Наприкінці червня відзначила свою річницю НАК «Енергетична компанія України», яка за розміром статутного фонду — 9,8 млрд. грн. — є найбільшою компанією країни. Сьогодні вже питання не в необхідності створення такої структури, а в забезпеченні ефективності її роботи. Керівництво галузі, більшість аналітиків і експертів дійшли висновку, що компанія є унікальним інструментом держави з відстоювання своїх корпоративних прав. І хоча всі основні досягнення в компанії ще попереду, уже сьогодні більша частина істеблішменту бачить, що в її діяльності закладено основи енергетичної безпеки країни.
«Енергетична компанія України», створена відповідно до постанови Кабінету міністрів України 22 червня минулого року, — це молода структура, яка енергійно розвивається. Було б наївно очікувати від однорічної НАК кардинальної зміни ситуації в галузі, яку вже не один десяток років ніхто так і не зміг до кінця «розрулити».
І все-таки «Енергетичній компанії», здається, вдалося здійснити якісний прорив. Підприємства почали приносити прибуток: лише за перший квартал 2005 року акціонерні товариства, підпорядковані НАКу, одержали 87,4 млн. грн. чистого прибутку, тоді як 2004-й був збитковим.
Цікаво те, що й підходи до оцінки роботи підприємств галузі нині теж змінилися. Менеджмент енергетичної НАК вже не оцінює ефективність діяльності виключно за рівнем розрахунків за реалізовану електроенергію, а налаштований на реінвестиції прибутку не лише у відновлення фондів, а й у придбання державою пакетів акцій як українських підприємств, так і активів енергорозподільчих компаній у близькому зарубіжжі.
Серед стратегічних планів «Енергетичної компанії» до 2010 року — фінансова стабілізація підприємств електроенергетики й створення прибуткового державного бізнесу в галузі.
Внаслідок подальших структурних перетворень в електроенергетиці НАК має стати провідним регіональним гравцем на європейському енергоринку й скласти конкуренцію провідним закордонним енергокомпаніям. Таким баченням майбутньої компанії поділився виконуючий обов’язки першого віце-президента «Енергетичної компанії України» Богдан Дацишин. На його думку, серйозний імпульс до розвитку НАК одержала після помаранчевої революції, коли Президент України задекларував курс на європейську інтеграцію. «А НАК є саме інструментом утілення ринкових умов в енергетичному секторі», — каже Б.Дацишин.
З ним погоджується і міністр палива та енергетики України Іван Плачков, який зазначив, що, «хоча цій компанії виповнюється лише рік, вона має великі перспективи». «Це потужна корпорація, діяльність якої побудована на прикладі роботи РАТ «ЕЭС России» або Electricite de France. І, звичайно, така компанія повинна бути на ринку і має значний потенціал розвитку», — стверджує І.Плачков.
На думку народного депутата України, члена фракції «Наша Україна» Юрія Кармазіна, робота енергетичної НАК показує, що держава може бути ефективним управлінцем і вміє, завдяки менеджменту, грамотно управляти енергетичними активами. «Я вважаю, що нам треба використовувати будь-який метод з ефективного державного управління об’єктами електроенергетики, оскільки їхня приватизація поки не дала виключно позитивних результатів. Досвід обленерго показує, що вони найефективніше працюють у державній власності», — зазначив Ю.Кармазін.
Депутат звернув увагу на такий аспект, як обсяг винагороди для менеджерів держкомпаній. «Якщо ми достойно винагороджуватимемо роботу менеджерів таких компаній, як НАК, ми доможемося їхньої гарантованої та прозорої роботи», — вважає він.
Схожа думка й у члена парламентського комітету з питань ПЕК України, депутата фракції Народної партії Олега Салміна: «Ідея створення такої компанії, як НАК «Енергетична компанія України», і централізації в ній акцій держави була хорошою». «Це особливо важливо з урахуванням того, що ця компанія відстоює інтереси держави в галузі. Надалі одна з важливих функцій НАКу — управління держпакетами акцій, відстоювання державних інтересів, але так, щоб не зачепити інтереси й інших акціонерів обленерго. Крім того, така компанія дає змогу займатися стратегічним плануванням, розвитком галузі та інвестиціями», — сказав О.Салмін.
А віце-президент «Альфа-банку» Володимир Борисенко вважає, що компанії уже вдається знаходити спільну мову з приватними співвласниками обленерго і генеруючих компаній, що є одним із доказів ефективності її роботи як представника держави в галузі.
Народний депутат Володимир Сівкович зазначив, що він підтримує роботу державної енергетичної компанії з простої причини — держава повинна мати можливість впливати на енергетику, яка є важливою складовою безпеки країни. «Таку компанію потрібно було створити набагато раніше — ще в 1995—1997 роках, оскільки Фонд держмайна не може так управляти держактивами, щоб при цьому ці активи були конкурентними. Тут потрібна потужна корпорація, яка відстоює державні інтереси, така, як «Енергетична компанія України», яка змогла б достойно конкурувати на зовнішніх ринках із тим же РАТ «ЕЭС России». Причому тут питання полягає в тому, щоб НАК була не сторожем для держмайна, а захисником стратегічних інтересів держави в енергетиці», — вважає член комітету з питань національної безпеки та оборони. На його думку, створення таких компаній дає змогу здійснювати мобільну та ефективну економічну політику.
З ним згодний і член парламентського комітету з питань ПЕК, депутат фракції Народної партії Ігор Єремєєв. «Завдання «Енергетичної компанії України» полягають не лише в тому, щоб не допустити розбазарювання держвласності. Основна її функція — це ефективний менеджмент і управління активами в енергетичній галузі. І тут корпорація має значний потенціал у своєму розвитку», — стверджує І.Єремєєв.
Нарешті, заступник голови комітету Верховної Ради України з промислової політики Володимир Демьохін торкнувся у своєму коментарі такого аспекту діяльності енергокомпанії, як вертикаль її підпорядкування.
«Звичайно, такі компанії, як НАК, повинні мати більше свободи та можливостей для лавірування. Тому їхнє перепорядкування якомусь конкретному відомству неефективне. На мою думку, такі компанії мають працювати, підпорядковуючись напряму Президенту чи прем’єр-міністру. «Енергетична компанія України» — це достойна корпорація із серйозним потенціалом подальшого зростання. Я думаю, що за минулий рік вона довела свою необхідність, а надалі вирішить безліч проблем, які стоять перед галуззю», — завершив В.Демьохін.
Таким чином, всі опитані експерти й народні депутати однозначно високо оцінюють роботу національної енергетичної компанії та визнають її одним з основних елементів енергетичної безпеки країни. Більш того, вважають важливим, необхідним і єдино можливим ефективним інструментом з відстоювання інтересів держави в умовах ринкової економіки.