UA / RU
Підтримати ZN.ua

Зростання в ім’я падіння?

Не обійшлося без несподіванок, які внесли новизну в динаміку процесів, що відбуваються. Йдеться про ціни на нафтопродукти, що різко зросли та обігнали вартість сировини на світових ринках.

Автор: Сергій Куюн

Вересень приніс автомобілістам чергові неприємні новини: ціни на паливо додали 20-30 коп. за літр. Хоча галасу вийшло аж на гривню. Загалом підвищення було очікуваним, і його передбачили зокрема й урядові експерти. Правда, не обійшлося без несподіванок, які внесли новизну в динаміку процесів, що відбуваються. Йдеться про ціни на нафтопродукти, що різко зросли та обігнали вартість сировини на світових ринках. Ця причина вересневого стрибка, на думку міжнародних трейдерів, указує на доволі ймовірний швидкий ціновий відкіт.

Головною причиною підвищення цін на колонках є майже 30-відсоткове зростання вартості нафти у світі за останні два місяці. Якщо на початку липня на торговельних майданчиках Європи нафта котирувалася по 90 дол./бар., то нафтова осінь стартувала з позначок 113-
115 дол./бар. Зростання значне, але водночас це далеко не 122-125 дол./бар., які були в березні-квітні поточного року, коли ціни на АЗС у Європі й Україні досягли історичних максимумів. Проте ще в серпні привернули до себе увагу повідомлення з Європи про нові рекорди вартості бензину і дизпалива. У чому проблема?

Вона - в дорожнечі готових нафтопродуктів, що обігнали на етапі зростання сировинні котирування. Наприклад, якщо на початку квітня, коли ціни на нафту були на рівні 123 дол./бар., бензин А-95 у Північно-Західній Європі коштував 1190 дол./тонна. А 12 вересня за ціни на нафту 114 дол./бар. високооктанове паливо коштувало 1140 дол./тонна. Найбільш показовою ж є картина щодо дизпалива: при тому, що нині ціна на нафту нижча, ніж на початку квітня, на 7,3%, ціна дизельного палива не змінилася - 1040 дол./тонна.

«Навіть мені не зовсім зрозуміло, як ціна на бензоколонці може бути однаковою що при ціні нафти 145 дол. за барель улітку 2008 року, що при 115 дол. за барель нині», - говорить професійний трейдер, який давно живе в Німеччині, де згадана «однакова» ціна становить 1,7 євро/л.

Це запитання часто звучить і в Україні, й у відповіді на нього містяться причини нинішніх подій на АЗС. Насамперед ідеться про податки. В Україні за останні три роки акциз на бензин зріс більш як утричі - з 60 до 198 євро/тонна.

У боротьбі з кризою підвищували податки і європейські держави. Спільне для всіх лихо криється й у валютному співвідношенні євро/долар. Слабкість євро - серйозний чинник зростання цін на Старому континенті.

Дедалі сильніше тисне на вітчизняний ринок нафтопродуктів повзуча девальвація гривні. У тому ж квітні це було 8 грн./дол., тоді як сьогодні всі вже звиклися з 8,14-8,15 грн./дол. Для палива на АЗС, ціна якого на 90% є валютною (55% - вартість нафти, 35% - податки), це дуже чутливий чинник. Виходить, що за рахунок такого незначного, на перший погляд, коригування тільки «валютний» чинник за останні півроку додав собівартості нафтопродуктів близько 10 коп./л.

Однак основна проблема вбачається в тому, що коливання на міжбанку призводять до нервозності в банківському середовищі, яка посилюється до того ж чинником майбутніх виборів із властивим йому зростанням побоювань із приводу благополуччя позичальників.

У результаті ставки за короткостроковими кредитами у вересні зросли до 37% річних (такий показник було відзначено, зокрема, в «Правекс-банку»). Безумовно, така вартість грошей не може не позначатися на цінах товарів і послуг, що купуються за ці гроші. Власне, цим проявом видимий чинник жовтневих виборів у нашому випадку вичерпується.

Через два місяці після початку зростання цін на нафту й нафтопродукти в Європі хвиля підйому цін докотилася і до України. Ціни на станціях збільшилися на 20-30 коп./л. Розрахунки показують, що поточна закупівельна вартість диктує подальше зростання у роздробі на такі ж величини до кінця вересня: 11,40-11,50 грн./л - по А-95 і 10,30-10,40 грн. - по дизпаливу.

Тим часом досягнення таких, нехай і обґрунтованих, позначок виглядає нині сумнівно. Запаси на ринку досить великі, особливо це стосується дизпалива, яке у вересні, ймовірно, не перевищить позначки і в 10 грн./л.

Не все так добре з бензинами, великих запасів яких ніхто, звичайно, не тримає. Однак тут велика ймовірність того, що трейдери прислухаються до прохання Юрія Бойка заморозити ціни до виборів на рівні 11,20 грн./л - по А-95 і 10,20 грн./л - по дизпаливу.

Нагнітати ситуацію ніхто не зацікавлений, тому пожертвувати 15-20 коп./л заради спокою погодяться всі ключові гравці ринку. Тим більше, що в трейдерських колах поширюється думка про те, що світові ціни невдовзі мають упасти. Надто вже безглузде як саме зростання цін на нафту на тлі слабкості економіки Євросоюзу, так і дорожнеча нафтопродуктів, яка ще більше залежить від платоспроможності споживачів.

Якщо ж непередбачуваний світовий ринок піднесе новий сюрприз або такий сюрприз надійде з міжбанківської біржі, цін не утримають жодні рекомендації й прохання. Розуміють це і в уряді, знаючи, що ліпше вже дорогий бензин, ніж його відсутність на колонках.