UA / RU
Підтримати ZN.ua

СВІТОВЕ АВТОРАЛІ СТАРТУЄ В МАЙБУТНЄ

Здається, щоб здійнятися у повітря, багатьом машинам, представленим на 60-му Міжнародному автомобі...

Автор: Валентина Писанська

Тільки прем’єрних новинок на ярмарку 125: від прогресивних технологій, двигунів, обладнання для сервісних центрів, «начиння» для гаражів, електронних систем — до мийних засобів. Та ще тисячі дрібничок, що мають слугувати продукту сучасної автомобільної індустрії.

Але все-таки інше змушує прискорено битися серця фахівців і автолюбителів — 60 нових моделей легкових автомобілів, що їх вперше показали широкій публіці. В цьому феєрверку сюрпризів — аж 35 — від Німеччини, та ще 13 прем’єр від інших європейських країн. До речі, господар виставки на інноваційні розробки в галузь автоіндустрії щороку спрямовує 15 млрд. євро. Що дає можливість експортувати кожен сьомий з десяти автомобілів, які випускаються у країні. Лише від податку, котрим обкладаються громадяни ФРН — власники автомобілів, у державну скарбницю щороку надходить 50 млрд. євро.

Цей автомобільний ярмарок — найбільший з трьох такого класу (ще два функціонують у Парижі та Токіо) з виставковою площею 215 тис. кв. м., з них 30 тис. під відкритим небом. На жодному іншому автомобілебудівна галузь не представлена так широко, як у Франкфурті. Цього року свою продукцію демонструє одна тисяча експонентів із 42 країн світу. За кількістю учасників, крім Німеччини, найкраще репрезентовані Італія, Японія, США, Австрія, Великобританія, Чехія. Передбачалося, що з 11 по 22 вересня на ярмарку побуває 850 тис. чоловік. Але вже першого дня побито всі рекорди: 350 тис відвідувачів! Прес-центр зареєстрував понад 10 тис. журналістів.

Дуелі гігантів

Випускати автомобілі й не бути учасником міжнародного автосалону — неможливо. Саме тут народжується мода на них, тут вивчають конкурентів, досліджують попит і пропозицію, укладають угоди й витрачають величезні гроші. І від усього цього залежить, який товар випускатиметься у цілому світі впродовж двох наступних років. Цьогорічний ярмарок проходить під девізом «Зачарування автомобілем». Керівник німецької спілки автоіндустрії Куніберт Шмідт «розшифрував» його так: «Авто стало продуктом технологічності, інноваційності в комфорті, безпеці руху, дизайні, пристосованості до довкілля. І все це досягло такої високої якості, якої світ не знав досі. Воно стало також емоційним продуктом, яким захоплюються мільйони людей».

Це так. Але попри все в світовій кон’юнктурі вже четвертий рік поспіль спостерігається спад. І до кінця року прогнози не передбачають нічого втішного: споживачі досить стримано реагують навіть на привабливі пропозиції. Тому на цьогорічний ярмарок у Франкфурті автоіндустрія покладає особливі надії, випускаючи на ринок досі не бачені транспортні засоби з широким спектром можливостей: швидкостями, дизайном, підвищеною комфортністю і безпекою руху. Пожвавилася біржа: традиційний принцип, що після автомобільного злету прийдуть у рух автоцінності, спонукав біржовиків у червні підняти курси акцій компаній, котрі продукують найбільш ходові машини компакт-класу.

Але справжнє світове авторалі ще не стартувало. Незважаючи на численні представлені на ярмарку новинки, біржовики рекомендують своїм клієнтам все-таки утримуватися від вкладення великих грошей в акції автомобільних компаній. Аналітики, загалом позитивно розглядаючи процеси в галузі, теж вважають, що після ярмаркових прем’єр ринок має перевести подих. Адже, на їхню думку, потенціал курсів акцій підприємств автоіндустрії не дуже високий. Приклад — концерн «Фольксваген», вартість паперів котрого впродовж останніх трьох місяців зросла на 50 відсотків. Але дані про продаж автомобілів підприємства в Західній Європі свідчать, що вона зменшилася на п’ять відсотків. І навіть якщо випуск на ринок нової моделі версії «Гольф» буде вдалим, то це відіб’ється на показниках концерну не раніше, як за шість місяців. Експерти ж передбачають, що «підігрітий» підготовкою до ярмарку курс акцій невдовзі знову знизиться.

Однак у автовиробників є надія: за даними досліджень, очікується нова хвиля купівлі автомобілів. Адже машина на вулиці в цілому світі загалом постаріла, бо через спад кон’юнктури споживач не поспішає купувати нову. Приміром, у Німеччині вік автомобілів, що бігають магістралями тутешніх міст, перевищує сім років. Рано чи пізно вони потребуватимуть заміни. Тож у продавців з’являється шанс для збуту продукції, і виграє той, хто запропонує товар вищої якості, комфортності, економічніший і безпечніший. І хто вже готовий випустити його на ринок. А споживач, для якого настав сприятливий час для вибору, має своїм вибором визначити лідера на ринку. Тож дуелі автовиробників тривають. Хто має кращі можливості й шанси?

Незважаючи на те, що ярмарок проходить під девізом «Зачарування автомобілем», що передбачає такі категорії, як «люкс», «краса» та «ексклюзивність», споживач все-таки надає перевагу так званим сімейним моделям, з більшими салонами, комфортом і чи не найважливіше — доступним за ціною. Тож головні дуелі за покупця відбуватимуться між виробниками масового автомобіля. Уособленням її вочевидь стане змагання двох концернів — лідерів на європейському та німецькому ринках і давніх конкурентів — «Фольксваген» (28 відсотків продажу) та «Опель» (11,5 відсотка), які представили по кілька версій нових моделей марки «Гольф» та «Астра». Результати боротьби стануть сигналом для ринку: які авто слід купувати. На стендах ними можна покермувати, зазирнути у «внутрощі», порівняти технічні можливості кожного.

Нове обличчя «Фольксвагена» версії «Гольф» — широке, масивне й дещо агресивне; машина має потужніший двигун. Новий «Опель-Астра» комфортніший і на 14 сантиметрів довший за попередника. Обидві компанії, випускаючи по кілька версій цих машин з різними технічними характеристиками й комфортністю, сподіваються значно поліпшити своє фінансове становище, яке останнім часом похитнулося. «Фольксваген» зі своїм «Гольфом» має деякі переваги в часі, бо модель з’явиться у продажу вже за місяць. Але, за чутками, існують певні проблеми з якістю. Мабуть, тому «Опель» досить спокійно реагує на таке випередження.

Чи витримають ці фірми конкуренцію з іще 130 моделями автомобілів такого класу — покаже майбутнє. А те, що боротьба буде нелегкою, зрозуміло, адже супротивники теж не дрімали. Приміром, фірма «Мазда» представила нову модель середнього класу «Мазда 323», «Форд» виходить з новою версією — моделлю «Фокус».

Тим часом на ринку складається нова ситуація. Небезпека для автомобілебудівників виходить з… власних концернів, які випускають не лише персональні авто, а й мікроавтобуси, що слугують за сімейний автомобіль і мають нині підвищений попит. Оскільки таке практикує більшість фірм, то виходить, що, приміром, «Опель» боротиметься проти «Опеля», а «Мазда» проти «Мазди». Ситуація куди складніша, ніж була досі, адже внутрішня конкуренція інтенсивніша, а ціни на товар приблизно однакові.

Зірки й зірочки

А яка вона загалом — «металева» мрія автолюбителя, котрий із завмиранням серця очікував першого побачення з нею? Як вона виглядає у ярмаркових моделях? Які вони — зірки й зірочки світової автоіндустрії? Те, що було на стендах, вочевидь, не зрадило очікувань щодо нового авто. Ще елегантніші, ще обтічніші, ніж досі, лінії пофарбування під «метал» і «срібло», хромоване внутрішнє оснащення салонів, дорогі матеріали та натуральна шкіра на кріслах. І хоча на 2006—2010 рр. фахівці вже прогнозують тепліші та яскравіші кольори, поки що на вулицях пануватиме строгий і діловий «металік».

Змінилася і зовнішність сучасного типу автомобіля: він став довший, ширший і місткіший. «Внутрішній» зміст теж поліпшився — став інтелектуальнішим, чому сприяє комп’ютерне оснащення. Виробники запевняють, що воно доправить водія до місця призначення, коли він навіть засне за кермом. Але новинка передусім подбає про засоби безпеки, що є головним критерієм при покупці автомобіля. Крім повсякденних машин, відвідувачам пропонують справжні «автоласощі» з блиском розкошу і присмаком люксу: нова шоста модель шестидверного БМВ, 911-та модель «Турбо-Капріо» від «Порше». Сюрприз підготував також концерн «Ауді»: його «Ла Манс Кватро» задовольняє передусім смаки тих, хто любить насолоджуватися їздою і мало зважає на практичність. Нову модель «Ауді», завдовжки 4,25 м з двома сидіннями, приводить до руху десятициліндровий двигун потужністю 610 кінських сил. За 3,7 секунди він стартує зі швидкістю 100 кілометрів на годину. Теоретично «ЛаМанс Кватро» може досягати швидкості 350 кілометрів на годину, але її розвиток блокується електронною системою на позначці 250.

Для тих, хто цінує передусім комфорт, концерн «Опель» представив свою нову модель «Інсінья» завдовжки 4,80 м. Вона дає можливість уявити майбутній «Опель» вищого класу. Машина оснащена електронним устаткуванням, має відсувні задні двері й рухомий салон, у якому задні сидіння можуть пересуватися чи складатися за допомогою електронного управління.

Важко було доступитися через бажаючих ближче оглянути суперспортивний «СЛР Макларен» і «Віжіон ЦЛС» від «Мерседеса». Ця найдавніша автомобільна марка Німеччини аж «виблискує» показниками: за вісім місяців продано 726 тис. машин, що, за словами шефа «Мерседеса» Юргена Губерта, свідчить про правильну стратегію концерну, який робить ставку на прибутковість. Саме з цією метою і створено «СЛР Макларен» вартістю понад 300 тис. євро.

...На людей подивитися

Втім, на дорогах автомобілі такого класу побачиш нечасто. Тому їх виробники здебільшого роблять ставку на авто, котрі мають масовий попит. Саме за такими приїхали до Франкфурта-на-Майні фахівці, продавці й покупці — сьогоднішні та потенційні. Поки серед учасників зібрання світової автомобільної еліти немає українських виробників. Хоча передумови для цього, за словами керівника торгово-економічної місії при Посольстві України в Німеччині Анатолія Врублевського, вже намічаються. Зокрема, започатковано партнерство українських підприємств із провідними в світі німецькими автомобільними концернами «Фольксваген» та «Опель». «Опель» за своїми технологіями разом із Запорізьким автозаводом складатиме моделі марки «Астра» та «Вектра». Налагоджено також співпрацю українського підприємства «Європкар» із дочірньою фірмою концерну «Фольксваген» — чеською «Шкодою». Концерн «Фольксваген» хоч і недавно розпочав співпрацю з українськими автомобілебудівниками, але його керівники розраховують на тривале співробітництво. Як розповів речник концерну Петер Шлеляйн, «Фольксваген» постійно шукає нові ринки. Зокрема ті, що з’явилися на території колишнього Радянського Союзу. Вони мають великий потенціал, котрий, однак, ще слід вивчати.

У квітні прем’єр-міністр України Віктор Янукович побував на підприємстві «Фольксваген» у Вольфсбурзі. Було досягнуто домовленостей між заводом із випуску автомобілів «Фольксваген» у Магдебурзі та українським підприємством «Европкар» про складання німецьких машин в Україні. Це один із важливих кроків зростання потенціалу «Фольксвагену» в Східній Європі й розвитку української автоіндустрії. Німецький партнер вважає, що Україна — це країна, де ринок автомобілебудування лише на самому початку розвитку й він має зростати. В чому «Фольксваген» має намір брати участь і в майбутньому.

Про інтерес до співробітництва з Україною говорив на прес-конференції під час відкриття стенду російського закритого акціонерного товариства «АвтоВАЗ» його віце-президент з маркетингу та технічного обслуговування Володимир Кучай: «У нас основне співробітництво — давнє — з концерном «Укрпромінвест». Складання автомобілів організоване на Луцькому автозаводі, де раніше випускався всюдихід «Волинь». Крім того, працює виробництво в Кременчуці та Херсоні. В майбутньому плануємо великий проект, котрий передбачає випуск до 100 тис. автомобілів щороку на базі Запорізького автозаводу та мелітопольського підприємства з випуску двигунів. Поки рано говорити про його реалізацію, але технічні переговори вже провадяться. Ми — не власники цих підприємств і вони не спільні, але за домовленістю «АвтоВАЗ» продає туди комплекти й складає продукцію. Загалом в Україні забезпечуємо майже одну тисячу робочих місць. Проблема є лише одна: ми не в змозі постачити в Україну стільки автомобілів, скільки вона замовляє, — 60 тисяч. Наші можливості — трохи більше 40 тисяч».

На жаль, з українськими автовиробниками на ярмарку не вдалося побачитися, бо цього разу вони приїжджали на нього як туристи. Але, вочевидь, з великими надіями на майбутнє.