Центральною подією цього ринку стало запровадження з 1 серпня 2019-го мита на трубопровідний імпорт дизельного палива з Росії - 40% поставок у країну. Це автоматично привело до трансформації ринку, який шукає нові джерела поставок.
Увагу очікувано звернули на Білорусь, яка швидко повернула собі ринкове лідерство, і на море - дрімаючий бронепоїзд, що неабияк поржавів на своєму запасному шляху. Моделювання нової системи поставок вказує на високу ймовірність того, що вже восени морські термінали мають перевалити рекордний для них обсяг нафтопродуктів.
У цей час у південних широтах спостерігається низка цікавих подій, які зачіпають не лише сферу морських перевалок, а й розстановку сил на ринку загалом. Йдеться про неприємності одразу кількох значних "морських" постачальників - "Трейд Коммодіті", "Маддокс Україна" і "Підприємства із забезпечення нафтопродуктами" (ПЗНП), які опинилися під ударом різномастих силовиків. Особливість перехідного періоду, ланки одного ланцюга чи збіг?
Підкоп під "комод"
Першим був Миколаїв. За останні три роки тутешній нафтоперевалочний комплекс став справжньою південною столицею на "нафтовій" карті України. Щоправда, славу він заслужив досить своєрідну. Як раніше неодноразово повідомляло DT.UA, саме в Миколаїв заходили величезні обсяги авіаційного гасу, який потім у незрозумілий спосіб розчинявся в невідомому напрямку. А точніше, у дизельному паливі. Увесь секрет у різниці акцизів: на гас вони в сім разів нижчі, ніж на дизпаливо.
Схема закрилася з 1 січня 2019 р., коли набули чинності зміни до законодавства, які запроваджують контроль над цільовим використанням авіапалива. Якщо коротенько, принцип такий: хочеш платити низький акциз на авіапаливо, покажи довідку про його заправку в крило. А на час від митниці/заводу до літака створи фінансове забезпечення в десятикратному розмірі на випадок, якщо з довідкою щось піде не так.
У підсумку імпорт гасу 2019-го скоротився вдвічі, хоча літати менше не стали, навіть навпаки.
Однак з'явилася інша позиція - моторне мастило. З одного боку, його можна використовувати за прямим призначенням, тим більше тут ми на 100% імпортозалежні, з іншого - можна додавати в суміш дизпалива й гасу, підвищуючи її якість. Якраз велику партію базового мастила в червні заблокували спочатку митники, а потім податківці. Із Дніпра.
Трохи пізніше стало зрозуміло, чому паливо прилетіло здалеку. Джерела в Дніпрі свідчать, що одразу після президентських виборів свої позиції тут почала повертати група "Приват". Зокрема, одним із перших "трофеїв" стала обласна фіскальна служба, яка активно взялася за групу "Трейд Коммодіті", що необережно приписана в Кам'янському (Дніпропетровська обл.) і виступає оператором Миколаївської нафтоперевалки. Як водиться, основний медіаактив групи "Приват" - телеканал "1+1" почав активно висвітлювати "миколаївську" ситуацію.
Дніпровські податківці провели кілька відряджень у Миколаїв, опечатали резервуари й відібрали проби, маючи намір довести, що на терміналі перебуває фальсифікат, а не товарні нафтопродукти. (У той самий час суди й міжнародні сюрвеєри підтверджують відповідність вантажу характеристикам базового мастила.) Паралельно принципові фіскали домоглися відбору проб палива у військових частинах, куди фірми групи "Трейд Коммодіті" активно поставляли дизельне паливо й авіагас в останні роки.
Усе вказує на те, що "Приват" хоче декласувати "Трейд Коммодіті" як таку на підставі поширеної інформації про причетність до неї Олександра Грановського - одного із впливових членів команди Петра Порошенка. (До завдання "наздогнати" по всіх фронтах бізнес-оточення Порошенка багато хто зараховує і запровадження мита на трубопровідні поставки дизпалива.)
І хоча "комоди" на кожному кроці клянуться, що Грановського ніколи в очі не бачили, їм, схоже, мало хто вірить. Дійшло до того, що в судах уже перебувають позови про незаконність виділення "комодівській" мережі SKY земельних ділянок під АЗС, і вже розпочато демонтаж однієї з таких станцій у Дніпрі.
Можуть бути й інші резони, а швидше, приємні побічні бонуси. "Приват" - найбільший гравець на ринку нафтоперевалки, у нього найпотужніші комплекси в Одесі й Чорноморську. Нейтралізація Миколаєва як одного з двох конкурентів (разом із терміналом "Стивідорінг-Ко" в "Південному") може стати непоганим доважком "до пенсії". Хай там як, але уже два місяці Миколаївський нафтоперевалочний порт стоїть без суднозаходів.
Виховання "Маддокса"
"Дочка" компанії MADDOX, міжнародного трейдера з азербайджанським коріннями, в Україні працює з 2017 р. і за цей невеликий період екстерном пройшла навчання в школі виживання. Уже на перших поставках відбулося зіткнення з митницею, а влітку 2018-го СБУ й прикордонслужба заарештували російське судно "Механик Погодин", яке привезло в Херсон дизельне паливо для "Маддокс Україна" (воно досі стоїть біля причалу Херсонської нафтогавані, хоча паливо цієї весни вдалося розмитнити й продати).
Незважаючи на складнощі, MADDOX став одним із найбільших постачальників морем. У 2018 р. компанія привезла 170 тис. т нафтопродуктів і поступилася за цим напрямком тільки колегам з Coral Energy, які забезпечують вищезгаданий Миколаївський порт.
Нове лихо сталося на початку липня. Печерський суд м. Києва 8 липня 2019 р. задовольнив клопотання ГПУ й наклав арешт на банківські рахунки і суми ПДВ у системі електронного адміністрування ПДВ (ліміти ПДВ) близько 20 різних юридичних осіб, у тому числі ТОВ "Маддокс Україна".
З'явилися й окремі особистості: незважаючи на оперативне оскарження в апеляції, прокурор ГПУ А.Мазур повторно подав до суду клопотання про арешт майна ТОВ "Маддокс Україна", яке було задоволене. За даними трейдера, на 1 липня 2019 р. на території України в його розпорядженні перебувало 38,4 тис. т дизпалива ринковою вартістю під 1 млрд грн. Робота зупинилася.
Використана силовиками схема є досить поширеною: у ланцюжку "фіктарів" і фігурантів оптимізаційних схем знаходять першоджерело поставки палива, - як правило, це один із великих трейдерів (адже паливо для схем десь треба брати), на підставі чого зараховують його до злочинного угруповання. Далі треба чекати, коли жертва прийде "вирішувати". Принаймні, як пише у своєму листі керівництву країни доведене до розпачу "Маддокс Україна", єдиним документом, яким правоохоронні органі обґрунтували стосунок ТОВ "Маддокс Україна" до кримінального провадження, став рапорт старшого оперуповноваженого у ОВС ДЗЕ Національної поліції України Дмитра Слободянюка, в якому зазначено, що діяльність ТОВ "Маддокс Україна" спрямована на надання протиправних послуг суб'єктам господарювання реального сектору економіки. Компанія також поіменно перелічила суддів, які були задіяні в процесі блокування роботи.
Надання розголосу черговому свавіллю зрушило справу з мертвої точки. На момент написання цього матеріалу ПДВ-рахунки було розблоковано, і з дня на день очікується рішення щодо банківських рахунків і майна.
Джерела на ринку також не виключають, що проблеми "Маддокса" можуть бути й наслідком протистояння в середовищі азербайджанських нафтотрейдерів, окремі з яких мають впливових представників і навіть родичів у правоохоронних органах України.
Херсон більше не спить
Надвечір суботи, 10 серпня, співробітники управління СБУ в АР Крим заблокували роботу одного з причалів Херсонського нафтоперевалочного комплексу. У своєму прес-релізі державне "Підприємство із забезпечення нафтопродуктами", що управляє нафтоперевалкою, повідомило, що співробітники СБУ в АР Крим у супроводі невстановлених осіб у масках незаконно проникли на його територію й перешкоджали вивантаженню палива в резервуари підприємства. Трохи пізніше СБУ пояснила свій візит необхідністю проведення обшуку на танкері Mriya: за даними відкритих джерел, цей танкер, тоді ще під іменем Vilga, був помічений у порту Севастополя в 2015 р. Але за минулі чотири роки багато чого змінилося: у 2018 р. судно придбала українська компанія "Тефін", поставивши його під український прапор.
"Ні чинний судновласник, ні команда судна не мають жодного стосунку до подій 2015 р. Вони не можуть відповідати за дії попередніх власників. Відповідно до статей Кримінального кодексу, зазначених в ухвалі слідчого судді, танкер не може бути об'єктом злочину. Відповідальність можуть нести виключно особи, які станом на 2015 р. володіли судном", - наголосили в "Тефіні".
У результаті 13 серпня Херсонський міський суд відхилив клопотання СБУ про арешт танкера Mriya.
Підвищена увага кримсько-херсонських силовиків до Херсонської перевалки - уже давно не новина. Регіон бідний, поживитися ніде, а тут цілий термінал з нафтопродуктами. Але серпневий випадок з іншої опери, і от чому.
На сайті прокуратури АР Крим, що базується в Херсоні, можна знайти повідомлення від
6 серпня про встановлення порушень суднами RANI і ALIANCA (обидва під прапорами Республіки Того) порядку в'їзду/виїзду з Криму. Отож прокурори звернулися в Морську адміністрацію України та МЗС, після чого судно ALIANCA було виключене з Регістру судноплавства (анулювання права ходити під прапором Того), і на нього було накладено штраф 15 тис. дол. А RANI у зв'язку зі зміною власника відбулося попередженням. Дивна політика кримської прокуратури: іноземним суднам та їх власникам - штраф і попередження, а українському судну під українським прапором - арешт і загроза конфіскації.
Але останні події відбувалися на тлі іншого, глибшого процесу.
У 2015 р. Херсонська перевалка стала речдоком у розслідуванні справи Курченка. Під прикриттям бійців МВС і підконтрольних йому добробатів з Херсона, Василькова й Одеського НПЗ було захоплено, а потім продано 19 тис. т бензину, 10 тис. т дизельного палива й близько 80 тис. т нафти та нафтопродуктів загальною вартістю майже 1,5 млрд грн. У ранзі речдоку Херсонський комплекс був переданий в управління "Підприємству із забезпечення нафтопродуктами", раніше більш відомому як Феодосійська нафтобаза, що входить в орбіту Міненерговугільпрому.
Наприкінці липня стало відомо, що слідчий у справі Курченка ініціював передачу Херсонської перевалки від Міненерго в АРМА - Нацагентство з питань виявлення, розшуку й управління активами, отриманими від корупційних та інших злочинів. Те, що такі рішення не з'являються просто так, на ринку зрозуміло всім. Це означає, що невдовзі у Херсоні буде зміна менеджменту, тому що АРМА повинне призначити нового керуючого. Ч не є візит СБУ новою ланкою в цьому ланцюжку? Тільки тепер сигнал було передано судновласникам і клієнтам термінала.
* * *
Змін після виборів чекали, і вони настали. Багато спостерігачів вважають, що перелічених вище збігів і випадкових послідовностей не буває, і процесом керують з єдиного центру. Якщо ж дивитися на факти, то поки що лише в Миколаєві можна провести чітку ідентифікацію ініціатора "свята". Але головне питання в тому, як працюватимуть нафтоперевалки після перезавантаження. Буде це посилення нафтоперевалочної монополії групи "Приват", зміна дійових осіб чи наведення порядку?