UA / RU
Підтримати ZN.ua

Вилами по нафті писано

За дві доби до відставки уряду ситуацію на вітчизняному ринку нафти і нафтопродуктів змалював тоді ще міністр палива та енергетики України Іван Плачков...

Автор: Іван Гонта

За дві доби до відставки уряду ситуацію на вітчизняному ринку нафти і нафтопродуктів змалював тоді ще міністр палива та енергетики України Іван Плачков. І хоча міністрів призначають і знімають, певні фактори залишаються сталими. Як от обсяг переробленої в Україні нафти та виготовлених нафтопродуктів.

Обсяги переробки нафти та газового конденсату на нафто- і газопереробних підприємствах України за вісім місяців поточного року становили 12,6 млн. тонн, що на 1,4 млн. тонн (або на 10,2%) менше обсягів переробки за аналогічний період минулого року (14,0 млн. тонн).

Виробництво бензинів на нафтопереробних підприємствах у січні-серпні 2005 року становило 2,7 млн. тонн, що на 10,7% менше, ніж за аналогічний період 2004 року (3,1 млн. тонн), дизельного палива — 3,6 млн. тонн, що на 9,6% менше минулорічних обсягів (4,0 млн. тонн).

Проте зменшення виробництва нафтопродуктів, за словами І.Плачкова, не призвело до ресурсного дефіциту на вітчизняному ринку нафтопродуктів, що передусім зумовлено зменшенням майже на 8% споживання моторних палив.

Основними причинами зменшення обсягів переробки нафти в Україні в Мінпаливенерго називають:

— зростання світових цін на нафтову сировину і, відповідно, на сировину, що поставляється в Україну, — ціна на російську нафту з початку року зросла вдвічі і сягнула нині 410 дол. за тонну;

— квотування експорту нафти і моторних палив, що зменшило зацікавленість нафтових компаній забезпечувати високі обсяги переробки, які давали змогу частину вироблених нафтопродуктів експортувати (за вісім місяців 2005 року на експорт відвантажено 794 тис. тонн дизельного палива, а 2004-го за такий же період — 997 тис. тонн, або на 20% менше);

— зміни в законодавстві, якими скасовано ввізне мито на моторні палива та додатковий митний збір, що призвело до збільшення імпорту нафтопродуктів;

— невирішення питання щодо відшкодування ПДВ нафтопереробним підприємствам і пов’язаним з ними компаніям, що призвело до зменшення у них оборотних коштів і, відповідно, до неможливості закуповувати більші обсяги нафтової сировини.

Про вересневі «бензинові ріки»

За прогнозним балансом у вересні 2005 року очікується переробка 1,6 млн. тонн нафти і газового конденсату, що на 12,5% менше, ніж у вересні минулого року (перероблено 1,8 млн. тонн). Зокрема, по нафтопереробних підприємствах: ЗАТ «Укртатнафта» — 580 тис. тонн, ТОВ «ЛиНОС» — 670 тис. тонн, ВАТ «НПК Галичина» — 75 тис. тонн, ВАТ «Нафтохімік Прикарпаття» — 230 тис. тонн, Шебелинський ГПЗ — 70 тис. тонн.

Про ціни

Контрактна ціна нафти, що поставлятиметься на вітчизняні нафтопереробні підприємства у вересні поточного року, становить від 410 до 420 дол. за тонну.

Відповідно до ціни на нафтову сировину очікується, що середні роздрібні ціни на моторні палива на ринку України у вересні орієнтовно становитимуть: А-76 — 3,50 грн. за літр; А-92 — 3,95 грн.; А-95 — 4,20 грн.; дизпаливо — 3,90 грн. за літр.

Порівняно із середніми серпневими цінами зростання цін на перелічені нафтопродукти становитиме до 12%. Основні чинники, що спричиняють подорожчання нафтопродуктів: підвищення ціни на нафту, низьке зростання експортної ціни на мазут, тиск на ціни незначних залишків нафтопродуктів на складах.

Слід зазначити, що диверсифікація поставок імпортних нафтопродуктів стала основним стабілізуючим фактором щодо цін на ринку моторних палив в Україні.

Пальне для селян: заплати і забирай

У вересні-листопаді 2004 року підприємствами агропромислового комплексу України було спожито, за даними Держкомстату, 482 тис. тонн дизпалива. Враховуючи, що за сім місяців поточного року сільгоспвиробники спожили 541 тис. тонн дизпалива (на 13% менше, ніж за такий же період минулого року), Мінпаливенерго прогнозує, що їх потреба у дизпаливі у вересні-листопаді становитиме близько 420 тис. тонн. Тобто, вітчизняні нафтопереробні підприємства можуть повністю забезпечити потреби сільгоспвиробників у пально-мастильних матеріалах за умови їх своєчасної оплати.

P.S. Зміна урядовців та, напевне, майбутня ротація у керівництві деяких державних монополій у паливно-енергетичному комплексі може, звичайно, дещо змінити акценти і вплинути на ситуацію на ринку нафти та нафтопродуктів України. Але це вже наступна історія.