UA / RU
Підтримати ZN.ua

Американський дефолт знову відсунули

Новий 2014-й США зустрінуть черговими розбірками в Конгресі.

Автор: Олена Злобіна

Поспішаю порадувати тих, хто, можливо, співпереживав янкі і переймався наслідками заокеанських подій для світової економіки, - дефолту не буде! Штатам вдалося-таки в останні години до дедлайну домовитися, а точніше, довелося. І хоча угода між республіканцями і демократами по суті нічого не вирішує, а лише відкладає розв'язання проблеми, поки що фінансові ринки можуть розслабитися.

Одразу двох зайців

16 жовтня для США стало в певному сенсі національним святом: одразу і Сенат, і палата представників проголосували за завершення національного локауту (закриття частини федеральних відомств) і підвищення стелі держборгу. Таким чином, було покладено край 16-денній вимушеній відпустці майже 800 тис. американських державних службовців і вдалося уникнути загрози технічного дефолту.

У Сенаті "за" угоду проголосували 81 до 18, а в палаті представників - 285 до 144. Слід зазначити, що в Сенаті демократи підтримали документ одностайно, в той час як більшість республіканців у палаті представників, включаючи голову бюджетного комітету Пола Райана, проголосували проти цієї угоди.

Отже, згідно з підписаною постановою передбачається, що дія ліміту держборгу призупиняється до 7 лютого 2014 р., а фінансування федерального уряду подовжено до 15 січня. Зустріч обох палат парламенту з питань довгострокового бюджетного плану намічено на 13 грудня. Нескладно здогадатися, що новий 2014-й США зустрінуть черговими розбірками в Конгресі. Відповідаючи на запитання одного з журналістів про те, чи повернеться країна до ситуації, що спостерігалася протягом останніх днів, вже в найближчому майбутньому, президент Обама з усмішкою заявив: "Ні, такого не буде". Цікаво, що він скаже через пару місяців.

Данина традиціям

Коли врахувати, що подібна ситуація в США повторюється вже далеко не в перший раз із року в рік (за винятком локауту), складається враження, що по-іншому вирішувати питання національного характеру американські політики вже не можуть... або просто не хочуть змінювати вже вкорінену бюджетно-боргову традицію. І хоча під час прес-конференції Обама заявив, що "необхідно позбуватися поганої звички доводити країну до політичної кризи і підривати довіру населення", його слова нічого принципово не змінюють. На відмову від шкідливих звичок, як усім добре відомо, в тому числі і з особистого досвіду, зазвичай іде багато часу, та й процес цей не безболісний, тому аналогічну ситуацію ми можемо побачити ще не раз.

Згадаймо хоча б, як починався 2013 рік. Тоді його зустрічали із загрозою "фіскального обриву", запеклими суперечками демократів і республіканців щодо оподаткування населення і, природно, проблемою необхідності вчергове підвищити стелю державних запозичень. Проблема також не вирішувалася одразу. Задоволення було розтягнуто до весни, коли протиборчим таборам у Конгресі все ж довелося домовитися про підвищення стелі обсягу зовнішніх позик.

Цікавий факт: 6 грудня 2012 р. Конгрес заборонив президенту Обамі підвищувати цю стелю взагалі, і тут же через короткий час її таки підняли. Одразу хочеться внести певну ясність: ця стеля - чиста формальність, її підвищували з 1940 р. близько ста разів. Проте ця формальність дуже важлива для американців і слугує важливим важелем маніпуляцій у політичних дебатах.

Попри те, що законодавцям у Вашингтоні на певний час вдалося домогтися політичного перемир'я, ситуація в країні від цього не поліпшиться. У вівторок, не дочекавшись дедлайну, міжнародне рейтингове агентство Fitch Ratings застерегло про можливе зниження кредитного рейтингу США. Про ймовірність такого розвитку подій цього дня вранці попередив сенатор Гаррі Рід. А вже у четвер, за підсумками прийнятої угоди, китайське рейтингове агентство Dagong повідомило про зниження суверенного рейтингу США на одну сходинку (до A- з A), при цьому прогноз залишився негативним.

Агентство Dagong пояснило своє рішення побоюваннями щодо здатності країни впоратися з борговою кризою, а також збитками, завданими країні фактом зупинення діяльності частини федеральних установ за останні 16 днів. Попри те, що факт зниження рейтингу агентством Dagong не має такої ваги, як подібні кроки від Fitch, Moody's чи Standard & Poor's, і це рішення має радше символічне значення, його не можна й ігнорувати. На фінансових же ринках ходять чутки про те, що за рішенням Dagong може піти і рішення Fitch.

Федеральному резерву сплутали карти

У цій ситуації неможливо оминути стороною Федеральну резервну систему. Ще у вересні фінансові ринки світу були практично впевнені в тому, що глава американського регулятора повідомить про початок згортання програми кількісного пом'якшення, відомої як QE. Однак нічого так і не сталося, якщо не брати до уваги незліченних заяв і натяків представників ФРС про те, що старт згортання буде дано до кінця поточного року. І що ж тепер?

А тепер у світлі останніх подій ці обіцянки можна запити холодною водою. Оскільки 16-денний локаут не мине безслідно для американської економіки. За оцінками рейтингового агентства Standard & Poor's, часткове закриття федеральних відомств, яке сталося в країні вперше за останні 17 років, знизило ВВП у четвертому кварталі як мінімум на 0,6%, або на 24 млрд дол. Локаут, який тепер залишився в минулому, може також негативно позначитися на показнику споживчої довіри, зокрема серед держслужбовців.

Більш того, з причини невиходу низки макроекономічних показників через параліч статистичних бюро країни реальну картину стану економіки в четвертому кварталі можна буде побачити не раніше початку 2014-го. Тому, цілком можливо, до березня Федеральний резерв жодних дій не робитиме, поки картина не проясниться.

Між тим імовірність відстрочки в діях з боку ФРС грає на руку Wall Street, адже поки економіка стимулюється, у компаній більше шансів на нарощування фінансових показників. У четвер так званий індекс широкого ринку S & P-500 закрився на новому локальному максимумі (1727,38 п.п.), зумівши за 16 днів локауту підрости на 2,4%. Тепер учасники фінансових ринків будуть аналізувати, якої шкоди ця подія могла завдати корпоративним прибуткам і як це позначиться на квартальних показниках компаній.

Слід сказати, що програма Федерального резерву щодо стимулювання економіки допомогла S & P-500 відновитися більш як на 150% із області мінімумів березня 2009-го. Лише цього року індекс зріс на 21% і 19 вересня встановив новий рекордний максимум в області 1729,86 п.п., на другий день після рішення ФРС відкласти згортання програми QE. Чи продовжиться ця переможна хода 2014-го - буде видно. Адже рішення ФРС безпосередньо залежать від економічної ситуації в країні.

До речі, після 16-денного локауту ряд компаній переглянули свої прогнози щодо ВВП США на поточний рік. Аналітики IHS Inc., наприклад, тепер очікують його річного зростання лише на 1,6% (замість зафіксованих у вересневому прогнозі 2,2%). Середній же прогноз опитаних експертів із Wall Street також зводиться до очікувань зростання економіки на 1,6%. Якщо вони справдяться, це буде мінімальний показник американської економіки з 2009 р. От і виходить, що хотіли зробити як краще, а вийшло, як завжди, тому що існуючі в країні проблеми самі, звісно ж, не розсмокчуться, і до їхнього розв'язання політикам доведеться повертатися знову і знову.