Вважаю за необхідне докладно розповісти про один із визначальних елементів гібридної війни, який застосовує проти нас країна-агресор - Російська Федерація. Елемент цей має суто кримінальну основу.
Використовуючи військові дії на сході нашої держави, впливаючи ззовні та зсередини на економічну і соціальну кризу в нашому суспільстві, посилюючи інформаційну агресію через ЗМІ, ворог, крім того, значно посилює свій вплив на кримінальний світ, а через нього - і на погіршення криміногенної ситуації на території нашої держави. Слід зазначити, що в Україні простежується насичування і активізація діяльності організаторів та керівників злочинних угруповань, що отримали громадянство і статус "злодія в законі" на території Російської Федерації. У зв'язку з цим вони перебувають під впливом спецслужб РФ і використовуються останніми для збору інформації та для дестабілізації криміногенної обстановки в регіонах України.
Аналіз стану оперативної обстановки свідчить, що на території України діє стійке ієрархічне об'єднання осіб, яке містить ознаки злочинної організації, створене для вчинення тяжких та особливо тяжких кримінальних правопорушень, кероване й координоване лідерами організованих груп (структурних частин злочинної організації). Керують злочинною організацією особи, наділені у кримінальному світі найвищим статусом "злодіїв у законі", які для посилення злочинної діяльності згуртовують бандитський елемент, безпосередньо планують, організовують та керують вчиненням кримінальних правопорушень його учасниками.
Під час розслідування ми заарештовуємо більше дрібних злодіїв або окремі групи злочинців. Нерідко, маючи речові докази, відео, офіційно надані свідчення , які формують доказову базу проти цих осіб, Нацполіція позбавлена можливості закріпити докази злочинних дій основних замовників тяжких кримінальних правопорушень. Вони завжди перебувають у тіні, а гроші, здобуті незаконним шляхом, потрапляють до них у вигляді "чорної готівки".
Відомо, що кошти зі спільного злодійського фінансового центру, так званого "общаку", "злодії у законі" використовують для скоєння злочинів, вирішення побутових та особистих питань керівників і учасників злочинної організації, підкупу корумпованих представників влади, легалізації на території України, заснування та ведення бізнесу, у т.ч. незаконного. А ще - з метою лобіювання своїх представників до найвищих органів влади для забезпечення "даху" злочинній організації, захисту її інтересів та вже створеного бізнесу шляхом створення власного позитивного іміджу і підтримання культу "злодійської романтики", зокрема з використанням інтернет-ресурсів та соціальних мереж; для заснування різного роду псевдо-правозахисних організацій та благодійних фондів, які через медіа-ресурси можуть, за необхідності, створювати негативні настрої в суспільстві, налаштовувати його проти правоохоронних, судових органів, а також органів влади; для забезпечення необхідним знаряддям (у т.ч. придбання техніки, зброї, іншого майна, створення суб'єктів господарювання, банків) тощо.
До складу злочинної організації входять й інші учасники організованих груп та представники криміналітету, які активно підтримують "злодійський рух" і встановлені правила поведінки, сплачують кошти до "злодійського общаку",забезпечують підтримку, так званий "підігрів", своїм поплічникам, котрі відбувають терміни в установах виконання покарань, а також беруть безпосередню участь у скоєнні тяжких та особливо тяжких злочинів на території України.
Усі злочинні формування намагаються розширити свої економічні основи, прагнучи збільшити частку легальної економічної діяльності. Це може становити особливу суспільну небезпеку. На ґрунті складної соціально-політичної та економічної ситуації зазначена тенденція може згодом загостритися.
Дедалі частіше надходить інформація про створення лідерами кримінального середовища власної контррозвідки, до складу якої входять справжні професіонали - колишні працівники правоохоронних органів, що заздалегідь нейтралізують активність спеціальних служб та підрозділів. Крім того, майже кожен більш-менш впливовий "злодій у законі" має високопоставлених покровителів, а подекуди - і зв'язки з представниками медіа, які на замовлення організовують розміщення потрібних публікацій, у тому числі таких, що дискредитують ту або іншу посадову особу.
Намагаючись усіляко уникнути кримінальної відповідальності, вищезазначені особи використовують послуги високооплачуваних адвокатів. У хід ідуть юридичні хитрощі, фальсифікації. Відомі також випадки залякування правоохоронців, залучення приватних охоронних структур та матеріальне зацікавлення (хабарі) представників судової гілки влади.
Нерідко серед учасників злочинних організацій на ґрунті перерозподілу сфер кримінального впливу виникають конфлікти, які призводять до скоєння вбивств, у тому числі на замовлення, заподіяння тяжких тілесних ушкоджень, незаконного позбавлення волі або викрадення людини, навмисного пошкодження майна тощо. Ці конфлікти можуть мати тривалий характер, що, своєю чергою, призводить до загострення криміногенної обстановки.
Особливістю діяльності учасників злочинної організації в Україні, яка набула ключового значення впродовж останнього року, стала її політизація, інтеграція з терористичною діяльністю, орієнтація на досягнення економічних цілей шляхом встановлення територіального контролю. Зазначена тенденція обумовлена агресією РФ проти України та активним використанням Російською Федерацією саме криміналітету задля досягнення політичних цілей в Україні.
Окремі злочинні угрупування створені задля забезпечення економічних інтересів олігархічно-монополістичного капіталу і фінансуються з непідконтрольної державній владі частини України. Протиправна діяльність учасників злочинної організації націлена здебільшого на отримання прибутку від незаконного використання легальної економіки та корупційних схем, тобто має на меті системне розкрадання національного багатства.
Одна зі специфічних ознак незаконної діяльності учасників злочинної організації - використання міжнародних фінансових систем для виведення коштів, отриманих протиправним шляхом, до інших країн. Реципієнтом цих коштів найчастіше є економіки країн ЄС та афільовані з ними офшорні зони.
Злочини, вчинені учасниками злочинної організації економічно-корупційної спрямованості, мають високий рівень латентності і, навіть коли виявляються, як правило, не кваліфікуються як вчинені у складі організованого злочинного угруповання. Переважно вони обліковуються у сфері загально-кримінальної злочинності стосовно осіб низового рівня.
Зазначена ситуація спричиняє критичні наслідки у боротьбі з організованою злочинністю, сприяє недовірі населення до влади загалом і негативному іміджеві країни на міжнародній арені.
Так званий "злодійський рух" (воровской - рос.) в Україні має транснаціональний та міжнародний характер. На сьогодні встановлено зв'язки і в інших країнах, зокрема Російській Федерації, країнах СНД, Європейського Союзу та Об'єднаних Арабських Еміратах.
У Верховну Раду України було подано законопроект №1188 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо відповідальності для "злодіїв в законі" та за злочини, вчинені злочинними угрупованнями". Прийняття цього закону могло мати історичне значення, як всередині нашої держави, так і на міжнародному рівні. Але 17.05.2016 р. закон відхилили. Не голосували, можливо з особистих або політичних переконань, депутати, які не зрозуміли чи не хотіли зрозуміти важливості такого рішення. Це "Опозиційний блок", "Відродження" (1 голос - за), "Воля народу", фракція РПЛ.
Саме тоді в м. Прага, Чехія, проходила міжнародна конференції Інтерполу. Обговорювалося на ній одне з найгостріших питань для міжнародної спільноти: боротьба з організованою злочинністю. У національному центральному бюро Інтерполу створено проект Millenium, який визначає одним зі своїх завдань саме боротьбу з організованою злочинністю у світі. Національна поліція України пошле туди двох досвідчених співробітників Департаменту карного розшуку. Наша мета - об'єднати зі світовою спільнотою зусилля у боротьбі з організованою злочинністю.
Ми розраховуємо, що законодавці неодмінно знову подадуть новий законопроект у парламент. Ми не відступимося від своїх переконань, які полягають у тому, що за організацію та керівництво криміналом несуть відповідальність так звані "злодії в законі" і "кримінальні авторитети". А отже, покарання їх має бути суровим і невідворотним. Основою цих змін знову стане норма, згідно з якою "злодій у законі" набуде свого відповідного кримінальному статусу і у правовому сенсі, з чітким юридичним визначенням: "злодій у законі" - особа, яка є організатором і керівником злочинного співтовариства, що базується на достатньому авторитеті у кримінальному та тюремному середовищі, є активним прибічником кримінального способу життя та моралі, пов'язана обов'язком злочинного кодексу поведінки і традиціями кримінального світу, стосовно якої формально виконано процедуру так званого "коронування" та яка керує іншими керівними особами злочинних угруповань відповідно до встановленої у злочинному товаристві ієрархії".
Серед "злодіїв у законі" і "кримінальних авторитетів" є громадяни не тільки України, а й Грузії, Азербайджану, Вірменії, та найбільше - Російської Федерації. Треба вдосконалювати наші закони у напрямі позбавлення цих осіб громадянства, якщо ті мають такі злочинні статуси і негативно впливають на криміногенну ситуацію. Слід зазначити, що, навіть без спеціального законодавства, Національна поліція веде нищівну боротьбу проти ватажків організованих злочинних угрупувань: за останні два місяці відповідними законними рішеннями Державної міграційної служби ми вже депортували з території нашої держави чотирьох "злодіїв у законі" та одного "кримінального авторитета", які мали іноземне громадянство і порушували міграційне законодавство. Але вони, змінюючи паспортні дані, знову намагаються потрапити на територію нашої держави. Це ще одне свідчення того, що злочинні наміри їхніх кураторів - дати їм важелі для контролю і впливу на криміногенну ситуацію в нашій країні - є системними і послідовними. Для подальшого недопущення таких випадків ми вважаємо за необхідне вносити законодавчі зміни про повернення у Кримінальний кодекс України статті "Незаконне перетинання державного кордону України". А ще вважаємо за потрібне провести такі законодавчі зміни: посилити відповідальність за вчинення тяжких та особливо тяжких злочинів, збільшити суми застави під час обрання міри запобіжного заходу, непов'язаної з утриманням під вартою, або зовсім позбавляти їх такої можливості. Ми ініціюємо створення робочої групи з представників МВС, НП, ВРУ, ГПУ та міжнародних організацій для доопрацювання нового законопроекту перед реєстрацією його в парламенті. Переконанні, що більшість наших громадян хочуть жити без тієї зарази, яку несуть у суспільство організовані злочинні групи та їхні ватажки.
Для мене вся ця робота - внутрішній фронт. Мовчати про це ми не маємо права. У нас тяжкі часи в державі. Ми перемогли, але поки що не покарали "злодія в законі" В.Януковича. Але нам треба ще перемогти всіх тих, хто також діє, як колишня влада, і зараз намагається ззовні і зсередини знищити нашу державу.