UA / RU
Підтримати ZN.ua

У ТИХОМУ ХАРКОВІ…

На роздрібному ринку нафтопродуктів Харкова на початку квітня розгорнулися бойові дії. У мережі автозаправок «Тюменської нафтової компанії» ціни на бензин знизилися на 30—35 копійок...

Автор: Сергій Уманський

На роздрібному ринку нафтопродуктів Харкова на початку квітня розгорнулися бойові дії. У мережі автозаправок «Тюменської нафтової компанії» ціни на бензин знизилися на 30—35 копійок. Значимість падіння підкреслює той факт, що ціни на харківських АЗС ТНК стали мінімальними в усій Україні.

Проте на такий втішний для автомобілістів та інших споживачів нафтопродуктів факт звернули увагу незалежні власники харківських АЗС, які виступили на прес-конференції в Києві. За їхніми розрахунками, ціни, встановлені в регіоні, нижчі за собівартість палива, що існує на сьогодні в Україні. Це дозволяє їм робити висновок про навмисний демпінговий тиск на незалежні АЗС із метою збільшення роздрібної мережі ТНК у Харківському регіоні.

Харківський ринок нафтопродуктів ніколи не привертав до себе уваги якимись різкими ціновими змінами і давав мало підстав для розмов про нього. Близькість до кордону та наявність на території області Шебелинського газопереробного заводу робили цей регіон малопривабливим для нових учасників ринку через складну конкуренцію не лише з шебелинським паливом, дешевшим завдяки різниці у собівартості переробки нафти та нижчим транспортним витратам, а й з контрабандою з Росії та попросту «бодягою». На відміну від більшості інших українських областей, на сьогодні в Харківській немає якоїсь домінуючої структури на роздрібному ринку. Тобто стрімке входження нафтової компанії через одного великого оператора складне. З цих причин Харків сьогодні став останнім українським регіоном, до якого докотилася хвиля переділу роздрібного ринку між власниками НПЗ.

Історія розвитку ТНК у Харкові починається з відкриття офісу «Аль-Ямі Інтернешнл» 2001 року. Зміна кон’юнктури ринку тоді торкнулася лише оптового сегмента ринку області й змогла істотно вплинути на його рівень цін. Влітку 2002 року ТНК офіційно презентувала фірмову мережу АЗС, до якої ввійшло 49 станцій, що належать 9 компаніям. Відтоді й аж по лютий поточного року мережа синьо-білих заправок цінами від решти ринку не відрізнялася.

Перші симптоми зміни ситуації з’явилися в лютому. Аж по 11 лютого ціни на заправках Харківської області були такими: А-76/80 — 1,45-1,50 грн./л, А-92 — 1,75-1,85 грн./л, А-95 — 1,80-1,95 грн./л і ДТ — 1,35-1,45 грн./л. З 11 по 17 лютого ціни на джоберських АЗС впали на 20—30 коп. Це викликало реакцію, і тоді вперше учасники ринку сіли за стіл переговорів. Основного результату було досягнуто — вже наступного дня ціни встановилися на рівні середньоукраїнських.

Аналогічно до лютого, 28 березня АЗС ТНК знову знизили вартість свого палива до мінімального рівня. Місцеві оператори, не домігшись успіху в попередній спосіб, створили Асоціацію незалежних підприємців, які торгують нафтопродуктами, і 9 квітня провели прес-конференцію в Києві, звинувативши «Аль-Ямі Інтернешнл» у намаганні монополізувати харківський роздрібний ринок.

Як сказав генеральний директор ТОВ «ІнтерСаб» Мурад Атабалов, «сьогодні нам не зрозуміти рівня цін «Аль-Ямі Інтернешнл», який, за нашими розрахунками, набагато нижчий від заводських цін».

Вадим Фомін, директор однієї з найбільших роздрібних мереж «Орбіта», заявив: «Ми нічого не маємо проти розвитку мережі компанії ТНК в області, але конкурентні методи мають бути добросовісні. Сьогодні ситуація абсолютно протилежна». За словами промовців, такий ціновий демпінг викликаний прагненням представника ТНК залучити під свої стяги незалежних власників АЗС. Харківські підприємці надіслали звернення до Антимонопольного комітету України, Харківської державної обласної адміністрації, прокуратури Харківської області, Харківської обласної державної податкової адміністрації, державної інспекції з контролю за цінами в Харківській області та Харківського обласного територіального відділення АМК України з проханням до вищезазначених служб звернути увагу на ці події в їхній області.

У «ТНК-Україна» «Дзеркалу тижня» повідомили, що вважають цю заяву непереконливою, оскільки паливо регіональному операторові продається на умовах комісії. З огляду на це, всі питання слід адресувати «Аль-Ямі Інтернешнл». Своєю чергою, ТНК формує ціну для оператора, виходячи з ринкової кон’юнктури.

У ТНК також заявили, що відстежувати ситуацію на кожній із 920 АЗС нереально, і таке завдання компанія перед собою не ставить, вважаючи це прерогативою власника.

За словами заступника директора департаменту маркетингу та продажів ПІІ «ТД ТНК-Україна» Марка Епштейна, жодних спеціальних, тим паче демпінгових, акцій для витіснення конкурентів із ринку або ж їх приєднання до джоберської програми ні ТНК, ні регіональний представник компанія «Аль-Ямі Інтернешнл» у Харкові не планували. А причина виступів решти учасників Харківського ринку — зниження рентабельності торгівлі контрабандним і неякісним паливом та руйнування старих схем роботи.

Харківський конфлікт ще далекий від вирішення, проте переговори між «Аль-Ямі Інтернешнл» і місцевими операторами тривають. А наразі стало відомо, що найближчим часом тут з’явиться перша АЗС російської компанії «Лукойл».