Це привело до скорочення структурних одиниць із 13 філій до 5 територіально-виробничих управлінь. Водночас було швидко реорганізовано інфраструктуру. За останні півроку «ЛУКОЙЛ» закінчив створення дочірнього банку, реорганізував систему транспортування і зберігання продукції. Всі невиробничі структури виділено в окремі підприємства, дочірні компанії. Природно, що опорними підприємствами залишаються два найбільших об’єкти — Одеський НПЗ і калуський нафтохімічний гігант «ЛУКОР». Решта так чи інакше обертається навколо них. Схоже, що влітку до цих двох китів додасться третій — бердянський «АзМОл». За словами В.Алекперова, він розраховує, що вже до червня закінчиться оформлення і створення спільного підприємства. Успішне завершення переговорів дозволить компанії зробити стрибок у мастильному сегменті ринку енергоносіїв. Україна ж отримає ефективно працююче підприємство. У цьому сенсі характерний приклад із наймолодшим в Україні нафтохімічним проектом «ЛУКОЙЛу» — ЗАТ «ЛУКОР», створеним на базі нафтохімічного концерну «Оріана». 2002 року воно одержить близько 20 млн. доларів інвестицій. І це лише початок. Підприємство гостро потребує реконструкції основних фондів, зруйнованих за довгі роки простою без сировини і коштів. 2001 року, вперше за останні чотири роки, підприємство змогло розпочати капітальний ремонт основних фондів. Проведення капремонту дозволило запустити у виробництво дві нові марки поліетилену. Найближчим часом у процесі виконання інвестиційної програми передбачається повне відновлення технологічного стану виробництва, що дозволить вивести «ЛУКОР» на проектні потужності. Першочерговим отримувачем подальших інвестицій буде олефінове виробництво, з його найбільш високорентабельною продукцією. У затвердженій інвестиційній програмі модернізації ЗАТ «ЛУКОР» планується вкласти 240 млн. дол. Проектів такого масштабу в Україні досі не було. Вже зараз «ЛУКОЙЛ» — найбільший інвестор нафтової галузі України. При цьому, окрім прямих грошових вкладень, «ЛУКОЙЛ» продовжить забезпечення підприємства сировиною — дизельним паливом та прямогінним бензином. Торік обсяг їх поставок становив 449 тис. тонн. Запрацювавши, підприємство дало змогу почати реінвестування в низку соціальних програм. Навряд чи слід пояснювати, наскільки це важливо для небагатої Івано-Франківської області. Зараз такі плани розглядаються і щодо «АзМОлу». На першому етапі заплановано подвоїти виробництво мастил і вийти з ними не лише на український ринок, а й на ринки третіх країн. 2002 року реалізацію мастил виробництва цього підприємства планується довести до 65 тис. тонн наливних і 2,5 тис. тонн фасованих, що становитиме 16—18% українського ринку мастил. Одеське відродження...Одночасно триває масштабна реконструкція Одеського НПЗ. Порівняно з 1999 роком, обсяг інвестицій збільшиться в десять разів. Нинішнього року обсяг інвестиційних коштів у модернізацію Одеського НПЗ досягне 19,6 млн. доларів. Акцент робиться на різке збільшення обсягів виробництва високооктанових бензинів і підвищення їх якості. Цього ж року планується запустити установку ізомеризації, що дозволить збільшити частку випуску високооктанових марок бензинів в обсязі до 90%. Згідно з програмою модернізації заводу, до 2005 року всі вироблені на Одеському НПЗ нафтопродукти відповідатимуть усім вимогам, які пред’являються до палив у країнах Європейського Союзу, а загальний обсяг інвестицій у НПЗ становитиме 39,5 млн. доларів. Усе це має особливо ефектний вигляд на тлі стану заводу напередодні приходу ВАТ «ЛУКОЙЛ». Тоді завод посідав останнє місце за рівнем завантаження, простої досягали восьми місяців на рік. Про ефективність виконаних робіт найкраще свідчать такі цифри. Якщо 2000 року глибина переробки нафти становила всього 48,8 %, то нинішнього року планують вийти на рівень 58,7%. Через два роки вона досягне середньоєвропейського рівня і становитиме 79,8%. Найближчим часом має запрацювати установка ізомеризації бензину. На черзі будівництво вісбрекінгу. Все це різко підвищить глибину переробки первинної сировини і якість виробленої продукції. Завод уже сьогодні став першим в Україні НПЗ, що отримав європейський сертифікат якості ISO 9000. Найближчими роками на євростандарт виведуть усі показники, у тому числі й соціальні. До речі, після приходу «ЛУКОЙЛу» на соціальну сферу витрачено близько 5 млн. дол. Та все ж, як і на будь-якому підприємстві, головне — це реалізація. Саме реалізації продукції НПЗ підпорядковані всі плани розвитку. Компанія невпинно виходить на нові ринки. Торік було відновлено випуск реактивного палива і тепер щомісяця ним заправляється вже більше сотні літаків. Укладено контракти з провідними національними авіакомпаніями «Аеросвіт», «Міжнародні авіалінії України», «Авіалінії України». Нинішнього року буде поставлено не менше 15 тис. тонн реактивного палива, наступного цю цифру буде подвоєно. Та все ж основне — збут бензину і дизеля. Поставлено жорстке завдання — весь вироблений на НПЗ бензин і дизельне паливо (близько 800 тис. тонн) мають бути продані в Україні через свої автозаправні станції. Компанія помітно наблизилася до цієї мети. Якщо 2000-го через свої АЗС було продано лише 5% бензину, то торік уже 33%. У шість разів зросла і частка реалізованого через АЗС дизельного палива. Усе ж, як неважко помітити, до досягнення запланованої мети — повної реалізації продукції через власну автозаправну мережу — поки що далеко. Необхідне різке розширення діючої мережі АЗС. І воно проводиться. Якщо на кінець минулого року «ЛУКОЙЛ» продавав пальне на 88 автозаправних станціях, то вже тепер їх кількість досягла 126. У червні до них мають долучитися ще 10, у тому числі п’ять херсонських. До кінця поточного року кількість заправок під брендом «ЛУКОЙЛу» досягне півтори сотні. Якщо торік через свої автозаправки було продано 112,5 тис. тон пального, то нинішнього року ця цифра має потроїтися. На 2002 рік заплановано будівництво 34 автозаправних станцій у Києві та Київській області, Черкасах, Житомирі, Вінниці, Івано-Франківську, Одесі та Миколаєві. Сумарно інвестиції в будівництво АЗС становитимуть понад 11 млн. доларів. Ще близько 19 млн. дол. буде спрямовано на придбання існуючих підприємств нафтопродуктозабезпечення та реконструкцію станцій компанії. Тільки в Києві вже укладено дві масштабні угоди з компаніями ТІКО та «Етрекс», що передбачають спільні інвестиції в розвиток роздрібної мережі АЗС столиці. Договори передбачають ведення бізнесу на паритетних засадах. У результаті реалізації спільних проектів кількість заправок «ЛУКОЙЛу» у столиці зросла до 24. Аналогічні контракти підписано і з іншими компаніями. Розшириться й зона присутності ПІІ «ЛУКОЙЛ-Україна». Підприємство активно працюватиме не лише в Київській, Одеській, Вінницькій, Чернівецькій, Миколаївській, Херсонській областях та Криму, а й у Кіровоградській, Запорізькій, Чернігівській, Полтавській та Волинській областях. Для реалізації мастил буде створено мережу регіональних філій у таких містах, як Київ, Одеса, Донецьк, Дніпропетровськ, Харків, Сімферополь, Луцьк. У Києві компанія планує засвоїти 7—10% ринку, зробивши акцент на роздрібній реалізації. Надалі кількість автозаправних комплексів і станцій зросте до 250. Одночасно розвиватиметься й характерний для «ЛУКОЙЛу» напрям реалізації скрапленого природного газу. Вже зараз ним заправляють десять заправок, до кінця року кількість їх збільшиться до 60. У найближчі два роки компанія розраховує вийти на рівень реалізації 35 тис. тонн скрапленого газу. Ведуться переговори з міською владою Києва та Одеси про переведення частини муніципального транспорту на цей порівняно недорогий і екологічно чистий вид палива. Різке збільшення кількості АЗС гостро ставить проблему збереження якості бензину. Вирішення цієї проблеми контролюватиметься на всіх етапах — від виробництва до продажу. Вже створено спеціалізоване підприємство з перевезення нафтопродуктів — ДП «ЛУК-транс». На його баланс передано всі транспортні засоби структурних підрозділів ПІІ «ЛУКОЙЛ-Україна». До завдань цієї компанії входить перевезення палива автомобільним, залізничним та морським транспортом. Вже придбано великовантажні бензовози фірми Scania, а також проведено переговори щодо закупівлі залізничних цистерн. «ЛУК-транс» також уклала договір із найбільшим автоперевізником України — компанією «Укртрансавто». Консолідація зусиль і розширення власного транспортного парку вже дозволили скоротити терміни поставок і знизити ризики втрати якості перевезених нафтопродуктів. Одночасно компанія пішла шляхом побудови власних нафтобаз або їх повної оренди. Вже побудовано термінали в Борисполі, Севастополі та Сімферополі. Ємність задіяних у роботі нафтобаз становить 48 тис. тонн. Найближчим часом її буде розширено. Природно, що цим справа не обмежиться. До кінця другого півріччя всі АЗС «ЛУКОЙЛу» мають бути підключені до системи продажів нафтопродуктів за пластиковими картками, що дозволить зменшити витрати на них до 20%. Розвиватиметься ринок надання сервісних послуг, страхування та інше. А загалом поставлене завдання досить просте: заправки «ЛУКОЙЛу» повинні стати найкращими в Україні. У свою чергу, це дозволить підсилити і збільшити присутність цієї компанії на українському ринку з нинішніх менш як 10% до 18—20%. Навряд чи це викличе бурхливу радість у конкурентів, але виграє кращий. А оцінить його покупець. Огляд готовності, що відбувся після дощика в четвер, засвідчив: «ЛУКОЙЛ» до виклику готовий. |