UA / RU
Підтримати ZN.ua

Зниження податків чи бюджетний баланс: із чого почнемо?

Таку дилему в умовах кризи вирішують усі країни світу. Україна зі своїм вибором і досі остаточно не визначилася...

Автор: Василь Пасочник

Таку дилему в умовах кризи вирішують усі країни світу. Україна зі своїм вибором і досі остаточно не визначилася. Нині в авральному режимі компонується Податковий кодекс, розробляється проект держкошторису на поточний рік. При цьому влада у форматі передвиборних гасел час від часу запевняє, що податки не просто не підвищуватимуть, а можливо, і знизять, а декому й узагалі, можливо, податкові канікули влаштують. Хоча, за даними Держказначейства, в січні—березні 2010 року до загального фонду бюджету не надійшло 14,5% запланованих надходжень.

От на такому інформаційному тлі 7 квітня відбувся круглий стіл на тему «Оподаткування в Україні: ключові проблеми та шляхи їх усунення», який провели Ліга фінансового розвитку та представництво Світового банку в Україні за інформаційної підтримки тижневика «Дзеркало тижня». Дискусія розгорнулася навколо трьох основних аспектів. Перший — доцільність, можливість та загрози зниження податків на фоні бюджетної кризи. Другий — податкові пільги (необхідність реформування спрощеної системи оподаткування, актуальність усунення пільг зі сплати ПДВ, ліквідації спеціальних податкових режимів, скасування пільгової податкової угоди з Кіпром). Третій — прийняття Податкового кодексу України.

Під час свого виступу старший економіст Світового банку Пабло Сааведра наголосив, що фіскальна ситуація в країні сьогодні є критичною і потребує термінового коригування. Оскільки фіскальні проблеми стосуються не тільки поточних та інвестиційних бюджетних видатків як таких, а й загального рівня інвестиційної привабливості, ділової активності, зайнятості та рівня зарплат в країні.

Однак під час коригування фіскальної політики надзвичайно важливо забезпечити справедливість та об’єктивність нововведень. «Неможливо досягти сприйняття реформ у суспільстві та довести людям необхідність взяти на себе свою частку тягаря податкової, пенсійної та тарифної реформ, якщо одночасно не змусити прийняти свою частку підприємницький сектор і, особливо, великий бізнес. Дуже турбує те, що в країні існує величезна тіньова економіка та значна кількість необгрунтованих податкових привілеїв. З одного боку, повинні бути рівні умови для всіх платників податків, з іншого — економіка не повинна задихатися у той час, як їй потрібно відновлюватися… Світовий банк підтримував і підтримує систему спрощеного оподаткування, але тільки для малого бізнесу, який є справжнім малим, щоб вона не використовувалася як схема ухиляння від податків», — зазначив представник Світового банку.

Аналізуючи ж ефективність надання пільг по ПДВ в Україні, експерт зауважив, що «у цих привілеїв немає економічного виправдання», бо мети їх запровадження — зменшення цін на деякі товари — не було досягнуто. Також він закликав вирішити питання неповернення ПДВ, яке у випадку, зокрема, експорту фактично є додатковим податком.

Пан Сааведра нагадав, що свого часу Світовий банк пропонував зменшити ставку податку на прибуток підприємств, «коли це буде можливо». «Зараз — неправильний час, але потрібно визначити термін початку, наприклад 2012 рік», — зазначив експерт.

На думку заступника директора Науково-дослідного фінансового інституту при Міністерстві фінансів України Алли Соколовської, перш ніж знижувати податкове навантаження в Україні, необхідно переглянути видаткову частину бюджету: «Якщо ми будемо намагатися знижувати податки за такого рівня бюджетного дефіциту, то обов’язково повинні шукати компенсатори, а отже, не тільки підвищувати ставки інших податків (знижуючи одні, підвищувати інші)». Очевидно, потрібно буде запроваджувати якісь нові податки, розширювати податкову базу за рахунок скасування пільг. «Проблема зменшення податків — це питання не сьогоднішнього дня», — резюмувала А.Соколовська.

Експерт назвала недоцільним зниження, зокрема, ставки ПДВ, оскільки цей податок є бюджетоутворюючим і в останні роки демонструє досить високу фіскальну ефективність, «яка перевищує 8—9% ВВП» і є « на рівні найкращих країн Євросоюзу». Свою думку вона аргументувала посиланням на досвід нових членів ЄС — Литви, Латвії, Естонії, Угорщини, які намагалися знизити податок, але зрештою в кризовий 2009 рік підвищили ставки ПДВ до 20—21%. «За підсумками 2009 року, середній рівень ставки ПДВ по Євросоюзу становить 19,9%, тобто фактично на тому ж рівні, як і в Україні».

Долучившись до дискусії, перший заступник міністра фінансів України Тетяна Єфименко сказала, що податкове навантаження в Україні не перевищує європейський рівень (34—40%) і становить близько 31% ВВП. «Україна впродовж 2010 року буде приречена бути на цьому рівні. Він буде підтримуватися всіма управлінськими важелями, які є в уряду», — зазначила Т.Єфименко.

При цьому зниження податків розглядається через призму розширення податкової бази за рахунок детінізації економіки: «Наша позиція — знижуючи в цілому податкові ставки, кожен рік після 2011 року розподіляти податковий тиск і на тих, хто сьогодні не сплачує податки і працює «в тіні».

Розглядаючи одну з найактуальніших проблем для податкової системи України — відшкодування ПДВ, Т.Єфименко повідомила: «Ми задекларували, що маємо намір з початку другого півріччя перейти на автоматичне відшкодування податку на додатку вартість. Для покриття раніше накопиченої заборгованості по ПДВ запропоновано окремий механізм — з допомогою державних цінних паперів. Це стосується тих боргів, які склалися на 1 січня 2010 року. Поточні ж зобов’язання будуть виконуватися в стандартному режимі. Для кожного підприємства буде зроблено графік, де буде чітко видно, де будуть цінні папери, а де — «живі гроші», де — перевірка задекларованих сум».

З огляду на те, що дискусія за круглим столом виявилася насиченою і цікавою, «ДТ» опублікує розширений її виклад у наступному номері.