Учора, 30 травня, Кабмін передав у Верховну Раду свій законопроєкт № 7418, який зразу був зареєстрований і переданий на розгляд профільного парламентського комітету (керівник — Данило Гетманцев). Проєкт Закону про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України про перегляд окремих пільг з оподаткування, за задумом його авторів, має припинити безподатковий імпорт вживаних авто в Україну. Причому зробити це хочуть максимально оперативно. Щойно документ буде прийнятий парламентом і опублікований, пільги на ввезення старих авто перестануть діяти.
Цим, схоже, Кабмін відповідає на ледь не «летаргічний сон» народних обранців, які ще у квітні підготували законопроєкт № 7311 (згодом з'явилися ще чотири варіанти його) з дуже схожими поправками до Податкового кодексу і… відклали його розгляд. Ось уже більше місяця депутатський документ лежить без руху.
«Групу законопроєктів № 7311 щодо поправок до Податкового кодексу, зокрема про скасування пільгового ввезення автомобілів та іншого імпорту й підвищення з 1,5% до 3% військового збору, поки що відкладено», — повідомляло інформагентство «Інтерфакс-Україна» з посиланням на заступника голови профільного парламентського комітету Ярослава Железняка.
Після такого одкровення перевізники старих авто змогли спокійно протягом усього травня місяця наводнювати Україну автомобільним секонд-хендом. До речі, зовсім недавно голова податкового комітету ВР Данило Гетмацев висловив ZN.UA свій погляд на зазначену проблему: «Ця пільга (на ввезення автомобілів) не має принципового економічного значення, бо в нас, на жаль, не виробляють автомобілів. Ця пільга не несе такої шкоди, як відсутність мит, наприклад на молоко».
Але, схоже, думка Кабміну з цього питання інша. Там вважають, що в умовах воєнного стану всі доходи слід максимально консолідувати для боротьби з агресором. І тому недопустиме послаблення на імпорт бюджетоутворюючих товарів, які не є товарами першої необхідності. Документ наполягає на відновленні оподаткування товарів, зокрема транспортних засобів, які ввозять громадяни.
До речі, депутати поки що так і не скасували пільг на імпорт ані молока (як і решти товарів народного споживання), ані вживаних автомобілів. Хоча це й передбачено депутатським законопроєктом № 7311. Невипадково недонадходження митних платежів у державний бюджет тільки за квітень становили близько 32 млрд грн, при плані надходжень 40 млрд.
А який же добрий був намір — допомогти людям замінити знищені війною авто й компенсувати країні автомобілі, на яких виїхали за межі держави біженці (тобто назад їх, біженців, уже не чекають).
Однак Мінфіну, що торгує військовими облігаціями, з його куцим держбюджетом не завадили б зараз ті 13 млрд грн.
Та й НБУ якось спокійніше б почувався, адже автомобілі купувалися аж ніяк не за гривні, які можна додатково емітувати, а за тверду валюту, що й так повноводою рікою витікає з країни. Можливо, невипадково минулого тижня Нацбанк зафіксував антирекорд із продажу валюти з початку війни — 1,4 млрд грн усього за п'ять днів наче й не було?
Виходить, хтось поставив на індустріальні рейки так званий «картковий туризм», буквально викачуючи з держави валюту. Спочатку в Україні, поповнюючи банківські картки, запихали в термінали мільйони знецінених де-факто гривень (невже обмеження вже не діють?). Потім за кордоном ці картки спустошували, знімаючи чисту валюту за досить привабливим курсом. То чому б не збільшити дохідність операції, приїхавши додому на власному автомобілі, придбаному за отриману валюту, та ще й без сплати якихось податків?
Що б хто не казав на захист цієї схеми, спочатку дайте чесну відповідь на просте запитання: чи можна виграти війну, якщо одні стоять на смерть, а інші займаються ґешефтом, вилучаючи в держави такі потрібні ресурси?
- Відчуття таке, що везли й досі везуть усе гамузом. Хтось замовляє відвертий мотлох віком понад 15 років, зате всього за 3 тис. дол. А хтось реалізує жадану мрію — приміром, дорогезний «Майбах», «Кадиллак» або «мерс».
- Головне, щоб без податків та ввізного мита. І хто там потім розбере, купив ти вживану машину чи забрав її з вітрини автосалону, знайшовши можливість оформити як секонд-хенд. Зрештою, кожна машина, залишивши салон, одразу стає вживаною.
- І, між іншим, уже не просто переганяють, а задіюють для перевезення в Україну автопоїзди на хурах у кількості, що відверто закупорює прикордонні переходи. Недарма державі вже двічі довелося зменшувати кількість прикордонних переходів для провезення безподаткових авто. На сьогодні таких залишилося всього три — міжнародні пункти пропуску (МПП) для автомобільного сполучення «Грушів» (Львівська область), «Устилуг» (Волинська область), «Малий Березний» (Закарпатська область).
Але найголовніше — ці організовані поставки безподаткових авто, замість того, щоб полегшити життя військових, значно затримують рух гуманітарних вантажів і військової допомоги на митних переходах. Доки оформлюється автопоїзд, термінові військові й гуманітарні вантажі вимушені просто чекати. При цьому процедура оформлення одного автомобіля забирає не менше 45 хвилин.
І навіть ті спрощення, про які, наприклад, із початку війни домовилися з прикордонниками Польщі, організувавши додаткові коридори зі спрощеним митним оформленням життєво важливих вантажів, перестали працювати. Ну кому за кордоном охота пітніти, якщо ми самі закупорюємо митні переходи «мерсами», приїжджаючи з ними навіть у МПП, що взагалі закриті для оформлення пільгових авто.
Крім економічного, тут є ще й моральний фактор. Як, на вашу думку, мають сприймати за кордоном поведінку людей, котрі, з одного боку, скуповують авто по Європі, зокрема й преміум-класу, а з іншого — просять допомоги для боротьби з агресором? Хіба це не самодискредитація — масово завозити автомобілі у воюючу країну?
Більше статей Сергія Следзя читайте за посиланням.