UA / RU
Підтримати ZN.ua

РІЗДВЯНОГО ДИВА НЕ СТАЛОСЯ

У деяких галузях (приміром у торгівлі іграшками) на грудень припадає половина всього річного виторгу...

Автор: Оксана Приходько

У деяких галузях (приміром у торгівлі іграшками) на грудень припадає половина всього річного виторгу. Суми, які зазвичай залишають у магазинах натовпи заклопотаних пошуками новорічних подарунків покупців, порівнянні з бюджетами не найбідніших країн. Проте... нинішнього року обсяги передсвяткових закупок виявилися рекордно низькими.

В Америці сезон передноворічних закупівель традиційно стартує в п’ятницю після Дня Подяки. Саме з цього дня на вітринах усіх магазинів з’являється інформація про передсвяткові знижки, а персонал дружно перекваліфіковується в підручних Санта-Клауса. Цього року новорічний марафон проходив не тільки у винятково складних економічних умовах, а й у більш напруженому ритмі. Адже останній четвер листопада, а саме цього дня відзначається День Подяки, нині випав на 27 число, скоротивши цим період святкової торгівлі, порівняно з минулим роком, аж на шість днів.

Звісно, цю неприємність ще можна було б якось пережити, тим паче що для приваблення покупців у магазини було докладено воістину героїчних зусиль. Й ось тут і постала чергова проблема. Привабити покупців удалося, про що красномовно свідчить статистика активізації відвідин магазинів. Але змусити їх потрусити гаманцями...

Ясна річ, ЗМІ досить агресивно запевняли спільноту в необхідності придбання різноманітних «феньочок» із рубінових або сапфірових бісеринок чи мобільного телефону з платиновим корпусом, сапфіровим дисплеєм і кнопками з 18 різними коштовними камінцями вартістю 20 тис. доларів. Проте особливого ефекту це не дало. Навіть діти — принаймні на Заході, як стверджують маркетологи, — ляльками Барбі й конструкторами «Лего» вже переситилися й тепер мріють про ганчір’яні ляльки та дерев’яні машинки. А такі покупки навряд чи зможуть стати засобом реанімації занепадаючої економіки.

У результаті, за попередніми оцінками, нинішні різдвяні розпродажі стали найбільш несподіваними за останні 70 років і п’ятими в ряду послідовного зниження темпів зростання їх обсягів. І це попри, знову-таки, рекордні знижки. За оцінками незалежного аналітика Джона Морріса, вони пропонувалися на половину всього наявного в торговельній мережі асортименту й сягали 25—40 відсотків. А деякі компанії загалом поводилися так, наче опинилися на межі банкрутства і ведуть залишкові розпродажі. Ні про який прибуток у такому разі, природно, не могло бути й мови, зате своїх покупців вони ж при собі все-таки втримали. А в окремих випадках навіть залучили нових.

Єдиним променем світла у цьому царстві розчарування стало зростання обсягу віртуальних продажів, які мають свої інтернаціональні особливості. Як свідчать дослідження, три чверті он-лайнових покупок робиться з офісів. По-перше, робочі місця зазвичай мають швидший зв’язок, а по-друге, робити замовлення в домашніх умовах і при цьому уникнути недвозначного сопіння за своєю спиною дітей і чоловіка чи дружини набагато складніше. При цьому різке зростання масовості віртуальних закупівель різдвяних подарунків нинішнього сезону відзначалося не лише в Європі, яка Дня Подяки не відзначає, а й в азійських країнах, де ще недавно не святкували й самого Різдва. Проте зростання обсягу віртуальної торгівлі в останньому кварталі року в ЄС, за прогнозами, мало сягнути 100 відсотків, порівняно з аналогічними показниками попереднього року, а в Гонконзі — зашкалити за 160%.

Загалом у Європі на придбання різдвяних подарунків в Інтернеті передбачалося витратити 8 млрд. євро, а за рік обсяг віртуальної торгівлі мав становити 30 млрд.

І все-таки поки що на віртуальну торгівлю припадають лише одиничні відсотки від загальних обсягів продажів. Правда, ця ситуація змінюється буквально на очах. За даними спеціальних досліджень, перша віртуальна покупка (найчастіше компакт-диску чи книжки) робиться в середньому через 18 місяців після першого підключення до Інтернету. Нині на новачків припадає 70% усіх покупок. Крім того, у роздрібній торгівлі у 80% випадків покупцями є жінки. А в Інтернеті на них припадає лише 65% покупок. Тож простору для зростання залишається ще дуже багато, і наступного року основний упор, цілком можливо, буде зроблено саме на віртуальну торгівлю.