UA / RU
Підтримати ZN.ua

УМИРОТВОРЕНІ Й ЗАДОВОЛЕНІ

Реформа міжбюджетних відносин, навколо якої зламано стільки списів, нарешті принесла свої перші плоди...

Автор: Ніна Перстньова

Реформа міжбюджетних відносин, навколо якої зламано стільки списів, нарешті принесла свої перші плоди. Відтепер місцеві бюджети формуються за новими принципами, затвердженими Бюджетним кодексом. Спочатку нововведення викликали опір і критику на місцях. Але потім, коли стало ясно, кому і скільки належить, невдоволення змінилося задоволенням.

У формуванні бюджету за формульним методом місцеві власті побачили для себе багато переваг. Обурення ж обласного керівництва тим, що міста і райони будують свої взаємини з Мінфіном безпосередньо, минаючи область, змінилося смиренням. Ніхто більше не запевняє, що новий принцип побудови міжбюджетних взаємин призведе до руйнації вертикалі виконавчої влади. А тому нинішній бюджетний процес, принаймні в Одесі, пройшов тихо, мирно, без видимих образ, скандалів та закидів.

Воно й зрозуміло, адже бюджет Одеси, та й бюджети інших міст-донорів, таких як Іллічівськ і Южне, зросли майже удвічі, порівняно з минулим роком. Майже в півтора разу збільшилися і бюджети ряду районів. На цьому тлі обласний бюджет, природно, зменшився удвічі. Сьогодні він дорівнює 387,9 млн. грн. Або займає 26% у консолідованому бюджеті області. До речі, у середньому по Україні питома вага обласних бюджетів становить 28%.

Цього року одеський обласний бюджет формується в основному за рахунок 25-відсоткової суми від прибуткового податку з громадян (140,7 млн. грн.), 25-відсоткової плати за землю (26,4 млн.), а також частини податку з власників транспортних засобів (17,5 млн.) — 2000-го, відповідно до закону про бюджет, 50% залишається обласним центрам і 20% — іншим містам та районам. Окрім податкових надходжень, добру половину обласного бюджету складуть трансферти з держбюджету (181,7 млн. грн.). Субвенції виділяються на часткову реалізацію статті 57 Закону України «Про освіту», на реконструкцію оперного театру, а також на оплату допомоги сім’ям із дітьми, допомогу інвалідам з дитинства і дітям-інвалідам, надання пільг ветеранам війни та праці і виплату різноманітних пільг та субсидій населенню, а також на будівництво і придбання житла для військових.

Як і торік, обласний бюджет складається із загального і спеціального фонду, до якого входить бюджет розвитку. Він формується в основному за рахунок надходжень від продажу обласної комунальної власності (за розрахунками, це 1,3 млн. грн.) і дивідендів від акцій АТ, що перебувають у комунальній власності. Загалом, зведений бюджет Одеської області, порівняно з минулим роком, зріс у цілому на 200 млн. грн., що дуже показово.

Протягом останніх років область посідала одне з останніх місць із витрат на душу населення завдяки нормативам, які спускалися згори. І лише торік цю порочну практику було порушено. 2001-го області додали кілька мільйонів, завдяки чому вона змогла розправити свої плечі. Ну а нинішнього — порівняно з минулим — їй додали ще більше. Якщо порівнювати з варіантом держбюджету-02, який подавався на перше читання у Верховну Раду, то він передбачав вилучення з одеського обласного бюджету 9 млн. грн. Однак завдяки зусиллям місцевої влади вдалося не лише уникнути вилучень, а й отримати дотацію на 6,5 млн. грн. Тож видаткова частина обласної казни дозволяє сьогодні повністю забезпечити зарплату для всіх категорій бюджетників з урахуванням її підвищення, виплату стипендій, а також заявки на оплату енергоносіїв, харчування в закладах медицини, освіти і соціального захисту. У цілому збільшено витрати на освіту, охорону здоров’я, соціальний захист, фізкультуру. Хоча при цьому зменшено витрати на культуру і розвиток малого підприємництва.

Та, на жаль, попри новий принцип формування місцевих бюджетів, їхня залежність від волі держчиновників, як і раніше, зберігається. Адже не всі бюджетні кошти розподіляються сьогодні за формулою Мінфіну. Частину функцій з розподілу державних цільових субвенцій передано області. Тож місцеві бюджети, що формуються і за рахунок трансфертів, як і раніше, залежать не лише від держбюджету та його наповнюваності, а й від побажань обласного начальства.

Що показово, нинішнього року в доходній частині обласного бюджету з’явилися субвенції з міських і районних бюджетів обсягом понад 6,5 млн. грн. Три міста обласного підпорядкування з п’яти — Одеса, Білгород-Дністровський і Южне, а також 10 районів із 26 вирішили передати області частину повноважень, делегованих їм державою в частині утримання місцевої міліції та пожежної охорони, фінансування охорони здоров’я і спеціалізованих закладів освіти обласного підпорядкування, а також програм кінофікації області.

Це було зроблено з різних причин.

Однак слід зазначити, що чіткий розподіл бюджетних коштів на дві частини, одна з яких призначена на виконання делегованих державою повноважень, а друга — повноважень місцевих рад, — це і є, мабуть, найголовніша особливість нових міжбюджетних відносин. Визначено у зв’язку з цим і чітко розмежовано джерела, за рахунок яких фінансуватимуть ці повноваження. Отже, якщо взяти бюджет Одеси, то освіта, охорона здоров’я, культура, соцзахист, фізкультура та спорт, а також органи управління фінансуватимуться в основному за рахунок прибуткового податку з громадян — це 220,1 млн. грн. Нинішнього року місту залишається 75% цього податку. Торік — було 6,5%. У цілому ж на фінансування делегованих повноважень у міському бюджеті передбачено 339,9 млн. грн. і 141 млн. — на виконання власних повноважень. Фінансування останніх здійснюватиметься в основному за рахунок доходів, отриманих від плати за землю, — 45,8 млн. грн. (Одесі залишається 75%) , а також за рахунок місцевих податків і зборів — це 20,7 млн. грн.

Отож, нині бюджет Одеси небувалий — 513,9 млн. грн. Такої казни тут ніколи не бачили. Для порівняння: торік з доходів він ледве дотягував до 220 млн. грн., а з витрат перевищив 320 млн. Одеса була єдиним містом в Україні, що прийняло бюджет із дефіцитом у 100 млн. І, як результат, весь минулий рік бюджетників тримали на голодному пайку, не виплачуючи по кілька місяців зарплату. Втім, людей таким чином мучили і позаторік, і раніше. Борги вчителям та медикам щойно вдалося погасити. Але тепер, як запевняє влада, проблем із виплатою зарплати більше не буде. Тепер навіть вистачить профінансувати понад 70% міських потреб. Хоча, за словами мера Одеси Руслана Боделана, і 1,5 млрд. було б замало для розв’язання всіх проблем.

Воно й зрозуміло. Щоб розчистити самі лише завали житлокомунгоспу, схоже, ніяких грошей навіть кількох поколінь не вистачить — настільки все запущено. І в цій сфері мало що змінюється радикально. Якщо говорити про її реформування, яке давно час розпочати, то тут, як то кажуть, і кінь не валявся. Однак проблема, на думку пана Боделана, полягає в тому, що ні Бюджетним кодексом, ні іншими раніше ухваленими документами ніколи не передбачалося і копійки на справи житлово-комунальних господарств. Нині на ці цілі в бюджеті міста передбачено 70,6 млн. грн. Це найбільший обсяг асигнувань у розділі власних повноважень. Однак, порівняно з минулим роком, фінансування цієї статті залишається практично на одному й тому ж самому рівні. Хоча потреба — понад 230 млн.

Найбільший обсяг коштів виділяється на фінансування освіти — 117,6 млн., що набагато вище, ніж передбачено розрахунками Мінфіну. На охорону здоров’я — 92,3 млн., на соціальний захист населення, з урахуванням субвенцій із держбюджету, — 57,6 млн. грн., що теж вище, ніж нарахували в Мінфіні. Збільшено, порівняно з цими ж розрахунками, і витрати на культуру, фізкультуру та спорт. Втім, одесити скаржаться, що Київ, як завжди, свого не прогавив. З міського бюджету в державний вилучатимуть 85,5 млн. грн. А це близько 30% доходів, отримуваних для виконання делегованих повноважень.