UA / RU
Підтримати ZN.ua

НАФТА З УКРАЇНИ ПІДЕ ДО ЄВРОПИ

Кабінет міністрів України 4 лютого ухвалив рішення про використання нафтопроводу Одеса—Броди у прямому напрямку...

Автор: Іван Гонта

Кабінет міністрів України 4 лютого ухвалив рішення про використання нафтопроводу Одеса—Броди у прямому напрямку. Як повідомив віце-прем’єр з питань ПЕК Андрій Клюєв, відповідно до рішення уряду, буде створено робочу групу, що вирішуватиме з власниками нафти питання спільного використання нафтопроводу. Він також наголосив, що уряд підтримує законопроект про передачу в концесію нафтопроводу Одеса—Броди і морського нафтотермінала «Південний».

За словами міністра палива та енергетики України Сергія Єрмілова, вже нинішнього року очікується транспортування нафтогоном 4—5 млн. тонн каспійської нафти. Передбачається, що нафту постачатимуть із Казахстану й Азербайджану.

Міністр зазначив, що уряд вивчив усі точки зору, у тому числі зауваження голови НАК «Нафтогаз України» Юрія Бойка, і ухвалив рішення одноголосно. За його словами, при ухваленні рішення в першу чергу керувалися економічними міркуваннями. С.Єрмілов також нагадав, що всі дослідження підкреслюють вигідність використання нафтопроводу в прямому напрямку в довгостроковій перспективі. «Коли дискутуються якісь короткострокові переваги, ми з вами не збираємося жити один або два роки. Цей час дуже швидко промайне. Дослідження ж свідчать, що через два-три роки, якщо буде розпочато використання в реверсному варіанті, то дуже швидко з’являться альтернативні шляхи і, можливо, цей нафтопровід узагалі не буде потрібен», — наголосив міністр.

Навесні минулого року російська компанія ТНК-ВР зголосилася поставити 380—420 тис. тонн технологічної російської нафти сорту Urals у вигляді товарного кредиту на три роки для заповнення Одеса—Броди, а також забезпечувати до 9 млн. тонн нафти на рік для прокачування у так званому реверсному напрямку. Після оголошення про рішення уряду України щодо використання нафтопроводу Одеса—Броди президент Торгового дому «ТНК-Україна» Олександр Городецький сказав, що компанія ТНК-ВР і далі переконуватиме Україну в доцільності реверсу нафтопроводу Одеса—Броди, зокрема у рамках робочої групи, що має бути створена за рішенням уряду. Він зазначив, що компанія, як і раніше, впевнена: в короткостроковій перспективі реверс — найдоцільніший варіант використання нафтогону.

А тим часом і американська Chevron запропонувала транспортувати нафту нафтопроводом Одеса—Броди в прямому напрямку вже нинішнього року.

Посол США в Україні Джон Хербст привітав рішення уряду України про використання нафтопроводу Одеса—Броди для транспортування каспійської нафти до Європи. За його словами, «це посилить енергетичну незалежність України, і, ми вважаємо, це буде більшою вигодою для України в нафтовій промисловості в довгостроковій і навіть у короткостроковій перспективі».

Першу чергу нафтотранспортної системи Одеса—Броди здано в експлуатацію у травні 2002 року. Її пропускна спроможність — 9—14,5 млн. тонн нафти на рік із резервуарним парком 200 тис. кубометрів. Морський нафтовий термінал «Південний» (Одеса) здатен приймати танкери дедвейтом до 100 тис. тонн. Передбачається розширення потужності нафтопроводу до 40—45 млн. тонн на рік зі збільшенням резервуарного парку до 600 тис. кубометрів.

У середині січня 2003 року глави нафтотранспортних монополістів України та Польщі ВАТ «Укртранснафта» і PERN «Przyjazn» підписали у Варшаві угоду про підготовку до спільної реалізації міжнародного проекту Євро-Азійського нафтотранспортного коридору Одеса—Броди—Плоцьк—Гданьськ у присутності представників урядів обох країн. Документ передбачає створення СП для добудови нафтопроводу Одеса—Броди до польського Плоцька. Довжина нового нафтопроводу становитиме близько 500 км, пропускна спроможність — близько 25 млн. тонн, вартість проекту — 350—400 млн. євро.

Перш ніж нафтопровід буде добудовано до Плоцька, передбачалося поставляти каспійську нафту на європейські нафтопереробні заводи або нафтопроводом «Дружба» послідовно з російською Urals, або залізницею з Бродів.

Не залишився байдужим до нафтової теми минулого тижня і парламент, що ратифікував у середу угоду про співробітництво в реалізації проекту інтеграції нафтопроводів «Дружба» і «Адрія».

Угоду про проект інтеграції нафтопроводів «Дружба» і «Адрія» підписали уряди України, Росії, Білорусі, Словаччини, Угорщини і Хорватії 16 грудня 2002 року в Загребі (Хорватія). Вона передбачає створення нового транс’європейського маршруту транспортування нафти з Росії до портового термінала «Янаф» в Омішалі (Хорватія). Згідно з угодою, щорічний обсяг транспортованої нафти за новим маршрутом на першому етапі має становити 5 млн. тонн із подальшим збільшенням до 15 млн. тонн.

Угода визначає принципи співробітництва сторін у реалізації проекту інтеграції нафтопроводів «Дружба» і «Адрія» для транспортування додаткових обсягів нафти на світові ринки по трубопровідних системах шести зазначених держав.

Сторони зобов’язуються забезпечувати свободу транзиту додаткових обсягів нафти через територію відповідної держави, гарантують включення в графіки транспортування додаткових обсягів російської нафти і транзитної нафти відповідно до заявок постачальників. Сторони також погоджуються не вживати кроків, які суперечать цій угоді й можуть спричинити обмеження або стати перешкодою для реалізації проекту інтеграції нафтопроводів «Дружба» і «Адрія». Сторони також зобов’язуються забезпечувати митний контроль за транзитом додаткових обсягів нафти.

Уповноваженою організацією, що відповідатиме за виконання угоди, з боку України визначено ВАТ «Укртранснафта».

Депозитарієм угоди є уряд Угорщини.

Угода підписується терміном на 10 років і автоматично продовжуватиметься на подальші 10-річні періоди, якщо сторони письмово не домовляться про інше. Дію угоди можна припинити, письмово повідомивши про свій намір депозитарію не пізніше, ніж за 12 місяців до припинення участі в угоді.

ВАТ «Укртранснафта», до якого входять філії Магістральні нафтопроводи «Дружба» і Придніпровські магістральні нафтопроводи, займається транспортуванням нафти. Всі 100% його акцій передані до статутного фонду НАК «Нафтогаз України». «Укртранснафті» належать також нафтопровід Одеса—Броди і термінал «Південний».