Динаміка змін споживчих якостей страхового ринку України викликає серйозну стурбованість. Стійке зростання доходів страхових компаній, яким так люблять хвалитися страховики, супроводжується не менш стійкою тенденцією до зменшення кількості страхових виплат. Це свідчить про те, що ринок фактично не виконує основної функції страхування — реального покриття ризиків економічного і громадського життя, а страхові компанії фактично працюють на «висмоктування» коштів підприємств.
Як бачимо з наведеної нижче таблиці, за останні п’ять років рівень збитковості на ринку знизився більш як утричі. Це — стійка тенденція до погіршення справ у страхуванні. Адже збитковість страхового ринку — показник, що має аж ніяк не негативне забарвлення. Навпаки, він характеризує споживчі якості ринку і являє собою відношення виплат до прибутків страхових компаній.
Слід зазначити, що рівень збитковості за 2003 рік у вісім — дев’ять разів гірший, ніж у розвинених країнах. Деякі ідеологи від страхового бізнесу пояснюють такі цифри значними обсягами псевдострахових операцій, проте об’єктивних даних із цього приводу немає. Тому такі посилання нагадують приказку про поганого танцюриста.
Примітно, що зниження споживчих якостей страхового ринку відбувається на тлі посиленого впливу страхових компаній на багато сфер життєдіяльності українського суспільства. Не треба бути експертом, щоб відзначити аномально велику кількість обов’язкових видів страхування, пролобійованих страховиками (за деякими оцінками, у Верховній Раді близько трьох десятків депутатів представляють інтереси страхових компаній), за якими Україна разів у десять «випередила» цивілізовані країни. Як приклад наведемо наполегливе прагнення страхових компаній примусити всіх без винятку автовласників страхувати свою відповідальність. Також очікується широка участь страховиків у медичному забезпеченні громадян.
У цивілізованих країнах високі заробітки страхових компаній забезпечуються шляхом приваблювання клієнтів високою якістю страхового обслуговування. У нас навпаки. За останні п’ять років прибутки страхового ринку зросли увосьмеро (див. таблицю). Тобто зростання доходів страхових компаній відбувається на тлі стійкого зниження якості страхових послуг.
Асоціація страхувальників України має у своєму розпорядженні дані про катастрофічно низьку якість страхових послуг у такому стратегічно важливому для України секторі, як сільське господарство. Багато скарг на страхові компанії надходить від власників транспортних засобів і українських туристів, котрі виїжджають за кордон. Порівняно невелика частина скарг припадає на компанії, що займаються страхуванням життя. Проте, з огляду на довгостроковий характер цього виду страхування, можна припустити, що в зазначеному сегменті ринку основний потік невдоволення ще попереду.
При низькій якості страхового обслуговування очікувана широка участь страхових компаній у недержавному пенсійному та медичному забезпеченні громадян може сумно закінчитися для багатьох мільйонів із них, причому в найтяжчий час — після виходу на пенсію і в період хвороби.
Звісно, не всі з 360 вітчизняних страхових компаній працюють погано. Але якби таких компаній було мало, навряд чи вони змогли б обвалити споживчі якості страхового ринку України.
У зв’язку з викладеним не можна не привітати Лігу страхових організацій України з черговою перемогою над споживачами страхових послуг. А також не поставити запитання Держфінпослуг: чи планує регулятор, крім укладання договору про співробітництво з ЛСОУ, вдаватися до реальних кроків для захисту інтересів страхувальників?