений брак, який я відмовився приймати. Я проводив оперативну нараду о шостій ранку протягом трьох місяців перед пуском першої черги об'їзної дороги навколо Дніпропетровська. У цьому плані я жорсткий керівник, мені потрібен результат.

Потрібен підбір команди з людей, які хочуть зробити кращим своє місто, свою область, країну, і в яких саме це є ключовою мотивацією. Потрібні люди, що поділяють одну ідеологію.

- Те, що нині при владі люди, які поділяють одну ідеологію, - для всіх очевидно. Це й насторожує. І все-таки корупція є ключовою проблемою, якщо намагатися масштабувати ваш дніпропетровський досвід до всієї країни. Нині в кожному регіоні відкрито мережі дозвільних центрів, на проект витрачено сотні мільйонів гривень з бюджету. Але дозвільні центри перетворилися на зайву бюрократичну надбудову, яка є ще одним посередником між громадянином і послугою, яку він хоче отримати від держави. Замість побудувати єдиний регламент та електронний документообіг усередині державних органів, на стару бюрократичну піраміду натягнули нову оболонку. У вас є інформація, яка швидкість видачі дозвільних документів в інших областях України, який відсоток не тільки відмов, а й прострочених рішень?

-Я з вами не згоден. Там, де побудовано правильну систему, - це ефективний інструмент. В одних регіонах вона на більш високому рівні, в інших - на низькому. За оцінкою міжнародних експертів, Дніпропетровська область за впровадженням електронного документообігу й дозвільних процедур тощо перебуває на рівні країн Центральної та Східної Європи.

- Основне питання - не наявність центрів, а швидкість оформлення документів і кількість відмов. А як влада організовує - це справа двадцять восьма. Мені цікаво, може, ви могли б нам допомогти підготувати інформацію з приводу того, яка ситуація з нормативами, строками проходження документації в інших регіонах України і кількістю відмов?

- Надішліть запит - надамо. Дозвільні центри в нас є практично скрізь. Центрів надання адміністративних послуг в Україні є вже близько 100. Цього року стоїть завдання максимально збільшити їхню кількість. Сьогодні під моїм керівництвом у Кабміні створено робочу групу з питання розробки і впровадження електронного документообігу з участю провідних світових IT-компаній. До слова, будь-яка велика компанія, якщо захоче, може бути одним з експертів процесу. Адміністрування проекту проводиться таким чином: є управляючий комітет проекту, робоча група й експерти. Важливо знайти механізм, як через інтерфейси об'єднати всі системи, що працюють на сьогодні в державі, щоб у єдиній системі можна було користуватися всіма базами даних, реєстрами тощо. Дуже важливо прописати єдині процедури для всіх проектів, які запроваджуються в державі, державному секторі, починаючи від кожної сільської, районної ради і закінчуючи центральними органами влади.

- Згідно з даними КРУ, у 2003-2011 рр. на програми інформатизації органів державної влади з бюджету - з кишені платників податків - було витрачено понад 40 млрд грн. Уже два роки за прем'єра Азарова працює агентство з інформатизації. Але система електронного документообігу так і не була впроваджена, у державі відсутня навіть елементарна стандартизація у сфері інформатизації. При цьому всі органи влади продовжують витрачати сотні мільйонів. Як це зупинити?

- Давайте дочекаємося результатів аудиту. Заборонити зараз закупівлі органам влади неможливо. Нам необхідні єдині стандарти, єдина система, що збере разом уже існуючі нині. Наприклад, сьогодні в Кабміні розглядалося питання про введення в експлуатацію в Міністерстві соціальної політики електронної системи управління, створеної з допомогою Світового банку.

- Сто мільйонів кредиту під держгарантії на це витратили, хоча цінність цієї системи сумнівна, а вартість просто космічна й безсовісно роздута. Це до питання про корупцію у владі.

- Яка була вартість, вам краще запитати в Мінсоцполітики. Ця система будувалася три роки. Чи вона вводитиметься в експлуатацію? Звичайно. Не можна перекреслити все те, що зроблено.

- Торкнімося адміністративно-територіальної реформи. Ви курируєте робочу групу, яка готує у Верховну Раду закони щодо цієї реформи. Є ключове запитання в поданому Близнюком законопроекті, що перебуває в Кабміні: яким чином вирішувати питання про укрупнення адміністративно-територіальних одиниць - шляхом референдуму в територіальних громадах чи шляхом рішення місцевих органів самоврядування? Різниця очевидна - щоб переконати громаду, потрібні будуть значно вагоміші аргументи.

- Адміністративно-територіальна реформа - це дуже важлива реформа, але при цьому вона дуже чутлива. Можу сказати, що, перш ніж проводити будь-які дії в цьому напрямку, їх необхідно широко обговорити на рівні суб'єктів місцевого самоврядування - у сільських радах, містах, областях, асоціаціях. Пропозиції мають бути дуже серйозно проговорені, і тільки після цього можна переходити до якихось дій. Моя позиція така - як зручно людям. Як зручно територіальним громадам, так і треба робити. Тому необхідно провести широке обговорення. Яке буде рішення, так діятиме й уряд.

- Коли зараз закривають школи й лікарні, як правило, не прислухаються до думки громад.

- А де масово закривають лікарні і школи?

- У сільських районах насамперед, але поліклініки закривають і в містах.

- Можу сказати, що в Дніпропетровській області, навпаки, відкривають школи. У 2012-му ми відкрили три нові школи. А в рамках медичної реформи не скорочується жодного медичного закладу - деякі перепрофілюються.

Я не знаю статистики по Україні, тому знову наведу як приклад Дніпропетровську область. Сьогодні до 30% є дефіцит лікарів. Тому навіть теоретично неможливе їх скорочення. Розвиток сімейної медицини - це один зі стовпів медичної реформи.

- А чи не призводить створення амбулаторій сімейної медицини до руйнування багато років існуючої системи поліклінік, сільських і районних лікарень?

- Районні лікарні як були, так і залишаються. Завдання сімейної медицини - наблизити медичну послугу до людини. Інша річ, що мусимо збільшувати кількість амбулаторій сімейної медицини. У Дніпропетровській області таких амбулаторій близько 400. А цільова модель для того, щоб кожна людина мала поблизу сімейного лікаря і їй було зручно користуватися його послугами. Нам необхідно протягом трьох років відкрити 800 амбулаторій. Щодо кожного медичного закладу Дніпропетровської області, а це більш як 500, було складено паспорт модернізації, в якому зазначено, як є сьогодні і як має бути завтра. Паспорт модернізації підписується, якщо це село - головним лікарем, головою сільради або райради, міськадміністрації і після цього керівником обласного управління охорони здоров'я. Всі зацікавлені особи, починаючи від медиків і закінчуючи територіальними громадами, погодилися, що така модернізація кожного конкретного медичного закладу буде ефективною і піде на користь людям. І тільки після цього робилися конкретні дії.

- Однак цілий ряд медиків відкрито критикують медреформу саме за те, що вона звелася до масового закриття медзакладів та розгону кадрів.

- Я на емоційному рівні не відповідаю на питання медицини. Даю вам експертну оцінку й розповідаю про механізми реалізації реформи як колишній губернатор Дніпропетровської області. Чудово розумію, що для політичної критики влади ця галузь - одна з найбільш уразливих. При цьому на місцях справді бувають недоробки, які необхідно жорстко виправляти. У місті Дніпропетровську на початковому етапі, впродовж перших двох-трьох місяців, була проблема з розподілом потоків дітей і дорослих та отриманням довідок. І цю проблему вирішили. Я вдячний і ЗМІ, і громадським організаціям, котрі повідомляли інформацію, на яку була негайна реакція. Останнім часом такої інформації вже значно менше.

(Наскільки об'єктивно уявляє О.Вілкул ситуацію з медреформою у Дніпропетровській області та в країні загалом, ми можемо судити з повідомлення дніпропетровського Незалежного батьківського руху "За наших дітей", цитуємо: "Наші пропозиції з питань реформування системи охорони здоров'я в м. Дніпропетровську та області були передані через чиновників главі Дніпропетровської облдержадміністрації Олександру Вілкулу, але відповідей на них батьки не отримали. У місті, без рішення керуючого комітету, за розпорядженням Дніпропетровського облздоров'я, були знищені практично всі жіночі консультації та дитячі поліклініки". Особлива увага привертається до стану справ у спальних районах обласного центру. "До реформи обстежити дитину, зробити щеплення, оформити в дитячий садок або школу можна було в одній поліклініці. Сьогодні для цього батьки з дітьми мусять їздити по всьому місту (2–3 різні місця)… Така медреформа наблизила медобслуговування до людей?.. Ні, вона грубо порушує права людини і наших дітей насамперед". А перший віце-спікер Верховної Ради І.Калетнік, завжди лояльний до влади, був вимушений публічно визнати, що медична реформа у Вінницькій, Дніпропетровській, Донецькій областях та в місті Києві викликає незадоволення своїми результатами у 95% населення цих регіонів. "Незадоволені як пацієнти, так і медичні працівники. Вони справедливо вважають, що способи впровадження реформи руйнують систему медичних закладів, а можливості надання якісної медичної допомоги стають дедалі мізернішими").

- Прем'єр-міністр дав вам доручення прискорити створення програми будівництва автомобільних доріг. Що робити? Якщо спиратися на ваш дніпропетровський досвід і кепський стан українських доріг, то треба примусити для початку Колеснікова й Демішкана за власний кошт заново укласти половину українських автомагістралей. Судячи зі слів прем'єра, ремонт доріг взагалі мав символічний характер, - на 12 тис. км автодоріг площа ремонту становила 54 кв. км. Але ж протяжність доріг в Україні разів у 15 більша, там що, виходить, навіть по лопаті асфальту ніхто не кинув?

- Давайте розділимо питання на тактичне і стратегічне. Тактичне - це те доручення, що дав прем'єр-міністр, - якомога швидше виконати поточний ремонт доріг після найскладнішої зими за останні 10 років. Якщо ми говоримо про дороги, то мусимо розуміти, що в нас близько 170 тис. км доріг у державі. З них 95% побудовані 40-60 років тому і розраховані на інше навантаження. Сьогодні потік автомобілів цими шляхами удвічі-вдесятеро більший, ніж той, що був, коли вони проектувалися. Другий момент. Необхідно чітко розуміти, що дороги між населеними пунктами - це відповідальність "Укравтодору", а в населених пунктах, згідно з чинним законодавством, - це відповідальність місцевих органів влади. На сьогодні працюють близько 25 асфальтних заводів, ще 90 готові до запуску, щойно покращаться погодні умови. Крім того, працюють близько 300 ремонтних бригад.

Стратегічне питання - як нам побудувати сучасну мережу автодоріг? Перше - використання нових сучасних технологій. Кубоподібний щебінь, спеціальні присадки, вищий ступінь змішуваності асфальтобетону. Друге - державні інвестиції. Третє - державно-приватне партнерство, у тому числі використання концесійних механізмів. Наші сусіди, від Європи й до Росії, мають великий досвід використання концесій: до 50% усіх доріг, які будуються. Цим шляхом має йти і Україна. Четверте - чітке фокусування відповідальності, хто й за яку дорогу відповідає. Ключові дороги повинні залишитися в держави, а решта - перейти разом із коштами на їх утримання під контроль територіальних органів влади, щоб була персоніфікована відповідальність.

- Чекаю, що ви все-таки назвете боротьбу з корупцією і злодійством, відкотами, але не чую досі. Ви недавно представляли главу "Автодору" Мезріна...

- Він виконує обов'язки…

- Він виконуватиме обов'язки боротьби з корупцією?

- Рішення одне - підвищення прозорості й відкритості само по собі не дасть можливості корупційних проявів.

- Три тижні тому голова Київської адміністрації Попов узяв журналіста програми "Наші гроші" для інспекції роботи "Укравтодору". Поїхали на Окружну дорогу, підійшли до бригадира "Укравтодору", щоб купити машину асфальту за готівку. Їм сказали, що питань немає, підходьте куди треба й купуйте. Це відверта корупція на нижчому рівні, але ми розуміємо, що вона можлива, бо існує вертикаль поборів. Я в Києві їжджу новими, так би мовити, дорогами, прокладеними й відремонтованими перед Євро-2012. І вважаю, треба почати підвищувати прозорість зі звільнення - ні, не пересічних шляховиків, які крадуть машинами державний асфальт, а вищого керівництва "Автодору" в повному складі й тих, хто проводив тендери.

-Згоден, якщо у вас є конкретна інформація, будь ласка, повідомляйте, й ми відповідно на неї реагуватимемо. Мають бути гарантійні строки експлуатації кожної дороги. Якщо гарантійні строки не виконуються, то має бути персональна відповідальність керівників.

"Автодор" же доповідав про вирішення тактичного завдання приведення в мінімально експлуатаційну готовність. Не йшлося про капітальні ремонти.

- Азаров казав про необхідність залучати інвесторів для ремонту автодоріг і нарікав на брак коштів. У нас дороги ремонтують, зокрема, за рахунок акцизів на бензин, які сплачують усі автовласники. Разом з тим DT.UA опублікувало розслідування, згідно з яким компанія "Газ України 2009", якою керує бізнесмен Сергій Курченко, нібито партнер Олександра Януковича, тільки в 2012 р. поставила в Україну 700 тис. т бензину, за який акциз не був сплачений.

-Питання не входить у мою компетенцію. Поставте його компетентним органам.

- Мені цікава ваша позиція як державного діяча. Адже через дії Курченка й Сім'ї бюджет і громадяни України тепер не мають коштів на ремонт автодоріг. Корупція все-таки…

-Цілком можливо, це просто фантазії. Моя позиція - що більше буде податків у бюджет, зокрема акцизного збору, то більше буде створено доріг. Мені поставили завдання розробити стратегію ремонту доріг.

- Те, що не надходять у бюджет гроші, на які цю стратегію можна реалізувати, вас не цікавить?

-Я за цей блок не відповідаю і рекомендую направити запит у компетентні органі. Там вам дадуть відповідь. Мені нічого не відомо.

- Ви не спілкувалися на цю тему з Олександром Вікторовичем Януковичем?

-Я в своїй службовій діяльності з ним не перетинаюся, особистих стосунків також не маю. Головне, щоб бізнес працював прозоро й платив податки.

- Що ж, перейдімо тепер до скандалу, пов'язаного з вами особисто, - до скандалу навколо Дніпропетровського стрілкового заводу, який, як заявив DT.UA один з акціонерів Олег Левін, ви й ваша команда нібито намагаєтеся шантажем і вимаганнями з участю державних органів забрати в законних власників. Це звучить дуже серйозно, бо це перше і єдине публічне звинувачення в злочинній діяльності, вимаганні й шантажі, висунуте проти вас за час вашої політичної кар'єри. Звинувачення, підкріплене заявою акціонера підприємства та акцією протесту робітників підприємства і профспілкового комітету Дніпропетровського стрілкового заводу. Фабула така: щоб змусити продати завод, нібито за вашим наказом контролюючі органи почали перевірку підприємства, "Укрзалізниця" припинила розрахунки за вже поставлену продукцію, а тендер із закупівлі стрілкових переводів "Укрзалізниці" було нібито виписано під інший завод, що входить до структури СКМ, в якій ви й зробили кар'єру.

-Я вважаю, що журналісти вашого видання найбільш компетентні й обізнані в політичних інтригах. Тому я можу вам повернути ваше запитання. Чи можу я дати вказівки силовим структурам? Відповідаю: ні, це не в моїй компетенції. Це перше. Друге - я три роки працював губернатором Дніпропетровської області, і жодних запитань не було. З'явилися вони лише в грудні, через кілька днів після того, як я став віце-прем'єр-міністром. Третє - людина зробила заяву про спробу захоплення заводу, але вона нічого не казала про акції, а казала про можливість програти тендер. Виглядало це так: якщо підприємство, одним з акціонерів якого я є, не виграє тендера, то значить це рейдерство. Логічні запитання? Логічні. На заводі близько 10 великих акціонерів. Із них більше половини після цього подзвонили мені й вибачилися. Те, що стосується питань із графіком платежів, то будь-яке велике підприємство, зокрема й "Укрзалізниця", і в Україні, і в Європі в умовах економічної кризи може мати затримки з платежами. Це абсолютно операційне питання. "Укрзалізниця" - велика структура, в якій проходять тисячі тендерів, і про наявність цього тендера я довідався з вашої газети. Після публікації у вашій газеті мені сказали, що справді проводиться даний тендер у даний період часу, але він не закінчений. Коли будуть результати - тоді ваше право як журналіста розглянути, наскільки він був прозорим, які було запропоновано ціни.

- Ви говорите про мотивації Левіна, і цілком може бути, що ви маєте рацію. Але це не стосується суті справи. Висунуті звинувачення в цивілізованій країні спричинили б катастрофічний для влади скандал, оскільки Левін каже про використання вами службового становища в особистих цілях, наводить факти тиску. І ваш обов'язок як одного з вищих держслужбовців не намагатися пояснити дії приватної особи, а відповісти на звинувачення на свою адресу.

-Я намагаюся вам фактами пояснити, що це просто абсурдно. Це шантаж не так мене особисто, як усього уряду з використанням чорного піару. У всіх заявах Левіна немає жодного доказу.

- Чи мав місце з вашого боку шантаж, як стверджує Левін, чи ні? Влада зобов'язана відповісти по суті звинувачень і спростувати слова Левіна, якщо треба - притягнути його до відповідальності згідно із законом.

- Я справді турбуюся про свою репутацію. Факти полягають у тому, що я не можу дати певних вказівок контролюючим органам і що Левін розповідав не про рейдерство, а про можливість програти тендер, який іще не відбувся. Я вам даю доказову базу абсурдності цієї заяви. А якщо я з'ясовуватиме стосунки з паном Левіним, якого бачив один раз у житті в присутності 50 осіб, то я в цій ситуації діятиму за сценарієм ініціаторів скандалу. Хоча дякую за підказку. Я проконсультуюся з адвокатами й ухвалю принципове і юридичне рішення.

- Скажіть, а чому якісь невідомі акціонери, які перед вами нібито вибачилися, не заявили цього публічно?

- А чому вони невідомі? Реєстр акціонерів - публічний документ. Запитайте цих акціонерів. (DT.UA спробувало перевірити цю інформацію пана Вілкула, і вона знайшла часткове підтвердження. Акції ДСЗ належать п'яти акціонерам, і, за нашими неофіційними даними, особисті вибачення О.Вілкулу приніс один з них - Мирон Сосновський, родина якого володіє приблизно 18% акцій заводу.)

- В Інтернеті про конфлікт стосовно ДСЗ з'явилася стаття, в якій сказано, що причина скандалу - "наїзд" групи Ігоря Коломойського на бізнес Ріната Ахметова. Чи правда, що ситуація зі стрілковим заводом - наслідок ворожнечі Ахметова і Коломойського?

-Наскільки я знаю, група "Приват" не має жодного стосунку до ДСЗ. У мене немає конфліктів із паном Коломойським.

- Цікава позиція впливової єврейської громади Дніпропетровська, до якої належить Левін. У "Форбсі" нині, за збігом, вийшов коментар Г.Корбана - також одного із впливових діячів цієї громади, де йдеться про те, що в нього з Вілкулом чудові стосунки. У вас із Корбаном із приводу цього заводу якісь контакти були?

-Пан Корбан найближчий і найкращий друг пана Левіна. Але особисто з Корбаном у мене жодних конфліктних ситуацій, пов'язаних із цим заводом, не було.

- Скажіть, але чому цього року вперше за всі роки незалежності закупили таку мізерну кількість стрілкових переводів? У 2,5 разу менше, ніж за вашого попередника Б.Колеснікова. Професор Даниленко заявив про зниження рівня безпеки на транспорті у цьому зв'язку.

-Краще адресувати це запитання "Укрзалізниці", я не маю стосунку до таких суто технічних питань, як кількість стрілкових переводів і замовлення адміністрації залізничного транспорту. Цією організацією, як за Колеснікова, так і при мені, керує міністр транспорту. Хочу підкреслити, що ситуація навколо Дніпропетровського стрілкового заводу, навколо тендера перебуває під безпосереднім контролем відповідних державних органів, Міністерства інфраструктури, "Укрзалізниці", і прив'язувати мене до цих відносин не вважаю логічним.