UA / RU
Підтримати ZN.ua

Fitch підтвердив дефолтний статус Білорусі: як тримається економіка країни-союзниці Путіна

Білорусі  вдалося ухвалити кілька вдалих рішень. Але ситуація погіршуватиметься.

Міжнародне рейтингове агентство Fitch залишило без змін кредитний рейтинг Білорусі на рівні RD – обмежений дефолт. Агентство розповіло, чим обумовлений даний рейтинг, та як тримається економіка країни в умовах санкцій.

Згідно з оцінками Fitch, рейтинг Білорусі RD відображає поточну виплату зобов'язань, коли за доларовими єврооблігаціями країна намагається здійснювати виплати в національній валюті. Це суперечить умовам облігацій, які не дозволяють розрахунки в альтернативних валютах.

Відбулося широке економічне скорочення - на 3,6% за два місяці 2023 року (у порівнянні з аналогічним періодом минулого року) та на 4,7% - у 2022 році. Це стало наслідком західних санкцій.

Економічна активність була підтримана збільшенням попиту Росії на білоруську продукцію. Але водночас відбулося знеціненням білоруського рубля по відношенню до російського рубля. Ситуація погіршувалася безперебійним виробництвом на державних підприємствах, що призвело до значного затоварювання складів.

Крім того, у 2022 році було припинено проєкти, що фінансуються МФО. Тож, ймовірна подальша міграція кваліфікованих працівників, що створює ризики для макрофінансових умов.

Fitch прогнозує падіння ВВП на 1,3% у 2023 році та 0,3% у 2024 році через триваючу переорієнтацію торговельних потоків та слабкі інвестиції з подальшою адаптацією бізнесу до санкцій.

Інфляція знизилася до 6% у березні з 11,7% у лютому та піку 18,1% у липні 2022 року, чому сприяли базові ефекти та послаблення інфляції цін на продукти харчування до 9,2%. Регулювання цін, запроваджене в жовтні, також мало певний позитивний вплив, хоча минуле використання подібної політики для стримування інфляції виявилося неефективним.

Водночас Fitch прогнозує, що інфляція залишиться досить високою, в середньому 8,7% у 2023 році та 9,5% у 2024 році, частково через поточні проблеми з ланцюжком поставок, знецінення валюти та відносно м'яку монетарну політику.

Fitch прогнозує, що баланс поточного рахунку неухильно погіршуватиметься до дефіциту 1,2% ВВП у 2024 році на тлі падіння експортних цін, поточної переорієнтації витрат на торгівлю та слабшого стиснення імпорту.

Валютні резерви становили 8,1 млрд доларів США на кінець березня 2023 року порівняно з 8,3 млрд доларів США на початку вторгнення Росії в Україну.

Влада не публікувала фіскальні дані з червня 2022 року. Водночас Fitch прогнозує, що дефіцит загального державного управління розшириться в середньому до 3,8% ВВП у 2022-2023 роках з 0,2% у 2021 році, а загальний державний борг до кінця 2023 року становитиме 42,4% ВВП. Відсутність варіантів фінансування після війни в Україні призвела до того, що дефіцит  фінансується переважно за рахунок внутрішніх облігацій у національній валюті.

Fitch очікує аналогічну стратегію фінансування в цьому році, доповнену випуском російських рублів на російському ринку і кредитами від Росії і Китаю.

Подальша військова співпраця з Росією через війну в Україні посилює геополітичні та санкційні ризики. Хоча білоруські сили не були розгорнуті у війні, Білорусь надала військову підтримку, російські ракети були запущені в Україну з білоруської території, і нещодавно були заяви про те, що Росія може розмістити тактичну ядерну зброю в Білорусі.

Водночас плани економічної інтеграції були активізовані завдяки угодам союзних держав, відбулася масштабна зміна маршруту білоруського експорту через російські порти, а також узгоджена нова трирічна газова угода за пільговими цінами.

Згідно з прогнозами Fitch, очікується подальше посилення санкцій ЄС проти Білорусі, терміни дії яких невизначені.

З іншого боку, відносини Білорусі з Китаєм формально покращилися після початку війни завдяки зустрічам президента Лукашенка та президента Сі Цзіньпіна, а також підписанню низки двосторонніх угод для поглиблення торговельних відносин.

Також, Fitch не бачить розколів всередині білоруської політичної еліти через підтримку Росії чи загрози правлінню президента. Існує відсутність громадського інакомислення з приводу конфлікту, хоча це потенційно підсилює побоювання з приводу наслідків для країни. А опозиційні групи у вигнанні, схоже, зменшують політичний вплив.