З перших днів війни інформаційний фронт вийшов далеко за межі радіо і телебачення. Борди, графіті, листівки, посібники з інформаційного спротиву — далеко не вичерпний перелік того, що працює на піднесення бойового духу народу та боротьбу з ворогом.
До 100 днів від початку повномасштабного наступу Росії на територію України Рух ЧЕСНО підготував виставку «Інформаційний фронт: борди, мурали, графіті», щоб зберегти історичні світлини для політичної пам’яті в Музеї агітації.
Віримо в ЗСУ
Перші борди на військову тематику почали з’являтися в лютому ще до війни — на Херсонщині, в Запорізькій області та інших регіонах України.
Ці борди містили військовий сленг «4.5.0.». Якщо тоді у громадян ще виникали запитання, що це означає, то нині всі знають: «Усе спокійно».
Цю хвилю інформування було спрямовано на те, щоб дати громадянам упевненість: Збройні сили України можуть захистити.
Низка бордів присвячувалася ролі наших військових, яких прирівнювали до суперменів…
…та янголів. Такі борди були в регіонах, зокрема на Сумщині й Тернопільщині.
А після початку повномасштабного вторгнення було кілька загальнонаціональних інформаційних хвиль, які йшли паралельно з місцевими інформаційними кампаніями, куди кожна громада вносила свій колорит.
Фраза про корабель і самоцензура
Після повномасштабного наступу 24 лютого світове інформаційне поле порвали слова українського прикордонника з острова Зміїний, який на вимогу здатися сказав окупантам: «Рускій воєнний корабль, іді нахуй!».
Цю фразу повторювали сенатори США, грузинські моряки… Те, що кілька днів тому було лайкою, тепер можна розміщувати на бордах без цензури. Це фото борда в Києві, зроблене Рухом ЧЕСНО в лютому.
На Франківщині на початку березня тематичні борди важко було не помітити. Але згодом місцевій владі довелося їх замінити, оскільки частина містян мала претензії до слова, яке здавалося їм лайкою.
Аналогічний дискурс виник у Львові, і тамтешній міський голова пообіцяв громаді та митрополитові замінити написи (хоча там і була зірочка замість літери) на патріотичні. Так, на одному з бордів з’явилися рядки гімну України.
Що стосується Одеси, то місто гумору тезу про корабель трансформувало на свій лад, і вийшло взагалі без лайки. Тут з’явилися борди з написом: «Русский военный корабль, ну шо, ты дошёл?».
Фраза нашого прикордонника стала такою популярною, що спецтираж марок розкупили за лічені години, а на аукціоні марки з автографами прикордонника з острова Зміїний Грибова Кличко й Кулеба продали за понад 700 тис. грн. Рух ЧЕСНО долучився до організації аукціону, зокрема отримав підпис мера Києва, який зрештою став найдорожчим лотом.
У перші дні війни навіть дорожні знаки завдяки Укравтодору доєдналися до цієї інформаційної кампанії. Українців закликали переміщувати знаки з назвами населених пунктів, щоб дезорієнтувати окупантів. Крім того, були борди з дороговказом для них. Про нові напрямки облдержадміністрації інформували з бордів, зокрема на Рівненщині.
А на четвертий день повномасштабної війни Укравтодор зробив спецзнак «Окупантам рух заборонено». Знак вказує ворогу: «Негайно здавайся в полон — або зустрінь смерть».
«Поки наші хоробрі воїни та безстрашні містяни дають відсіч ворогу, дорожники оновлюють Правила дорожнього руху. Відсьогодні дія знаку поширюється на дороги усіх форм власності в Україні та союзних державах», — повідомили в Укравтодорі.
Пропозиція Укравтодору встановлювати нестандартні дорожні знаки вже в березні істотно масштабувалася. Так, на Чернігівщині окупантам пропонували вибрати свою долю. І те, що передрікали дорожні знаки окупантам, завжди збувалося. Це підтверджують навіть перехоплені розмови, коли російські військові масово відмовлялися йти в бій з українською армією і пояснювали свою позицію так: «Фаршем бить я нє хочу».
Версію щодо того, чому в окупантів змінюється розуміння ситуації, запропонували на борді в Полтаві: «Українці така нація, що нам спочатку трохи страшно, а потім вже по…уй, а коли нам по…уй, ТО СТРАШНО ВЖЕ ВСІМ!».
До інформаційного фронту долучилися навіть обмінники. Рух ЧЕСНО зафіксував, як у столиці виставили класичне гасло «путін х*йло».
Як зустрічати і частувати орків?
Серія бордів ознайомлювала, як тепло зустрічати рашистів.
Столиця, де киянка збила дрон банкою помідорів, у березні активно інформувала, як ще частувати ворога на Масляну.
Полтавщина сповістила орків, що «водкі» для них не буде, зате приготовлені коктейлі.
Особливий рецепт коктейлю від Полтави — «Диканські Вечори». Тут спрацювала аналогія з місцевим однойменним пивом. Якщо вже знищувати ворога, то з рідних пляшок з-під «Диканських Вечорів».
До оборони долучалися не лише громадяни України, а й природа. Так, один із ворожих літаків на Херсонщині знищили гуси. Тож тему птахів-захисників теж було висвітлено в мистецтві.
Кампанії Міноборони та СБУ
Міністерство оборони розгорнуло інформаційну кампанію, спрямовану на те, щоб ворог здавався і здавав техніку та зброю. Завдяки інформаційній кампанії та успішним діям Збройних сил України окупанти справді здаються в полон і дають свідчення.
Офіційну кампанію підтримували й на місцевому рівні. Ось борд на Одеській трасі в березні.
Тим часом Служба безпеки України інформувала громадян України про Телеграм-бот, створений для того, аби військові знали більше про переміщення ворожої техніки.
Цей бот презентували 26 лютого, на третій день війни, що, вкупі з оперативною інформаційною кампанією, свідчить про підготовку Міноборони і спецслужб до наступу Росії.
До боротьби на вуличному інформаційному фронті долучився й Рух ЧЕСНО. Так, на вулицях Чернігівщини вже з’явилися білборди із закликом повідомляти нам про колаборантів, щоб наші експерти після перевірки додавали їх до Реєстру держZрадників.
На кордоні з Польщею, куди чоловіки довозять машинами своїх дружин і дітей, встановлено інформаційні борди: «Не втікай — захищай». Це теж частина державної інформаційної кампанії.
Тут варто додати, що інформаційна кампанія на підтримку українців стартувала в кількох десятках країн світу. Одна з наймасштабніших — «Будь сміливий, як Україна».
Польські міста зустрічали вимушених переселенців бордами зі словами підтримки українською мовою.
Війна і українські класики
На заході України, у Дрогобичі, управління культури підготувало борд із Каменярем — Іваном Франком, за плечима якого «Джавелін».
До класики зверталися й мешканці Кам’янця-Подільського, які на бордах писали від руки модернізований «Заповіт» Тараса Шевченка чи «Русский Иван, водки нет, иди домой! Слава Україні — героям слава!».
А на Тернопільщині в березні Івана Франка і Тараса Шевченка зобразили на бордах у формі ЗСУ та додали цитати з їхніх творів: «Лиш боротись — значить жить!» і «Борітеся — поборете! Вам Бог помагає».
Міста-побратими
Між українськими містами офіційне побратимство до війни не розвивалося. Зазвичай обласні центри мали міста-побратими в інших країнах. Тепер, після того як рашисти понівечили населені пункти на сході, півночі та півдні країни, західні громади приймають внутрішніх переселенців.
Відповідні борди зі словами підтримки розміщували з березня.
Посилена кампанія проводилася на підтримку Маріуполя.
Кампанії перед 9 травня
Наприкінці квітня Кримськотатарський ресурсний центр розпочав інформаційну кампанію по всій Україні, націлену на підтримку національного духу і єдності українського народу.
Кампанію громадська організація розпочала з Тернополя і згодом поширила на інші міста України. На багатьох бордах тризуб у поєднанні з тарак-тамгою веде боротьбу з рашистами.
На Сумщині перед 9 травня молодь встановила свій унікальний білборд. Символ Недригайлівського краю — мамонт — допомагає воювати з рашистами.
Окрім бордів, графіті та листівок, серйозну інформаційну кампанію веде Центр інформаційного спротиву України, який розробив посібник із протидії окупантам на тимчасово окупованих територіях. Рух ЧЕСНО візуалізував низку порад задля поширення і популяризації посібника.
Кожен громадянин може долучитися до формування виставки, аби зберегти для історії інформаційного спротиву фото бордів, графіті та інформаційних листівок.
Більше статей Ірини Федорів читайте за посиланням.