UA / RU
Підтримати ZN.ua

Від тиску до розслідувань: чому створення СФР замість податкової міліції — це не лише зміна вивіски

Суттєві зміни в Україні можливі лише за однієї умови - безпрецедентної відкритості державницьких процесів громадському суспільству, експертам, бізнесу та урядовцям. Це дасть можливість спільними зусиллями адвокатувати ключові реформи. Наочний приклад - історія з ліквідацією податкової міліції. Органу, який став "інфраструктурним вузлом" корупційних схем українських політиків та олігархів.

Автор: Олег Гетман

Суттєві зміни в Україні можливі лише за однієї умови - безпрецедентної відкритості державницьких процесів громадському суспільству, експертам, бізнесу та урядовцям. Це дасть можливість спільними зусиллями адвокатувати ключові реформи. Наочний приклад - історія з ліквідацією податкової міліції. Органу, який став "інфраструктурним вузлом" корупційних схем українських політиків та олігархів.

Наприкінці 2016 р. у податковому пакеті проектів повноваження податкової міліції було скасовано з 1 січня 2017-го. Експертне середовище і бізнес позитивно оцінили такий крок. Міністерство фінансів запропонувало терміново створити замість старого репресивного органу новий, аналітичний - Службу фінансових розслідувань (СФР). При цьому Мінфін вирішив принципово змінити і саму структуру нового органу, визначивши чітку підслідність і повноваження, значно скоротивши силовий блок, і головне - майже повністю оновити кадри нової служби.

Ці пропозиції наразилися на протидію окремих груп, які намагаються не допустити можливості створення СФР і відновити податкову міліцію. Також до процесу долучилися інші сторони, які, нібито підтримуючи створення СФР, запропонували наділити цей орган багатьма непотрібними функціями на кшталт розслідування дрібних економічних чи екологічних злочинів. На думку експертів, це робиться для того, щоб дискредитувати реформу - або не допустити створення нового органу взагалі, або від самого початку створити недієздатну службу.

Чому це така чутлива тема? Податкова міліція є не лише каталізатором корупції в Україні, вона використовується як надійний і перевірений важіль впливу на "ворогів". Роками успішні "бізнесмени" у владі з допомогою податкової міліції тероризували бізнес і перекривали будь-які можливості дерегуляції та лібералізації української економіки. Зокрема, можна згадати непоодинокі випадки, коли цілі IT-компанії емігрували з Україні через візити чоловіків у масках та з автоматами, а також безпідставні обшуки, вилучення апаратури.

Створення СФР, по-перше, усуне корупційні ризики, створені податковою міліцією, а по-друге, дійсно розпочне розслідування великих фінансових злочинів. Важко навіть передбачити, який ефект це матиме для української економіки і який тягар буде з неї знято. Так, це тривалий процес із дуже складною внутрішньою роботою, але це єдиний шлях до розширення економічних свобод бізнесу. При цьому варто розуміти, що СФР не буде беззубою командою аналітиків, це буде команда професіоналів, які зможуть попереджати, відстежувати, розслідувати і доводити до суду реальні випадки серйозних фінансових злочинів, скоєних недобросовісним бізнесом.

Є великі сподівання, що процес переходу до суспільства "з відкритим доступом" уже незворотний, що 2014-й був тим роком, коли відбулися зміни, які у найближчі роки приведуть до формування інклюзивних економічних і політичних інститутів. Але стара система ще опирається, тому необхідні зусилля громадянського суспільства, експертного середовища та бізнесу для контролю й оперативного реагування на будь-які спроби повернення до старої системи.