Не минуло й тижня після публікації DT.UA планів реформування тепер уже ринку газу України - реальних і "бажаних", а на сайті Кабміну з'явилася постанова №172 "Про невідкладні заходи щодо реформування системи управління Єдиною газотранспортною системою України", датована 4 червня 2014 р. Але запитань, насамперед до Кабміну, менше не стало.
Про плани реформування "Нафтогазу України", які зводяться, зокрема й насамперед, до поділу "Укртрансгазу", DT.UA докладно розповідало тиждень тому (див. DT.UA № 20 від 7 червня 2014 р.). За великим рахунком, ці плани в силі. (Як і запитання.) Хіба що форма постанови Кабміну №172 до моменту її публікації на сайті уряду видозмінилася (див. текст постанови на сайті DT.UA). А от смисл, зміст, схоже, не дуже. За винятком деяких "деталей". У кожнім разі, залишаються важливі газореорганізаційні питання, які Кабміну доведеться вирішувати з парламентом. Ще й не таке буде…
І хоча основні сили "Нафтогазу" і Міненерговугільпрому кинуто на відбиття атак "Газпрому" і Міненерго РФ, про ринок газу України не забули.
Отже, постанова уряду №172 "Про невідкладні заходи щодо реформування системи управління Єдиною газотранспортною системою України" (у тексті постанови скорочені повні назви, включаючи компанії й держоргани):
"З метою підвищення рівня енергобезпеки держави та приведення функціонування газотранспортної системи (ГТС. - А.Є.) України у відповідність з вимогами Директиви 2009/73/ЄС (Третього енергетичного пакета) Кабмін України постановляє:
1. Погодитися з пропозицією Міненерговугільпрому про створення публічних акціонерних товариств "Магістральні газопроводи України" і "Підземні газові сховища України", 100% акцій яких перебуває в державній власності України.
2. Міненерговугільпрому, Фонду держмайна разом з "Нафтогазом України", "Укртрансгазом":
- розробити проекти статутів АТ, зазначених у пункті 1… та подати їх на затвердження Кабміну;
- забезпечити в законодавчо встановленому порядку передачу зазначеним АТ майна, яке використовується для забезпечення транспортування та зберігання газу, не підлягає приватизації та обліковується на балансі ПАТ "Укртрансгаз".
3. Міненерговугільпрому вжити заходів до припинення виконання "Нафтогазом України" функцій оператора Єдиної газотранспортної системи України та покладення на "Укртрансгаз".
4. Міненерговугільпрому, ФДМУ, НКРЕ (як регулятору енергоринку) і "Нафтогазу" підготувати законопроект про внесення змін до законодавчих актів щодо функціонування ринку природного газу в Україні, спрямований на виконання зобов'язань, узятих Україною відповідно до Закону України "Про ратифікацію Протоколу про приєднання України до Договору про заснування Енергетичного Співтовариства".
5. Рекомендувати "Нафтогазу України", "Укртрансгазу" невідкладно вжити заходів до приведення договірних відносин з питань транзиту природного газу територією України у відповідність з узятими Україною зобов'язаннями згідно з Договором про заснування Енергетичного Співтовариства, зокрема щодо вимог Директиви 2009/73/ЄС (Третього енергопакету) про спільні правила внутрішнього ринку природного газу".
Тепер запитання. Якщо Кабмін посилається на Третій енергопакет, то як Європейська комісія на це дивиться? Адже постанова КМУ № 172 не дає прямої відповіді на принципове запитання - яку з трьох моделей розвитку газового ринку, що зарекомендували себе в ЄС, обрав Кабмін України: незалежні оператори ГТС і постачальники газу; повний поділ компаній (видобуток, транспорт, продаж); оператор ГТС під контролем держави. У всіх випадках важливі "деталі", про які у постанові Кабміну ані слова. Більш того, це вже компетенція законодавців.
Зрозуміло, що нинішній уряд не має часу на розгойдування. Але чи не ставить він воза попереду коня? Як практично можна реформувати по суті НАК і "Укртрансгаз" в умовах, коли ринок газу в Україні номінальний?
Чому досі юридичним оператором ГТС є "Нафтогаз", а не реальний оператор – "Укртрансгаз", якому, до слова, ці функції публічно "передали" ще наприкінці 2013-го? Глава "Нафтогазу України" Андрій Коболєв в ході брифінгу 13 червня на питання DT.UA відповів, що юридична передача функцій оператора української ГТС від "Нафтогазу" "Укртрансгазу" фактично означає необхідність змінювати контракт з українським оператором ГТС. Тобто вимагати змінити і газотранзитний договір з "Газпромом" 2009 року.
DT.UA звернулося до Єврокомісії з запитаннями, як ЄК оцінює постанову Кабміну № 172 і чи узгоджували з нею поділ практичного оператора ГТС на дві компанії? Можливо, у Єврокомісії нам допоможуть розгадати цей газотранспортний ребус.