24 жовтня в Брюсселі й Белграді відбулися дві логічно пов'язані події, що наближають енергоринок України до європейських вимог і стандартів. Однак вони могли б бути набагато результативнішими для України, якби вітчизняні енергочиновники й енергомонополісти на практиці підтверджували євроінтеграційний вибір. Тоді й проблема реверсних газопоставок в Україну через газотранспортну систему Словаччини вирішувалася б уже не "факультативно", а за максимальної підтримки Єврокомісії.
Енергоспівтовариство:
реверс - поки що "факультатив"
У столиці Сербії, Белграді, відбулося 11-те засідання ради міністрів Енергетичного співтовариства (ЕС). Міністри енергетики країн - учасниць ЕС розглянули програму Енергоспівтовариства на 2014-2015 р., виконання директив з питань енергоефективності та зменшення викидів в атмосферу деяких забруднюючих речовин великими установками спалювання, а також питання відкриття й інтеграції національних енергоринків.
Міністр енергетики й вугільної промисловості Едуард Ставицький, котрий представляє Україну на засіданні ради міністрів ЕС, зазначив, що Угода про асоціацію між Україною і ЄС, підписання якої планується в листопаді, передбачає посилення співробітництва в енергогалузі на основі Договору про заснування Енергетичного співтовариства. "Ми розраховуємо, що виконання почесних обов'язків президентства України в Енергетичному співтоваристві у 2014 р. дасть хороший старт для реалізації таких планів", - переконаний він.
Та нас особливо цікавить заявлена напередодні Е.Ставицьким "факультативна" тема - перспективи відкриття маршруту поставки в Україну природного газу через територію Словаччини. Українська сторона вже не перший рік, заручившись підтримкою єврокомісара з питань енергетики Гюнтера Оттінгера, намагається зрушити цю проблему з мертвої точки. Але поки що безуспішно. Тим більше що "Газпром" як основний замовник потужностей словацької ГТС вживає превентивних заходів.
На початку минулого тижня стало відомо, що Словаччина одержить від "Газпрому" газ за "нижчою ціною". Два роки тому "Газпром" уже знижував ціни на газ, який закуповує Словаччина. Але ні сьогодні, ні раніше розмір знижки не обнародувався.
Факт цей примітний, бо Словаччина - найбільший (після України) транзитер російського газу. У 2008 р. "Газпром" підписав зі словацькою торговельною компанією SPP та оператором словацької ГТС - компанією Eustream a.s. довгострокові контракти терміном на 20 років відповідно на поставки газу в РС і його транзит. "Транзитний" контракт росіяни не виконують у повному обсязі. Але, очевидно, "Газпром" компенсує словакам недопоставки транзитного газу зниженням цін на газ, що закуповується для потреб самої Словаччини...
Не оператор, тільки спостерігач
Досі на всі прохання й пропозиції України відкрити найбільш перспективний (для нас) реверсний маршрут поставок газу через ГТС Словаччини відповідь була однозначна: мовляв, контракт словацького оператора Eustream a.s. із "Газпромом" не передбачає реекспорту газу. Практично це виливається в те, що "Газпром експорт" не передає "Укртрансгазу" шипер-коди, через що "Укртрансгаз" не може бути повноправним учасником газотранзитного процесу й прямо мати юридичні відносини з покупцями та операторами поставок російського транзитного газу. Без кодів він не може сформувати шипер-пари (див. DT.UA №32 від 6 вересня 2013 р. "Шипер-код для України" і DT.UA №36 від 12 жовтня 2013 р. "Як нам реорганізувати транзит").
Більш того, контракт на транзит російського газу територією України (від 19 січня 2009 р.) "Газпром" уклав із НАК "Нафтогаз України", а не безпосередньо з компанією, що транспортує газ, - "Укртрансгазом". На момент підписання контракту це була дочірня компанія холдингу. І хоча відповідно до вимог Другого енергопакета про розділ видів діяльності та юридичну самостійність підрозділів уже з 1 січня 2013 р. "Укртрансгаз" є публічним акціонерним товариством (ПАТ), він, як і раніше, уповноважений НАКом виконувати лише технічну частину транзитного контракту і технічну угоду.
НАК чомусь себе вважає оператором ГТС. Хоча кілька тижнів тому наглядова рада "Нафтогазу" прийняла рішення щодо передачі статусу оператора ГТС безпосередньо ПАТ "Укртрансгаз". Щойно це станеться, схоже, з'явиться ще один вагомий аргумент для перегляду не тільки контракту купівлі-продажу газу між НАКом й "Газпромом", а й "транзитного". А там і Третій енергопакет вступить у повну силу. З вимогою надати доступ третім сторонам до потужностей ГТС.
А поки "Нафтогаз" зволікає з наданням "Укртрансгазу" статусу оператора української ГТС, Генеральна асамблея Європейської мережі операторів газотранспортних систем (ENTSOG, Брюссель, Бельгія) 24 жовтня надала "Укртрансгазу" статус учасника-спостерігача. Якби НАК до цього часу передала статус оператора ГТС "Укртрансгазу", то і європейські газотранспортники прийняли б українських як рівних. А так поки що лише в спостерігачі.
Однак в "Укртрансгазі" цей факт назвали "ще одним кроком з виконання Україною вимог Другого і Третього енергопакетів, впровадження стандартизованих європейських процедур роботи операторів ГТС". Навіть статус учасника - спостерігача ENTSOG дасть змогу якісно поліпшити взаємодію України з операторами ГТС інших країн.
Європейську мережу операторів газотранспортних систем (ENTSOG) створено в грудні 2009 р. До її складу входять понад 30 операторів ГТС Євросоюзу. Вони могли б замовити слівце перед Словаччиною про реверсний маршрут. От тільки статус "Укртрансгазу" в самій Україні не дозволяє йому стати рівноправним партнером з європейськими операторами ГТС.