Це було красиво: танкер-стотисячник Minerva Cоncert, що належить однойменному концерну, готувався до першої перевалки першої каспійської нафти в морському нафтотерміналі «Південний». Це була подія, на яку в Україні чекали, щонайменше, років сім. І тепер навіть найупертіший скептик як вітчизняний, так і зарубіжний, переконався: Україна по праву претендує на роль серйозного транзитора нафти.
Ніяких фанфар і полум’яних промов — не до цього. Танкер дедвейтом 96,82 тисячі тонн (а це махина завдовжки майже 242 метри і завширшки 42 метри) ввійшов у порт «Південний» увечері в неділю. В час, коли танкер заходив у порт і безпосередньо до морського нафтоперевалочного комплексу «Південний», розпочався шторм. Пориви вітру досягали 21 метра на секунду. І плюс ще дощ. Інакше кажучи, тестування прийому першого танкера проходило, що називається, за повною програмою. Як висловився спеціальний уповноважений України з питань Євро-Азіатського нафтотранспортного коридору та глава «Укртранснафти» Олександр Тодійчук, нафтотранспортники про таке навіть не мріяли — з’явилася можливість відпрацювати позаштатну ситуацію всім службам, причетним до перевалки нафти. Проте капітан танкера Теодорос Кристофілопулос і вся його грецька команда (попри панамську «прописку» судна) були приємно здивовані злагодженою роботою українських фахівців, котрі заводили танкер у порт і швартували його до морського термінала. До слова, у цій операції брали участь і буксири, недавно придбані «Укртранснафтою» (про це «ДТ» повідомляло буквально в попередньому випуску). Під час причалювання танкера до термінала було задіяно електронну систему причалювання. Про останню капітан танкера зауважив: далеко не в усіх навіть сучасних портах є таке устаткування.
Умови прийому першого танкера передбачали, що безпосередньо перевалка нафти має проходити в світловий час доби. Про всяк випадок. Отож в понеділок ми змогли стати свідками цієї операції. Хотілося, звісно, побачити все це ближче, але нічого не вдієш — журналістам там явно було не місце. Тому знімали й фотографували танкер із берега, і з главою «Укртранснафти» також розмовляли за прохідною термінала. І попри природну для такої ситуації схвильованість і зайнятість, Олександр Сергійович був зосереджений і по-діловому лаконічний. Пан Тодійчук розповів, що танкер привіз 30 тисяч тонн нафти марки Tengiz. Нафту закуплено «Укртранснафтою» в компанії Tengizchevroil за власні кошти, спеціально акумульовані для заповнення нафтотранспортної системи Одеса—Броди й термінала «Південний» технічною нафтою. Танкер прийняв нафту з трубопровідної системи «Каспійського трубопровідного консорціуму» (КТК). І цілком імовірно, що в КТК після пробної партії сприймуть урешті-решт українську ділянку ЄАНТК і зокрема українську нафтотранспортну інфраструктуру як цілком реальний шлях доставки нафти до Європи.
На думку голови правління ВАТ «Укртранснафта» О.Тодійчука, умови, на яких закуплено й доставлено в порт «Південний» каспійську нафту, досить вигідні як для «Укртранснафти», так і для Tengizchvroil. Хоча обом сторонам довелося йти на поступки. Певні пільги надав і порт. По суті, відбувається процес взаємного ознайомлення. І капітану танкера явно буде що розповісти про роботу нафтотранспортного термінала «Південний». О.Тодійчук сподівається, що в четвертому кварталі цього року буде укладено й інші контракти на поставку нафти. А поки що нафтотранспортники відпрацьовуватимуть практику роботи всієї інфраструктури в реверсному режимі. Цей досвід також може знадобитися. Говорячи про перспективи української ділянки ЄАНТК, О.Тодійчук висловив надію, що зокрема й за рахунок збалансованої тарифної політики цей варіант доставки нафти до Європи буде комерційно привабливим. А поки що термінал «розмочують» каспійською нафтою.