UA / RU
Підтримати ZN.ua

НАБЛИЖЕННЯ РЕАЛЬНОСТІ ЧИ ІЛЮЗІЯ?

Новий рік харків’яни почали з новим бюджетом. Його доходи і видатки вдвічі більші від торішніх. Характерно, що, затверджуючи бюджет, депутати міськради випередили своїх обласних колег...

Автор: Антоніна Мазниця

Новий рік харків’яни почали з новим бюджетом. Його доходи і видатки вдвічі більші від торішніх. Характерно, що, затверджуючи бюджет, депутати міськради випередили своїх обласних колег. Таким чином уперше за останні десятиліття Харків прийняв бюджет раніше від Харківської області. Фахівці розцінюють це явище як позитивне для розвитку місцевого самоврядування.

Показники зведеного бюджету Харкова на 2002 рік виходять із головних параметрів, визначених законом про Державний бюджет України на 2002 рік. Але при цьому посилено соціальну спрямованість. Починаючи з 2002 року, виплати допомоги малозабезпеченим сім’ям і сім’ям з дітьми, а також компенсаційні плати за пільговий проїзд окремих категорій громадян, що 2001-го проводилися за рахунок загального фонду бюджету міста, будуть проводитися за рахунок субвенцій із держбюджету. Звідси ж будуть покриватися витрати у зв’язку з наданням пільг ветеранам війни та праці.

Особливість бюджету 2002 року — формування бюджету розвитку, у який направляються кошти від приватизації комунального майна і земельних ділянок несільськогосподарського призначення.

Обсяг доходів зведеного бюджету міста (з урахуванням соціальних фондів і субвенцій із держбюджету на фінансування робіт із ліквідації наслідків аварії на Диканівських очисних спорудах) прогнозуються на 2002 рік у 529,9 млн. гривень, у тому числі загальний фонд — 452,5 млн.

Витрати загального фонду зведеного бюджету Харкова плануються в 359 млн. гривень, тож місто перерахує в держбюджет 93 млн.

Наскільки реалістичні ці розрахунки? У Харкові вказують на успішний для міської казни 2001 рік і сподіваються, що ця тенденція триватиме й далі.

На зростанні торішніх доходів міського бюджету безсумнівно позначилося те, що обсяги виробництва промислової продукції в місті зросли на 18,1 відсотка, товарів народного споживання — на 25,8. Заборгованість по заробітній платі скоротилася на 112 млн. гривень, або вдвічі. В окремих галузях бюджетної сфери було підвищено заробітну плату, що стало одним із чинників зростання обсягів прибуткового податку з громадян, цього найвагомішого джерела місцевого добробуту.

За прогнозами фахівців, зростання обсягів виробництва триватиме й 2002 року. У 2003—2005 роках воно передбачається на рівні 5 відсотків, що має спричинити збільшення чисельності робітників, зайнятих у галузях економіки, скорочення рівня безробіття і підвищення середньої заробітної плати, що немаловажно для міського бюджету. Проте 2002-го ситуація із зайнятістю кращою не стане.

Є й багато інших болючих точок. Сьогодні, за даними міськвиконкому, майже третина харків’ян потребує підтримки держави і місцевих органів влади. Торік по отримання субсидій звернулося близько 200 тис. сімей, тобто 41 відсоток їхньої загальної кількості. Всі види соціальної підтримки, у т.ч. адресна допомога і благодійні акції, навряд чи зможуть реально допомогти всім нужденним. Багато хто в місті, втративши роботу, перебиваючись випадковими заробітками, ледве зводять кінці з кінцями.

Серед проблем, із якими неодмінно зіштовхнеться Харків, — дедалі більший занепад житлового фонду. Комунальна власність територіальної громади міста являє собою складний інженерно-технічний комплекс із 7200 житлових будинків, у них мешкає 857 тис. жителів (57,8 відсотка всього населення міста). У аварійному або зношеному стані, обладнаних газовими колонками, із несправними вентиляційними каналами — 32,8 відсотка будинків.

Прийняття кардинальних рішень вимагає і міський транспорт. Коштів, які виділяються з бюджету, явно недостатньо для підтримання його в нормальному стані, не кажучи вже про те, що багато трамваїв і тролейбусів явно потребують заміни.

Місту не завадив би новий санітарний транспорт і транспорт для «швидкої допомоги», нове медичне устаткування для низки лікарень.

Школи, дитсадки, бібліотеки, парки культури та відпочинку, зоопарк — це усе також вимагає догляду і додаткових витрат. На жаль, попри очікуване значне зростання дохідної частини бюджету, що саме по собі вже добре, для потреб міста цих коштів буде бракувати.