UA / RU
Підтримати ZN.ua

ЗАКОНОТВОРЧА КРИЗА ЖАНРУ

Березень на українському ринку нафтопродуктів не розбудив від зимової сплячки попит, зате донезм...

Автор: Олег Гавриш
Вітчизняні НПЗ вже забезпечили аграріїв мінімумом необхідного обсягу нафтопродуктів для посівної

Березень на українському ринку нафтопродуктів не розбудив від зимової сплячки попит, зате донезмоги «розтопив» ціни, перетворив струмочки експортних нафтопродуктів на ріки і запам’ятався законодавчими хуртовинами. У результаті, аграрії, як і в попередні роки, не змогли скористатися пільгами, прийнятими «під себе». Не вдалася і спроба «пофарбувати» аграріїв та імпортерів нафтопродуктів в один колір — у Кабміні на цей випадок не знайшлося дальтоніків.

Немає лиха без добра. Виробники солярки, розуміючи, що порятунок потопаючих у їх же руках, стали шукати нові можливості конкурувати по ціні з імпортерами. Споживачі ж, включаючи селян, задовольняються екстремально низькими цінами на нафтопродукти.

Закон і законники

Доцільність запровадження пільг для імпортерів дизпалива не можуть пояснити ні аграрії, ні народні депутати. Як повідомив «ДТ» Олег Юхновський, заступник голови парламентського Комітету з питань аграрної політики й земельних відносин, «Закон про підтримку сільгоспвиробників, у частині скасування пільг на імпорт дизпалива, є досить декларативним, а передбачені в ньому заходи є жорстко адміністративними, а не ринковими. Аграрії від нього особливо не виграють».

Питанням «хто ж виграє?» Рада мучилася весь березень, так і не знайшовши відповіді. Подані Валерієм Альошиним зміни до Закону «Про стимулювання розвитку сільського господарства на 2001—2004 роки», котрі мали вирівняти податкову базу для виробників й імпортерів, із тріском провалилися. Як вважають «депутати-нафтовики», зокрема Михайло Ковалко й Олександр Гудима, провалилися з вини представляючого. У той же час «на ура» було прийнято закон, що обкладає акцизним збором нафтопродукти, вироблені на вітчизняних НПЗ із давальницької нафти. Себто положення, що служать вирівнюванню прав виробників й імпортерів, успішно провалюються, а ті, що підтримують імпортерів через подорожчання українського пального, — успішно проходять.

Найближчим часом законодавці збираються розглянути касовий метод оплати податків при імпорті нафтопродуктів. Торік, за даними Держмитслужби, завдяки застосуванню цієї схеми оплати, сума нарахованих, але не сплачених у держбюджет, податків перевищила 884. млн. грн. Це і є ціною чергових пільг для імпортерів.

У Кабміні вважають, що сплачувати податки мають і НПЗ, й імпортери готових нафтопродуктів, тому на початку квітня уряд подасть власний варіант законопроекту, що передбачає скасування пільг.

Поставки й потреби

Аграрії підрахували, що для успішного виконання програми «Зерно-2001», точніше, її першої, посівної, частини, їм достатньо 1069 тис. тонн дизпалива і 570 тис. тонн бензину. Але ці цифри завищено апріорі: за даними Мінекономіки, використання нафтопродуктів аграріями в період посівної склало 1999 року — 252 тис. тонн бензину і 702 тис. тонн солярки, 2000-го — 143 і 489 тис. тонн відповідно.

Виходить, що апетити аграріїв удвічі більші, аніж галузь може переварити. Різницю між фактичним і плановим обсягом споживання в АПК пояснили тим, що не завжди вдається засіяти необхідні площі. Напевно, таке пояснення може влаштувати лише самого міністра. З початку січня по 27 березня вітчизняні НПЗ виробили понад 600 тис. тонн дизпалива і 400 тис. тонн бензину. НПЗ вже видали весь реально необхідний селянам обсяг пального і продовжують стабільно працювати. «Можна стверджувати, що сільгоспвиробники будуть забезпечені ПММ цього року повністю. Очевидно, що ніякі додаткові стимулюючі імпорт заходи не потрібні. Взагалі, надаючи пільги, ми підтримуємо імпортерів, а не підприємства АПК. Набагато розумніше було б запровадити прямі дотації конкретним фермерам або КСП із тієї частини грошей, що збираються за рахунок акцизного збору, сплаченого з нафтопродуктів. Тоді ми, принаймні, кредитували б того, кому це дійсно потрібно», — вважає Світлана Ніфонтова, заступник начальника управління, начальник відділу нафти й газу Мінекономіки України.

Фактично з цим погоджується Валентин Яковенко, заступник міністра аграрної політики України: «Сьогодні сільгоспвиробники забезпечені ПММ «під зав’язку» і ціни на пальне нас влаштовують». Логічно запитати: кому ж потрібний дешевий імпорт солярки?

Ціни й аукціони

Цінова динаміка, як і обсяги поставок, не може не влаштовувати селян. З 27 лютого по 27 березня вартість усіх видів нафтопродуктів у всіх сегментах ринку й у всіх регіонах знизилася. У середньому опті падіння цін склало на ДП 6—10%, на А-76 4—7%, на АІ-92 6—8%, АІ-95 4—7%.

Стрімкіше знижувалися ціни в Дніпропетровській, Київській, Львівській, Чернігівській, Харківській, Донецькій і Кіровоградській областях та Криму; уповільненими темпами — у Луганській, Одеській, Полтавській, Миколаївській і Херсонській областях. У другій половині березня дрібнооптовий сегмент торгівлі паливом повторив тенденцію середньооптового. На сьогодні лише власники АЗС тримають ціну і роблять вигляд, що на ринку нічого не відбувається.

«Ціна в 1600—1620 грн. за тонну дизпалива, що склалася сьогодні на ринку, є мінімальною за останній рік», — підсумовує С.Ніфонтова. Достаток дешевих нафтопродуктів в оптовій пропозиції деякі фахівці пов’язують із можливим збільшенням імпортних поставок із використанням схем уникнення податків.

Показовим є досвід аукціонів з продажу нафтопродуктів, який сьогодні залишається єдиним прозорим механізмом ціноутворення, де як на долоні видно всі хвороби ринку. У березні кількість покупців на аукціонах «ТНК-Україна» збільшувалися швидше, аніж обсяги нафтопродуктів, що продавалися: на семи аукціонах 242 покупці придбали 67 тис. тонн бензину і 39 тис. тонн дизпалива. Як вважають спеціалісти УМВБ, якби сільгоспвиробники прийшли на аукціони, то й обсяги продажів зростали б стрімко. Валентин Яковенко вважає, що «КСП і фермери не можуть брати участь в аукціонах з продажу нафтопродуктів, бо їм потрібні маленькі партії пального обсягом у 150—200 тонн, не більше». Олег Андронов, голова ради директорів УМВБ парирує: «Мінімальна партія нафтопродукту, що продається на аукціоні, становить 110 тонн. Нафтопродукти в цьому обсязі може придбати будь-хто з бажаючих».

Виробники й події

Виробники в березні не знизили обсяги переробки нафти і збільшили експорт готових нафтопродуктів. У лютому експортувалося переважно лисичанське й одеське пальне; експорт склав 49,1 тис. тонн бензину і 159,5 тис. тонн дизпалива. У березневій нафтопереробці було відзначено чотири яскраві події. Перша — нарешті стали до ладу всі НПЗ, причому на «Галичину» вперше нинішнього року було поставлено нафту з Росії.

По-друге, узгоджено деталі створення СП на базі «Укрнафти» й «Укртатнафти», що наблизило створення першої української вертикально-інтегрованої компанії. Як наголосив із цього приводу Олександр Шлапак, заступник міністра економіки України, «ми підтримуємо цей проект за однієї умови — що установка, на якій перероблятиметься українська нафта, повністю перейде під вплив «Укрнафти». Домовленість для початку була саме такою. Поки йдеться про обмежений обсяг переробки, а решта обсягу нафти, як і отримані нафтопродукти, продаватиметься на аукціонах».

По-третє, «ТНК-Україна» зуміла одержати синдикований кредит від WestDeutsche Landesbank у 50 млн. дол. Остання подія є, м’яко кажучи, незвичною, бо «ЛиНОС» досі залишається боржником WestDeutsche Landesbank і кредитну лінію відкрито без гарантій українського уряду. Як повідомив «ДТ» Олег Тихолюк, фінансовий директор «ТНК-Україна»: «Ми маємо намір залучити до кредитування нашої роботи в Україні не лише іноземні, а й українські банки, із якими в нас уже йде повсякденна робота й активні переговори. Серед них «Аваль», Укрсоцбанк, Укрексімбанк, «Приватбанк», «Альфа-банк» і деякі інші. Загальна сума необхідних під різні програми кредитних ресурсів оцінюється нами в 100 млн. дол., що залежатиме від стану ринку і його потреби в нафтопродуктах, вироблених на «ЛиНОСі».

По-четверте, закінчено ремонтні роботи на «ЛУКОЙЛ—Одеському НПЗ», що дозволить довести переробку нафти до 200 тис. тонн на місяць. За даними прес-служби Одеського НПЗ, на 15 березня в реконструкцію вкладено 967 тис. дол. із 1,45 млн. дол. виділених коштів.