Як стало зрозуміло після засідання президії Верховної Ради Криму минулого тижня, запровадження з 1 квітня чотирьох місцевих зборів, що їх установила сесія парламенту автономії, відкладається…
У чому ж причина? Зараз положення про чотири нових місцевих податки — курортний збір, збір на розвиток муніципального транспорту, на розвиток рекреаційного комплексу та збір з нерухомості — перебувають на узгодженні в Кабінеті міністрів України, у якого до них забагато зауважень. Як і слід було очікувати, кримські нововведення теоретично й методично не зовсім узгоджуються з розробками на рівні держави в цілому. Те, що здавалося справедливим і правильним із кримського погляду, коли поглянули ширше — виявилося не лише неправильним, а й незаконним.
Найменше заперечень викликає положення про курортний збір, де кримська Верховна Рада практично не вторгається у сферу повноважень інших органів влади. Проте решту нормативних документів доведеться грунтовно переробити, щоб узгодити з українським законодавством.
Зокрема, як повідомив журналістам голова планово-бюджетної комісії Верховної Ради Криму Андрій Припутніков, із погляду Мінфіну України, кримський збір на розвиток рекреаційного комплексу — переважно відомий у Криму як «0,5 відсотка з кожного» — не лише підміняє собою податок на прибуток підприємств, які сплачують податки в загальнодержавний бюджет, а й необгрунтовано посилює податковий тягар, чого не передбачено загальнодержавним законодавством, яке має більшу правову силу, ніж кримські нормативно-правові акти.
Представники податкових органів говорять і про те, що кримський збір із нерухомості навряд чи взагалі пройде узгодження і, швидше за все, не буде запроваджений. Заступник голови ДПА в АРК Ольга Тулякова стверджує: багато норм цього положення не узгоджуються з тими, які напрацьовуються в Києві щодо майбутнього податку на нерухомість, і не вписуються в його загальну концепцію. З іншого боку, положення про цей збір викликало дуже багато нарікань у самому Криму, оскільки не враховувало маси особливостей у різних випадках володіння нерухомістю. По-третє, запровадження цього збору зажадає величезної роботи з обліку та реєстрації всіх видів нерухомості, до якої в країні не готові. Провести її за два-три тижні, навіть по самому лише Криму, — зі сфери фантастики.
Фахівці Міністерства фінансів та курортної галузі Криму сумніваються і в тому, що решта три місцевих збори буде запроваджена з 15 квітня, оскільки нормативно-правові акти про них потребують значного доопрацювання. Можливо, знадобиться новий розгляд їх на сесії, а отже, вони можуть почати діяти не раніше, ніж через місяць, та й то за найсприятливіших умов. Не виключено, що збори вводитимуться в різні терміни, по одному в міру готовності...
Таким чином, утретє Крим на власному досвіді переконується, що законотворчість — значно складніший і багатогранніший процес, аніж здається спочатку. Вперше це сталося 1995-го, коли пакет із місцевої конституції та 40 кримських законів було скасовано Верховною Радою України. Вдруге — коли Конституційний суд України підтвердив незаконність чотирьох кримських нормативно-правових актів, ухвалених попереднім складом парламенту. Зараз, щоправда, до цього не дійшло, але й третій млинець виявився глевким.