Слід зазначити: досі скептики однозначно стверджували, що українська ділянка нафтопроводу залишиться «сухою». Тепер же дехто з них запевняє, що, використовуючи частину нафтопроводу Одеса—Броди в реверсивному режимі, Україна тим самим іде на поступки Росії. А точніше, російським нафтовим компаніям, які ще півтора року тому пропонували Україні заповнити нафтопровід Одеса—Броди виключно російською нафтою. Нагадаємо також, що потужність першої черги нафтопроводу Одеса—Броди з перекачування нафти становить 9—14,5 млн. тонн нафти на рік із перспективою збільшення перевалочної потужності української нафтотранспортної інфраструктури до 45 млн. тонн нафти на рік. До останнього часу через діючу одеську нафтогавань, як правило, транспортувалося до 12 млн. тонн нафти, з яких на українські нафтопереробні заводи надходило 2 млн. тонн нафти на рік. На тлі вищесказаного примітне зауваження голови правління ВАТ «Укртранснафта» Олександра Тодійчука про те, що використання відтинку нафтопроводу Одеса—Броди в реверсивному режимі не означає, буцімто Україна транспортуватиме цим маршрутом виключно російську нафту в порт Южний. Насамперед цей нафтопровід і термінал будувалися для прокачування легких сортів нафти, зокрема азербайджанської та казахської, у Європу, а реверсивна робота 52-кілометрової ділянки нафтотранспортної системи Одеса—Броди є невід’ємним елементом реалізації бізнес-плану Євро-Азійського нафтотранспортного коридору в короткостроковій перспективі. На доцільності використання цієї ділянки трубопроводу акцентувалася увага в дослідженнях компаній Halliburton Kellog Brown & Root і Cambridge Energy Research Assosiation (CERA), що були виконані 2002 року за рахунок гранту американського агентства торгівлі та розвитку (TDA). Такої ж думки дотримується і Project Developer проекту компанія PriceWaterhouse Coopers. У принципі, хоча поставку першої комерційної нафти і вважають початком промислової експлуатації нафтоперевалочного термінала «Південний», насправді через цей термінал перші 30 тис. тонн легкої каспійської нафти марки Tengiz були поставлені ще на початку серпня 2002 року, про що «Дзеркало тижня» своєчасно повідомляло своїм читачам. Тоді танкер Minerva Concert фактично перевірив працездатність і готовність українських нафтотранспортників приймати танкери дедвейтом 100 тис. тонн.
Цікаво, що в день прийняття чергового танкера на терміналі «Південний» у Києві, окрім інших офіційних і неофіційних зустрічей, відбулася розмова Президента України Леоніда Кучми та президента Азербайджану Гейдара Алієва, під час якої, за даними «Дзеркала тижня», йшлося і про використання української частини нафтопроводу (Одеса—Броди), що входить у транснаціональну систему Євро-Азійського нафтотранспортного коридору (ЄАНТ). Президент Алієв висловив зацікавлення в участі, у створенні й експлуатації ЄАНТ. Нагадаємо: ще в грудні минулого року прем’єр-міністр України Віктор Янукович запропонував азербайджанській стороні предметно вивчити можливість своєї участі в міжнародному консорціумі, який створюється за рішенням Президента України для добудови й експлуатації нафтопроводу Одеса—Броди, а також продовження цієї нафтомагістралі до польського Гданська. Будівництво ділянки нафтопроводу Броди—Плоцьк уможливить економічно вигідне транспортування каспійської нафти до Балтійського моря та в Північну Європу. Напередодні прийняття першого танкера «Укртранснафта» і компанія PriceWaterhouse Coopers, яка нещодавно перемогла в конкурсі за право бути Project Developer проекту ЄАНТ, провели перше робоче засідання. Під час цієї робочої зустрічі компанії розробили спільні коротко- і довгострокові плани комерціалізації вищезазначеного проекту. Отож, використання ділянки нафтопроводу Одеса—Броди протяжністю 52 км у реверсивному режимі, а також відвантаження танкера з 85 тис. тонн нафти і належать до заходів, що входять у короткостроковий план комерціалізації проекту Одеса—Броди. Примітно й те, що з 27 січня по 3 лютого 2003 року у Вашингтоні в рамках візиту урядової делегації України до США відбулася презентація нафтотранспортної системи Одеса—Броди. Презентацію провів міністр палива й енергетики України Сергій Єрмілов. Слід сказати, що позиція США в Каспійському регіоні (який американці вважають сферою своїх пріоритетних інтересів), як і взагалі стосовно диверсифікації джерел та шляхів доставки енергоносіїв на світові ринки, визначає безпосередню долю як нових енерготранспортних проектів, так і їхніх учасників. І той факт, що український нафтопровід Одеса—Броди та нафтотермінал «Південний» уже сьогодні реально діючі, а не проектовані, має величезне значення, особливо на тлі ускладнення конфліктів між попередніми основними нафтопостачальниками на ринок Європи та США і безпосередніми покупцями цих енергоресурсів. Як уже повідомлялося в «Дзеркалі тижні», важлива роль у розвитку проекту Одеса—Броди приділяється майбутній зустрічі в Брюсселі прем’єр-міністрів України та Польщі з віце-президентом Єврокомісії з питань транспорту й енергетики. Той факт, що і США, і Євросоюз почали уважно вивчати український нафтотранспортний проект, може означати його благословення з їхнього боку. Однак це можливо лише у тому разі, якщо Польща й Україна будуть однозначно послідовні у своїй енергополітиці та зовнішній політиці взагалі. |