Щодня хтось зі світових гігантів заявляє про припинення роботи в Росії. Від сектору роздрібної торгівлі до енергетики, технологій і розваг — протягом двох останніх тижнів сотні глобальних західних компаній залишили РФ. Репутаційні ризики величезні, санкційні обмеження обтяжують, платоспроможний попит на внутрішньому ринку РФ стрімко падає. Їхнє рішення здається цілком логічним, але водночас тих, хто вирішив залишитися на російському ринку, теж чимало, як і тих, хто вирішив піти лише тимчасово або тягне час.
Невже рішення розірвати зв’язки з Москвою може нашкодити комусь більше, ніж репутаційні ризики та проблеми з виведенням грошей із підсанкційної юрисдикції?
Чому одні йдуть
Toyota, яка виробила близько 80 тисяч автомобілів на своєму заводі в Санкт-Петербурзі 2021 року, заявила, що припинить роботу 4 березня та призупинить поставки в Росію через «збої в ланцюжку поставок». Nike заявила, що призупинить роботу в країні через «зростаючі проблеми, пов’язані із веденням бізнесу». Такі логістичні труднощі лише збільшуватимуться в міру того, як судноплавні лінії, експедитори й автотранспортні компанії припинятимуть поставки в Росію і з Росії. Обвал рубля також зробить імпортні товари дорожчими.
Протягом кількох днів, поки зростала кількість загиблих в Україні та з’явилися мільйони біженців, багато хто з керівників західних і американських компаній волив мовчати з цього питання. Та коли критика в соціальних мережах почала наростати, а воєнні дії не припинялися, не було іншого вибору, крім як піти з російського ринку. З кожним днем дедалі більше компаній залишали країну-агресорку. Компанії почали усвідомлювати потенційний ризик для своєї репутації.
Минулого тижня бренди швидкої моди H&M і Zara оголосили про вихід із російського ринку, тимчасово закривши свої магазини та призупинивши місцеві продажі. У понеділок до них приєднався американський джинсовий бренд Levi’s, який став символом свободи за радянських часів.
Спортивні бренди Puma і Adidas також приєдналися до масової втечі модних ритейлерів. Adidas пішов ще далі, призупинивши співробітництво з російською федерацією футболу.
Розкішні бренди Chanel, Prada, Hermes, Burberry, LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton і Kering, а останньому належать Gucci і Saint Laurent, також призупинили свої продажі.
Міжнародні платіжні гіганти Visa, Mastercard і American Express оперативно припинили свої послуги після запровадження санкцій. Visa, наприклад, оголосила про припинення всіх своїх трансакцій і попередила, що карти, випущені в Росії, більше не працюватимуть за кордоном. Платіжна платформа PayPal також закрила свої послуги.
Американський ювелірний ритейлер Tiffany&Co відмовився від закупівель продукції з Росії. Tiffany призупинила закупівлю всіх необроблених алмазів із Росії, а також діамантів російського походження незалежно від того, де зроблено огранювання.
Як бачимо, багато компаній причиною відходу називали збої в логістиці, санкції та побоювання за безпеку персоналу. Але репутаційні ризики при веденні бізнесу в Росії стали найбільшим мотивом. Усе-таки великий міжнародний бізнес найчастіше хоче залишатися в сліпучо-білому пальті. Втім, не завжди…
А інші залишаються
Рішення західних компаній щодо відходу з Росії не завжди були однозначними. Приміром, глава PepsiСo Рамон Лагуарта заявив, що хоча фірма припинить продаж своїх газованих напоїв, вона продовжить продавати товари першої необхідності, такі як молоко й дитяче харчування. Компанія PayPal, що займається цифровими платежами, призупинила роботу в Росії, але пообіцяла дозволити клієнтам знімати кошти «на певний період часу». Американські й світові фармацевтичні компанії заявили, що продовжать виробництво і продаж своєї продукції в Росії.
Подібна ситуація склалася і в швейцарсько-американського виробника тютюну Philip Morris International, який 2020 року вважався міжнародною компанією з найбільшою виручкою у Росії, заробивши майже 2,6 млрд дол. (2,4 млрд євро). Компанія тимчасово призупинила свою діяльність в Україні та припинила інвестиції в РФ, але продовжує платити співробітникам у Росії зарплату й заявляє, що уважно стежить за подальшим розвитком подій.
Ще один великий гравець — японський виробник тютюну JTI, має п’ять фабрик і 4500 співробітників по всій Росії. Нині компанія продовжує свою діяльність у Росії та призупинила тільки інвестиції й фінансування реклами. Водночас виробництво на своєму заводі в Україні JTI зупинила, пояснюючи це турботою про безпеку працівників.
Низка французьких фірм, що працюють на російському ринку, також продовжують торгівлю. Мережа магазинів для дому Leroy Merlin минулого тижня заявила, що її 112 магазинів по всій Росії продовжуватимуть працювати у звичайному режимі і що вона не планує йти з ринку. Не збирається припиняти свою діяльність і група Auchan, ще один гігантський французький ритейлер із майже 300 магазинами та 41 тисячею співробітників у Росії.
Деякі відомі західні й американські бренди продовжують свій бізнес, попри політичний резонанс. Серед них, наприклад, фармацевтична компанія AbbVie і американський кондитерський гігант Mondelez, який управляє такими брендами, як Oreo і Ritz.
«Cargill згортає ділову активність і припиняє інвестиції в Росію», — заявив американський сільськогосподарський гігант 11 березня, але продовжує пропонувати там те, що він назвав «основними продуктами харчування й кормами». «Цей регіон відіграє важливу роль у нашій глобальній продовольчій системі і є важливим джерелом ключових інгредієнтів для основних продуктів харчування, таких як хліб, дитячі суміші та пластівці», — йдеться в повідомленні компанії. Cargill одержує дохід у розмірі 1,1 млрд дол. із Росії, де в неї працюють 2500 співробітників.
Nestlé заявила, що призупинила капітальні вкладення і рекламу в Росії, але й надалі продаватиме «основні» продукти харчування в цій країні. «Як продовольча компанія і роботодавець, ми також несемо відповідальність перед людьми в Росії та нашими понад 7000 співробітниками, більшість з яких є місцевими жителями», — зазначено в заяві найбільшої у світі продовольчої компанії.
Гігант фаст-фуду Subway заявив, що спрямує будь-який прибуток від своєї діяльності в Росії на гуманітарну допомогу, зазначивши, що приблизно 450 торговельних точок у Росії незалежно належать і контролюються місцевими франчайзі. Як пояснили в компанії, Subway підтримує Україну, але не може (на цей момент) призупинити роботу в Росії. «Наші думки з народом України, й ми сповнені рішучості підтримувати тих, кого зачепили трагічні події в регіоні, — йдеться в їхній заяві. — Крім роботи з нашими франчайзі по всій Європі із забезпечення харчуванням біженців, ми спрямуємо будь-який прибуток від операцій у Росії на гуманітарну допомогу українцям, що постраждали від війни. Всі наші ресторани в Росії незалежно належать і управляються місцевими франчайзі й управляються незалежним майстер-франчайзі. Ми не контролюємо прямо цих незалежних франчайзі та їхніх ресторанів».
***
Враховуючи ситуацію, що склалася, багато компаній пообіцяли відмовитися від фінансової підтримки Росії різними способами. Але, як бачимо, рішення залишитися або піти для декого виявилося складнішим, ніж здається.
Коли бізнес перебуває в незалежному володінні, рішення про операції відносно прості, але коли це франшиза, все ускладнюється. Зберегти контроль над франчайзинговими закладами непросто, особливо якщо треба швидко реагувати на складні міжнародні події, такі як ситуація в Україні.
Інші ж просто бояться залишитися взагалі без російських активів після того, як російська організація із захисту прав споживачів склала список компаній, що вирішили піти й можуть бути націоналізовані.
Та й про повноцінний відхід говорити не можна, поки такі компанії, як Starbucks, McDonald’s, Subway, Coca-Cola та інші, попри тимчасове припинення своєї діяльності в Росії, продовжують платити заробітну плату своїм співробітникам.
Чи довго всі вони протягнуть, якщо воєнні дії будуть тривалими? І чи переважать перспективи подальшої роботи на ринку РФ численні приводи піти з цього ринку остаточно?
Прийняти таке непросте рішення допоможе посилення санкцій стосовно РФ. Тоді ризики роботи на території агресора стануть вагомішими. Та й бойкот на інших ринках виробників, які побічно фінансують російську війну в Україні, може допомогти. Все-таки репутація — це не просто імідж бренду, це передусім лояльність клієнтів, а отже, і обсяги продажів. І цей торговельний фронт не менш важливий для перемоги. Кремль не може зберегти десятки тисяч робочих місць, створених за рахунок іноземних інвестицій. Та й нових у такій кількості не створить. І це стане додатковим цвяхом, забитим у кришку труни російської економіки.
Більше статей Наталії Власюк читайте за посиланням.