Міжнародне рейтингове агентство Standard & Poor’s у п’ятницю присвоїло Україні довгострокові та короткострокові суверенні кредитні рейтинги в місцевій та іноземній валюті на рівні «В».
Як свідчить поширений агентством прес-реліз, прогноз за довгостроковими рейтингами встановлено «стабільний».
Це найвищий рейтинг України серед присвоєних їй провідними міжнародними рейтинговими агентствами. Зокрема, в агентства Moody’s ми заслужили рейтинг Caa1 із позитивним прогнозом, Fitch IBCA — рейтинг довгострокових зобов’язань «B-», короткострокових — «B».
Рейтинг, присвоєний Україні агентством S&P, перевищує рейтинги Туреччини і Пакистану («B-»), відповідає рейтингам Венесуели, Румунії, Монголії, але нижчий від рейтингів Росії, Ямайки та Болівії («B+»).
Агентство S&P зазначає, що рейтинги підвищені завдяки досягнутому в 2000—2001 роках значному прогресу в макроекономічній і фінансовій стабільності. За розрахунками агентства, за два роки реальний ВВП України зріс на 14%, інфляція 2001 року знизилася до 12%, а дефіцит бюджету зменшився до 1,3% ВВП. «Величина чистого загального публічного боргу та зовнішньої заборгованості держави 2001 року зменшилася відповідно до 29% ВВП і 23% обсягу експорту, порівняно з піковими значеннями 1999 року, що становили 54% ВВП і 63% обсягу експорту», — підкреслює S&P.
Також звернуто увагу на значне поліпшення ситуації з ліквідністю, пов’язане з реструктуризацією зобов’язань перед Паризьким клубом кредиторів, врегулюванням заборгованості з постачання газу і збільшенням міжнародних резервів. За розрахунками S&P, покриття резервами дефіциту зовнішнього фінансування України 2001 року перевищило 300%, тоді як 1998 року — 21%.
Відносно низькі й рівномірно розподілені платежі України на погашення боргу, очікувані в наступні кілька років, як результат недавнього перегляду умов погашення, також названо позитивним чинником.
У прес-релізі S&P зазначається, що стримуюче впливають на рейтинги України серйозні проблеми у політичній сфері, яка реформується надто повільно. Відтак в Україні зберігається високий рівень централізованого механізму прийняття рішень, а демократичні основи суспільства й політичних інститутів лише формуються.
«Недостатньо розвинена система державних інститутів і правова система, у тому числі слабкий контроль за дотриманням законів, і це сприяє подальшому зміцненню впливових груп із вузькими інтересами, значному поширенню політичного протегування і корупції», — йдеться в документі.
Зберігається і структурна слабкість економіки, є складні проблеми, пов’язані зі скороченням і приватизацією в таких політично значимих великих галузях, як видобувна та важка промисловість, а також із реструктуризацією та приватизацією малоефективного сектора енергетики.