Відчуйте парадоксальність новини: «Інспектори «Укртрансбезпеки», перебуваючи в авто патрульної поліції, потрапили в ДТП». Аварія сталася в м. Пологи Запорізької області, саме коли інспектори виїхали на перевірку дотримання габаритно-вагових норм вантажівками. Ймовірно, це був своєрідний майстер-клас від держоргану, що повинен дбати про безпеку на дорогах, бо не кожен водій може похвалитися аварією з перекиданням автівки на дах, та ще й залишитися живим після такого кульбіту.
Якщо таке допускають на дорозі інспектори «Укртрансбезпеки» (УТБ) чи поліцейські в їхній присутності, то чи варто дивуватися поведінці інших водіїв і перевізників? Здається, у гонитві за доходом від штрафування перевантажених фур УТБ геть-чисто випустили з поля зору менш прибутковий, але від того не менш важливий пасажирський транспорт.
Яскраве тому підтвердження — нещодавні ДТП за участі українських автобусів у Польщі. Лише за три тижні, 6 і 22 березня, — дві аварії майже на одному й тому ж місці в Підкарпатському воєводстві. В першому випадку загинули п’ятеро українців, 35 отримали травми різного ступеня тяжhttps://zn.ua/ukr/WORLD/zrosla-kilkist-postrazhdalikh-cherez-avariju-ukrajinskoho-avtobusa-v-polshchi.htmlкості. В другому — одна людина загинула, п’ятеро ушпиталені.
Так, УТБ оголосила про позапланову перевірку перевізників (чиї транспортні засоби потрапили в ДТП), але як щодо профілактичних заходів? Адже дбати про безпеку бажано до того, як недбалість забрала людські життя.
«Білих» перевізників, як і жорстку боротьбу з перевантаженими фурами нинішній очільник «Укртрансбезпеки» Єгор Прокопчук обіцяв в інтерв’ю «Ліга.Бізнес» одразу ж після свого призначення. Утім, і досі немає навіть автоматичних фіксацій порушень на вантажному транспорті, а сотні автобусів щодня забирають пасажирів з-під мостів і на узбіччях доріг.
Ймовірно, Прокопчуку банально не вистачає компетенції для здійснення обіцяних реформ. На посаду голови УТБ його призначили 25 вересня 2020-го — поза конкурсом. Йому саме став у пригоді затверджений Кабміном особливий порядок призначення на посади держслужби на період карантину, що дозволив призначати керівників без проведення конкурсу. Як наслідок, очільником органу, що здійснює контроль на наземному транспорті, видає дозволи на вантажні та пасажирські перевезення, веде реєстр ліцензійного транспорту та проводить технічне розслідування ДТП за участі пасажирського транспорту, стала людина, яка доти не мала жодного стосунку до транспортної безпеки.
Раніше Прокопчук був директором ДПП «Кривбаспромводпостачання» і за два роки керування підприємством досягнув чималих успіхів: підприємство заборгувало 30 млн грн обленерго та звільнило 800 працівників, а власні статки директора приросли на позашляховик за півмільйона.
Вочевидь, і на новій посаді Прокопчук продовжує займатися обіцянками. Коли, нарешті, здійсниться обіцяне — «змінювати законодавство: чітко виписати поняття «контрольні закупівлі» і посилити штрафи» для перевізників-нелегалів?
І досі чимала кількість нелегальних перевізників відправляються не з автостанцій, а зі стихійних зупинок під мостами та на трасах. Хоча добре знають, що «відправлення чи прибуття автобусів приміських, міжміських і міжнародних автобусних маршрутів загального користування здійснюється тільки з автостанцій, а в разі їх відсутності — із зупинок, передбачених розкладом руху» (стаття 32 Закону України «Про автомобільний транспорт»).
Вони уникають податків, а їхні пасажири залишаються без будь-якого захисту: відповідальність за їх життя та здоров’я ніхто не несе. Про законні пільги чи дотримання карантинних обмежень узагалі не йдеться, як і про дотримання норм роботи водіїв. Наслідки очевидні — описані вище ДТП, і це лише за три тижні й лише те, що набуло розголосу.
Запобігати цьому повинна «Укртрансбезпека». Тим більше що Кодексом України про адміністративні правопорушення передбачено санкції як за здійснення регулярних перевезень пасажирів на постійних маршрутах без укладення договору та без паспорта маршруту, так і за відхилення від визначеного маршруту руху чи незаїзд на автостанцію (стаття 133-1).
Більш того, вже понад рік УТБ через скасування 9.01.2020 року указу №700 «Про затвердження Порядку регулювання діяльності автостанцій» не має можливості перевіряти автостанції. В результаті ринок живе своїм життям і ніяк не регулюється, а УТБ нічого не ініціює, фактично підіграючи перевізникам-нелегалам своєю бездіяльністю.
Розписуючись у власній безпорадності, «Укртрансбезпека» навіть санкцій не застосовує до «сірих» перевізників, що не переймаються ні отриманням дозволів, ні погодженням маршрутів, а відправляються зі стихійних зупинок. Вишенька на торті — коментар Прокопчука, що підкорив Інтернет: «На сьогодні все може бути автостанцією, навіть будка з шаурмою, якщо про це повідомлено місцеву владу».
Це замість обіцяної реформи законодавства, що мала врегулювати роботу автостанцій і покінчити з нелегальними перевізниками?
Більше статей Андрія Калюжного читайте за посиланням.