UA / RU
Підтримати ZN.ua

Які компанії виграють перегони на IPOдромі?

IPO (Initial Public Offering, первинне публічне розміщення акцій) — безумовно, одна з найпопулярніших тем українського бізнесу...

Автор: Павло Москаленко

IPO (Initial Public Offering, первинне публічне розміщення акцій) — безумовно, одна з найпопулярніших тем українського бізнесу. Вітчизняні підприємства відчувають дедалі більшу нестачу капіталу для розвитку та сподіваються одержати його на західних фінансових ринках. Запитання не зайве: які з компаній, що заявили про намір провести розміщення акцій на відкритому ринку, спроможні витримати перегони на IPOдромі і не зійти з дистанції?

Стосовно цього президент холдингу AVentures Group Володимир Колодюк зазначає: «Повальне захоплення IPO в Україні є наслідком наївної впевненості наших компаній у тому, що досить лише викинути акції на біржу, як західні інвестори почнуть їх негайно розкуповувати». Більш раціональний підхід описує Олександр Качановський, директор департаменту інвестиційних програм Intway World Corporation, який має своє представництво в Україні. «Починаючи рух до IPO, — каже він, — управлінці й партнери корпорації враховували, що вона досягла стійкого зростання фінансових показників, має високий потенціал, що рівень її корпоративного управління відповідає міжнародному стандарту». Безсумнівно, з погляду західного бізнесу, все це — звичайні характеристики цивілізованої компанії.

«Виконати нині вимоги до публічних компаній, такі як розкриття інформації про акціонерів, прозора структура, високі темпи зростання й успішна кредитна історія, зможуть лише кілька українських компаній із різних галузей: машинобудівні підприємства, роздрібні компанії, банки та великі фінансово-промислові групи», — констатує партнер аудиторської компанії Deloitte & Touche Григорій Павлоцький.

Крім того, як вважає Володимир Поздняков, регіональний менеджер компанії IDC в Україні й Білорусі, серйозні шанси на успіх мають високотехнологічні IT-компанії, що працюють у перспективних секторах економіки, мають довгострокову стратегію бізнесу й оригінальний портфель продуктів. Деякі компанії з часткою іноземного капіталу, які розвивають IT-технології в Україні, уже заявляли про свої плани IPO на міжнародних ринках. Євген Попов, директор з питань стратегічного розвитку Intway World Corporation, зазначає: «Ми й наші експерти оцінюємо шанси корпорації Intway на успіх у IPO як високі. Корпорація працює в надзвичайно привабливих для інвесторів секторах бізнесу: на фондовому ринку, у сферах нерухомості, електронної комерції, малого підприємництва. Ми маємо унікальні продукти, незвичну диверсифікацію бізнесу й надаємо нашим партнерам у різних країнах різноманітні рішення. Нашим ноу-хау є те, що всі ці продукти й рішення об’єднані в єдиний цикл і допомагають розвивати бізнес в Інтернеті будь-якій людині».

Нова економіка, що перетворює ноу-хау на економічну цінність, знала за останні п’ять років кілька прикладів бурхливого успіху інноваційних компаній на біржі. Хрестоматійним прикладом, звичайно, є Google, акції якої з 2004 року, коли компанія вийшла на фондовий ринок, зросли більш як уп’ятеро. Показово, що первинна публічна емісія миттєво зробила багатьох приватних інвесторів компанії мільйонерами. У період із верес­ня 2001-го по червень 2004 року Google продала діючим і колишнім співробітникам компанії 23,2 млн. опціонів за ціною 2,86 дол. США кожен, тоді як на IPO було розміщено 19,6 млн. акцій по 85 дол. США кожна. За деякими даними, у такий спосіб хоче вчинити й Intway World Corporation.

Як зазначає Володимир Поляков із консалтингової компанії BPT Group, «українські компанії, які хочуть мати успіх на IPO, повинні серйозно залучати приватних інвесторів, розглядаючи їх як партнерів по бізнесу».

Очевидно, саме по собі розміщення своїх акцій на західних біржах — це тільки початок шляху, основна ж мета — створення якісного сучасного бізнесу. Якщо говорити про IPO не як про моду, а як про усвідомлену потребу, то є всі підстави вважати, що перегони на українському IPOдромі тільки починаються.