UA / RU
Підтримати ZN.ua

«ТЯГОВА СИЛА» НОВОГО ТИСЯЧОЛІТТЯ ВИРОБЛЯЄТЬСЯ В КОЛОМНІ

Криза... залізничного жанру Середина 90-х для залізниць пострадянських країн стала періодом тяжкого випробування «на знос» — і в прямому, і в переносному значенні цього слова...

Автор: Іван Шапошник

Криза... залізничного жанру

Середина 90-х для залізниць пострадянських країн стала періодом тяжкого випробування «на знос» — і в прямому, і в переносному значенні цього слова. Значний спад виробництва в багатьох галузях промисловості не оминув і транспортного машинобудування.

Ситуація, вочевидь, найбільш ускладнилася на межі тисячоліть, коли ринок об’єктивно зажадав від залізниць зростання пасажирських і вантажних перевезень. Навіть морально і фізично застарілого, відсталого від вимог часу парку локомотивів стало катастрофічно бракувати. Так, російські експерти вже 1999 року оцінювали дефіцит тепловозів та електровозів на своїх залізницях більш ніж у 50%! В Україні вантажні локомотиви випускаються в Луганську, але з «тяговою силою» для пасажирських поїздів ситуація була, мабуть, ще складнішою, ніж у росіян.

Ринок потребував виробника, здатного подолати величезний дефіцит специфічного товару. Ринок потребував лідера. І можна було б сказати, що такий лідер з’явився, але — набагато точніше: традиційний лідер просто підтвердив своє лідерство, започатковане понад сотню років тому.

Традиція — першими робити нове

Коломенський завод (а нині — ВАТ «Холдингова компанія «Коломенський завод») має давню і багату історію. Заснований 1863 року, він постійно випереджав конкурентів, першим відповідаючи на виклики часу. З 1903 року завод одним із перших у Росії освоїв серійне виробництво дизельних двигунів. Першим у світі сконструював і побудував річковий теплохід 1907-го, а 1932-го — першим у СРСР — електровоз.

Протягом усієї своєї тривалої історії підприємство було багатопрофільним. Окрім тепловозів та електровозів, у Коломні випускають електростанції, дизелі й дизель-генератори. Завод цілком автономний — тут створено повний цикл виробництва, що охоплює всі технологічні процеси, необхідні для випуску готової продукції: металургійне, заготівельно-зварювальне, механоскладальне, допоміжне. Коломенський завод знаменитий у світі своєю конструкторсько-технологічною і лабораторно-експериментальною базою, висококваліфікованими спеціалістами в галузі локомотивобудування та дизелебудування.

У 80-ті роки минулого століття для залізниць тут щороку випускалося понад 70 серійних машин, однак у кризові 90-ті випуск зменшився до 10. Продукцію виробляли, але через відсутність коштів залізниці не могли її оплатити. Однак саме в ці роки спеціалісти і конструктори заводу активно розробляли новинки. Так було створено оригінальну екіпажну частину локомотивів, що не має аналогів у світовій практиці, надекономічні дизелі.

Останню новинку завод презентував на початку цього місяця. Це — тепловоз нового покоління ТЭП70А потужністю 4 тис. кінських сил. Висока надійність забезпечується комп’ютерною діагностикою вузлів та систем. Пробіг між техобслуговуванням двигуна збільшено більш ніж учетверо, але головна перевага новинки — значно нижче навантаження на екологічне середовище.

Нинішнє впевнене становище на ринку зажадало значного переустаткування й інвестицій. Лише за минулі півтора року обсяги інвестицій у виробництво й удосконалення технологій становили понад 6 млн. дол. Головним інвестором переоснащення підприємства став новий акціонер — російська транспортна компанія «Северстальтранс». Втім, витрати інвесторів і зусилля менеджерів не пропали марно. І на сьогодні інвестиційний портфель Коломни оцінюється до 2010 року в 65 млн.

Контракти лідера

Сьогодні Коломенський завод, що активно нарощує виробництво дизельних двигунів, пасажирських магістральних тепловозів та запчастин до них, цілком по праву вважається в СНД провідним. Нині потужності заводу можуть забезпечити потреби в новій високоякісній і високонадійній продукції не лише міністерства шляхів сполучення Росії — основного свого замовника, а й потреби залізниць в інших країнах. Коломенські тепловози та дизелі купують Україна, Білорусь, Узбекистан, Монголія. На пострадянському просторі із заводом намагалися конкурувати американці (корпорація General Electriс) та швейцарці (компанія Bombardier). Однак ринок пасажирських локомотивів у СНД залишився за Коломною.

Втім, завод успішно конкурує не лише на рідних просторах, а й у далекому зарубіжжі. Торік розпочалося постачання дизелів для залізниць Німеччини. Великий контракт став результатом тендера і чотирирічних порівнянних випробувань. Дизелі, зроблені в Коломні, виграли змагання у дизелів американської компанії Caterpiller та німецької МАK-Krupp. І хоча саме Німеччина — батьківщина дизеля, продукція Коломни з успіхом витримала тест на надійність, простоту в обслуговуванні й економічність. І, що дуже важливо, вона цілком відповідає європейським екологічним стандартам.

Останніми роками завод демонструє більш ніж упевнене зростання виробництва. За дев’ять місяців поточного року обсяги реалізації підприємства зросли на понад 25%. Прогнозовано 2002-го обсяги виробництва становитимуть 60 млн. дол. (для порівняння: 2000-го цей показник був на рівні 40 млн. дол.).

Черговим успіхом заводу можна вважати укладання стратегічного контракту з міністерством шляхів сполучення РФ. Відповідно до його умов, Коломна стає основним виробником дизелів та пасажирських тепловозів для російської залізниці, і вже наступного року МШС одержить 26 тепловозів. Далі обсяги планомірно зростатимуть — до 120 тепловозів та більш як 600 дизельних двигунів 2010 року. Інакше кажучи, на той час із воріт підприємства щотри дні виходитиме новий сучасний тепловоз!