UA / RU
Підтримати ZN.ua

Некіно: «Енергомонополька»

Не минуло й півроку з часу підписання Л.Кучмою указу від 22 січня 2004 року, що передбачав створення НАК «Енергетична компанія України» (НАК «ЕКУ»), як уряд 22 червня видав постанову про створення цієї компанії...

Автор: Алла Єрьоменко

Не минуло й півроку з часу підписання Л.Кучмою указу від 22 січня 2004 року, що передбачав створення НАК «Енергетична компанія України» (НАК «ЕКУ»), як уряд 22 червня видав постанову про створення цієї компанії. І менше тижня знадобилося на її реєстрацію. Отож сьогодні до наявних національних акціонерів сміливо приєднується НАК «ЕКУ».

З якими проблемами зіштовхнуться апологети створення енергетичного НАКу, «ДТ» розповідало ще у випуску №4 від 31 січня, отож не повторюватимемося. Нагадаємо лише, що чимало проблем ще не вирішено. Однак, попри те, що до складу НАК «ЕКУ» не включили держкомпанію «Укренерго» (позбавивши тим самим новостворений НАК можливості оперативного впливу на перетікання й диспетчерське керування енергосистемою), президент «ЕКУ» Олег Дубина, схоже, почав із того, з чого слід: заручився лояльністю монопольного енергоекспортера — держкомпанії «Укрінтеренерго». Топ-менеджмент останньої, у свою чергу, також вчинив грамотно: на рожен не ліз, мирно погодився ввійти до складу НАК «ЕКУ» — після процедури корпоратизації, яка, швидше за все, триватиме ще не менше півроку. А там, як гласить східна мудрість, або осел здохне, або падишах... Одне слово, потім і домовлятимуться остаточно.

В основних же рисах «начинку» «ЕКУ» подано в опублікованій схемі. Так би мовити, поіменно. А ось «що в імені тобі моїм» — президент компанії О.Дубина довідуватиметься в міру виникнення конфліктів інтересів. Наприклад, із власниками контрольних пакетів акцій енергопостачальних компаній. Їх може набратися не менше семи (див. схему — пакети акцій ВАТ, передані в СФ «ЕКУ»).

В епізодах

Головним болем енергетичного НАКу залишається ВАТ «Київенерго». Київський голова О.Омельченко, схоже, не збирається ховати свій нищівний меч у піхви. Він дуже грубо пролобіював створення ЗАТ «Компанія «Київенергохолдинг». З тією лише поправкою, що тепер 39% акцій створюваного київського енергохолдингу (шляхом об’єднання пакетів акцій «Київенерго», «Київгазу» та «Київводоканалу»), а не як передбачалося спочатку, за логікою подій, мають бути проданими на ринку. Міській громаді в холдингу призначено 61% акцій. Але є маленька деталь: у комунальній власності Києва перебуває тільки 12,8% акцій «Київенерго». А 50% плюс одна акція (тобто контрольний пакет енергокомпанії) передані міській громаді в управління. Тепер цей пакет має перейти в НАК «ЕКУ».

Одне слово, після притирання та оцінки держпакетів акцій, переданих в «ЕКУ», її статутний фонд вочевидь зміниться.

НАК «Енергетична компанія України», по суті, буде холдингом. І, як будь-яке акціонерне товариство, ця компанія вже обзавелася властивими АТ органами управління.

Ролі виконують:

Кабмін

Як засновник і власник 10% утворюваної НАК «ЕКУ», уряд України грає роль і вищого органу управління цією компанією — зборів акціонерів. Про наміри передоручити комусь, навіть дуже довіреному, цю роль Кабмін поки що нічого не сказав.

Уряд уже затвердив статут НАК «ЕКУ», персональний склад спостережної ради і кількісний склад ревізійної комісії (ревкому). А також розпорядився щодо майна енергохолдингу, потурбувавшись про те, щоб воно не відчужувалося й усі акції НАК «ЕКУ» були виключно держвласністю.

Згодом, після уточнення вартості майна та акцій компаній, що ввійшли до НАК «ЕКУ», уряд переглядатиме величину статутного фонду, призначатиме й зніматиме главу компанії та його заступників, членів СР і ревкому.

Суворо до компетенції КМ віднесено затвердження річних звітів і фінпланів (включно з дочірніми підприємствами «ЕКУ»), звітів про їх виконання, а також звітів і висновків ревкому; визначення порядку розподілу прибутку та дивідендів (а також часу їх сплати до бюджету).

Рішення про додаткову емісію також прийматиме Кабмін. Він же може створювати й ліквідовувати «дочок» «ЕКУ», її представництва й філії, а також вирішувати завдання ліквідації компанії.

Спостережна рада

Рифом для президента «ЕКУ» стане притирання зі спостережною радою (СР), яка, судячи з тексту постанови Кабміну, покликана відігравати роль стримуючого чинника для менеджменту енергетичної НАК. Принаймні всі основні рішення, зокрема й кадрові (як-то призначення віце-президентів компанії), а також фінансове керівництво в особі О.Дубини мають погоджуватися зі спостережною радою, підзвітною Кабміну.

Відповідно до статуту НАК «ЕКУ», затвердженого постановою №794, до компетенції СР входить контроль над виконанням компанією рішень уряду, попередній розгляд річних фінансових планів і звітів про їх виконання, розгляд пропозицій про визначення розміру, порядку і термінів виплати компанією дивідендів.

СР також затверджуватиме договори (контракти), укладені компанією, і операції з її майном на суму, що перевищує 2% статутного фонду НАК, погоджуватиме питання участі компанії в госптовариствах, затверджуватиме бухгалтерський баланс компанії, визначатиме перелік конфіденційної інформації, що є комерційною таємницею.

До компетенції СР входить узгодження рішень президента НАК «ЕКУ» про створення за рахунок прибутку фондів, призначених для фінансування заходу з посилення матеріально-технічної бази компанії, розвитку її науково-технічного потенціалу, матеріального стимулювання працівників, вирішення соціальних та інших питань, а також узгодження кандидатур, призначуваних на посади першого віце-президента та віце-президентів компанії.

На що не має права СР, відповідно до статуту, то це на втручання в оперативну госпдіяльність компанії — це виключно парафія президента «ЕКУ».

Ревком

У статуті СР підкреслено: членами ревізійної комісії НАК «ЕКУ» не можуть бути особи, котрі мають трудові відносини з компанією. Ні, дружити, звісно, можуть, приміром, із президентом компанії та його заступниками. А ось за сумісництвом працювати в якійсь структурі «ЕКУ» і в ревкомі — ні-ні.

У принципі, перелічені обов’язки ревкому — найбільш лаконічні й укладаються в три пункти. Отже, ревком може й повинен здійснювати перевірку фінансово-господарської діяльності компанії та інформувати про її результати Кабмін і СР; робити висновки за результатами річного фінансового та бухзвіту. Ну й найважливіше — інформувати уряд у разі виникнення загрози інтересам держави та компанії або якщо виявиться, що керівництво компанії, м’яко кажучи, на руку нечисте чи рильце в нього в пушку.

Президент

Якщо дивитися на кількість рядків у розділі статуту про повноваження президента «ЕКУ», то йому перепало цих самих повноважень найбільше. І, попри залежність від Кабміну й СР, глава «ЕКУ» все-таки має досить «довгий повідець».

Президент компанії, що є її одноособовим виконавчим органом, вирішує питання господарської діяльності компанії, фінансування, ведення обліку і звітності, роботи з цінними паперами, питання участі в господарських товариствах, придбання акцій інших акціонерних товариств, а також питання організації роботи дочірніх підприємств, філій, представництв та інших відособлених підрозділів.

Президент розпоряджається майном компанії, зокрема коштами, встановлює порядок укладення договорів від імені НАКу, підписує договори від імені компанії, видає накази з питань діяльності компанії. Він представляє інтереси «ЕКУ» в органах державної влади, місцевого самоврядування, інших організаціях.

За узгодженням зі своїм засновником — Кабміном, президент також приймає рішення про створення за рахунок прибутку фондів, призначених для фінансування заходу з посилення матеріально-технічної бази компанії, розвитку її науково-технічного потенціалу, матеріального стимулювання працівників, вирішення соціальних та інших питань. Одне слово, зарплати, премії та решта благ — у руках президента «ЕКУ». Головне, щоб він мав достатньо аргументів, відстоюючи ту чи іншу цифру перед засновниками.

Президент також укладає (розриває) у встановленому порядку контракти з керівниками акціонерних товариств та інших підприємств, які утворюють НАК «ЕКУ», призначає керівників дочірніх підприємств, філій, представництв та інших відособлених підрозділів, аналізує матеріали перевірок (ревізій), а також звіти їх керівників, приймає рішення за результатами цих перевірок.

Крім того, президент за узгодженням із СР призначає і звільняє першого віце-президента й віце-президентів. Він же визначає і кількість віце-президентів компанії.

Зі створенням НАК «ЕКУ» належить переглянути свою роль стосовно нової компанії й Мінпаливенерго України. Чи Минпаливенерго обмежуватиметься лише збиранням статистичної інформації про діяльність НАК «ЕКУ», чи міністр С.Тулуб отримає більше повноважень — поки що достеменно невідомо. Триває притирання. І, в міру просування цього процесу, подивимося, що з цього вийде.