Уряд постановою №731 "Про підвищення оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери" збільшив розмір посадового окладу працівника першого тарифного розряду з 852 до 1012 грн. Проте насправді через неправомірність дій Кабміну бюджетники, на яких поширюється згаданий нормативно-правовий акт, щомісяця недоотримують від 530 до 1650 грн.
Старший викладач Львівського національного університету Святослав Літинський 18 листопада ц.р. подав позов до Кабміну в Київський окружний адміністративний суд щодо протиправності постанови №731 від 16 вересня 2015 р. "Однак, знаючи якість вітчизняної судової системи, порядок спорів за участі КМУ, налаштовуємося на відстоювання прав у Європейському суді. Процес тривалий, проте вартий зусиль", - стверджує Пилип Пилипенко, керівник організації "Український центр соціально-правових досліджень", яка здійснює юридичний супровід позивача.
У чому ж неправомірність дій уряду?
Постановою від 16 вересня 2015 р. №731 "Про підвищення оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери" Кабінет міністрів виклав у новій редакції деякі положення іншого документа - постанови від 30 серпня 2002 р. №1298 "Про оплату праці працівників на основі єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери". Положення обох нормативних актів поширюються на працівників бюджетних установ освіти, науки, охорони здоров'я, соціального захисту населення, культури, спорту, рибного господарства тощо.
Основою організації оплати їхньої праці є тарифна система. Вона використовується для розподілу робіт залежно від їх складності, а працівників - відповідно до кваліфікації. Усі роботи (посади) поділено на 25 розрядів. Кожному відповідає тарифний коефіцієнт. Що вищий розряд, то більший коефіцієнт. Для визначення оплати праці потрібно тарифну ставку робітника першого розряду помножити на коефіцієнт розряду, під який підпадає відповідна посада.
"Згідно з ч. 3 ст. 6 ЗУ "Про оплату праці" тарифна ставка працівника першого розряду встановлюється у розмірі, що перевищує законодавчо встановлений розмір мінімальної заробітної плати. Аналогічне положення прописане у ч. 3 ст. 96 Кодексу законів про працю", - пояснює П.Пилипенко.
Постановою від 16 вересня 2015 р. №731 уряд впровадив таке нововведення: "Абзац другий примітки 1 до додатка 1 до постанови Кабінету міністрів України від 30 серпня 2002 р. №1298 "Про оплату праці працівників на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери" після цифр і слова "852 гривні" доповнити словами і цифрами ", з 1 вересня 2015 р. - 1012 гривень".
Так, щось таємниче, але зате свідчить про підвищення. Дивимося постанову КМУ від 25 березня 2014 р. №110, у якій прописана та ж оманлива схема, однак, що похвально, із коректнішою назвою - "Питання оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери". У ній читаємо: "Посадові оклади (тарифні ставки) з 1 січня 2014 р. розраховуються виходячи з розміру посадового окладу (тарифної ставки) працівника 1 тарифного розряду - 852 гривні".
Отож 1012 грн проти 852 грн - це таки справді підвищення. Однак, якщо порівняти із рівнем мінімальних заробітних плат на той час - 1218 грн проти 1378 грн, то нічого не змінилося.
Гаразд, залишимо назву постанови...
Тож згідно з усім описаним вище тарифна ставка працівника першого розряду, відповідно до ч. 3 ст. 6 ЗУ "Про оплату праці" та ч. 3 ст. 96 КЗпПУ, мала би становити щонайменше 1378,01 грн, а не 1012.
До речі, у п. 2 постанови №731 вказано вже пораховані суми посадових окладів усіх 25 розрядів. Тарифні коефіцієнти, звісно, не зазначено. Так от, у п. 2 визначено інший, ніж у п. 1, розмір першого тарифного розряду - 1378 грн (до слова, дорівнює, а не вище мінімальної заробітної плати). Надто викривальною була б оманлива схема, якби працівники отримали нижчу зарплату, ніж мінімальна. Чотири наступні розряди пораховано невідомо як. А починаючи з п'ятого у формулу підставляють зазначений у п. 1 постанови №731 розмір посадового окладу працівника першого тарифного розряду - 1012 грн.
Отже, щомісяця працівники галузей бюджетної сфери, на яких поширюється зазначений акт, недоотримують щонайменше від 530 до 1650 грн залежно від складності виконуваних робіт і рівня кваліфікації. А коли врахувати, що на посадовий оклад зазвичай нараховуються різного роду надбавки, доплати, заохочувальні виплати тощо?
"Насправді Кабмін маніпуляціями порушує не лише вказані вище норми законодавчих актів у сфері оплати праці, нівелюючи конституційне право працівників бюджетної сфери на заробітну плату не нижче від визначеної законом, а й ігнорує при цьому рішення Конституційного суду України від 22 травня 2008 р. №10-рп/2008. Ним ч. 1 ст. 13 ЗУ "Про оплату праці" в редакції 2007 р. визнано такою, що не відповідає Основному Закону. У цій статті, зокрема, йдеться про те, що оплата праці працівників установ і організацій, що фінансується з бюджету, здійснюється на підставі актів Кабміну в межах бюджетних асигнувань. Нею, очевидно, й послуговується уряд", - зазначає Пилип Пилипенко.
Тож позов до Кабміну в суд подано. Позивач вимагає визнати протиправними дії КМУ щодо встановлення у постанові від 16 вересня 2015 р. №731 розміру посадового окладу працівника першого тарифного розряду для розрахунку з 1 вересня 2015 р. у штатному розкладі посадових окладів (тарифних ставок, ставок заробітної плати) працівників окремих галузей бюджетної сфери на рівні 1012 грн. Також визнати нечинними положення цього акта та зобов'язати КМУ визначити умови розміру посадового окладу з урахуванням вимог законів на рівні, що перевищує мінімальну заробітну плату.
А яким буде рішення суду? Як на цей раз проявить себе державна судова система?