UA / RU
Підтримати ZN.ua

Імпортери скрапленого газу vs СБУ — 1:1

Чотиримісячна боротьба операторів ринку скрапленого газу проти неприкритого тиску різних державних органів і відомств перейшла на новий етап. Після потужного розголосу в ЗМІ напір на бізнес почав слабшати, що ще раз підтвердило безпідставність "наїзду" на постачальників енергоресурсів.

Автор: Артем Куюн

Чотиримісячна боротьба операторів ринку скрапленого газу проти неприкритого тиску різних державних органів і відомств перейшла на новий етап. Після потужного розголосу в ЗМІ напір на бізнес почав слабшати, що ще раз підтвердило безпідставність "наїзду" на постачальників енергоресурсів. Утім, вважати нинішні досягнення перемогою справедливості передчасно, швидше, це лише виграний раунд: у протистояння включаються нові учасники, а кримінальних проваджень, на яких було вибудувано лінію атаки, ніхто так і не закрив. Крім того, "газовики" сповнені рішучості знайти відповідальних за завдану фінансову і репутаційну шкоду, відшкодувати збитки, розробити та впровадити нормативні механізми, які унеможливлять рецидиви свавілля держорганів у майбутньому.

Зрушити з мертвої точки заблоковані на митниці вагони зі скрапленим газом удалося лише після публічного виступу імпортерів 16 лютого. Тоді учасники ринку на спільній прес-конференції заявили про свавілля з боку Служби безпеки України, яка на підставі якихось підозр у фінансуванні тероризму ініціювала нескінченну перевірку скрапленого газу на митниці. У своїй боротьбі з українським бізнесом служба настільки захопилася, що через Міністерство економічного розвитку та торгівлі (МЕРТ) домоглася санкцій щодо 16 імпортерів у вигляді заборони зовнішньоекономічної діяльності. Потім СБУ також звернулася до "Укрзалізниці" з вимогою перевірити затримані цистерни на предмет несправності.

Безпрецедентна атака отримала таку саму відповідь: стільки про скраплений газ говорили лише за часів Курченка. За лічені години митниця розпочала оформлювати вантажі, які стояли до цього по сто днів, за дві-три доби "Укрзалізниця" закінчила перевірки "замінованих" цистерн вагонів із газом (зрозуміло, не виявивши жодної несправності), а МЕРТ під керівництвом Степана Кубіва у два підходи скасував санкції проти імпортерів. На відміну від зазначених сателітів, які за першої ж нагоди поспішили відсторонитися від історії, від якої неприємно тхнуло, немає виразних новин лише з епіцентру нинішніх проблем - СБУ.

Лихий поплутав

Народний депутат Сергій Лещенко, який підключився до процесу, швидко визначив особистість куратора розхитування ринку - першого заступника голови СБУ Павла Демчину, який уже став справжнім героєм телеекранів і публікацій. Згідно з оприлюдненими нардепом документами, саме останній готував усі звернення по цій справі, зокрема до МЕРТ.

Дивні методи роботи департаменту Демчини можна простежити за одним із його листів.

Неймовірно, але лист про зняття санкцій з імпортерів газу практично повторює лист того самого автора, яким ці санкції пропонувалося запровадити. Аргументація вражає: "23 лютого СБУ повідомила МЕРТ, що первинні дані про правопорушення, які здійснюють імпортери та їхні контрагенти, доведені частково, а причетність суб'єктів господарювання до завдання шкоди інтересам України не доведено".

При цьому в листі вже ні слова про фінансування тероризму - лише про заниження митної вартості, використання офшорів та інші шаблонні обвинувачення, які також не мають нічого спільного з реальністю.

Виходить, що СБУ сама визнала свою помилку: підтверджень необхідності санкцій немає. Словом, дестабілізація стратегічно важливого ринку моторних палив і багатомільйонні збитки - усе через непідтверджені підозри та здогади слідчих?

Більш детального вивчення компетентних органів потребує в цьому разі й позиція Мінекономрозвитку та торгівлі. Підписавши скасування санкцій, міністерство по суті розписалося або в некомпетентності, або в причетності до організованого тиску на бізнес. У своєму переповненому "страшилками" листі СБУ лише рекомендує запровадити санкції проти імпортерів газу, а одне з ключових міністерств швидко бере під козирок, маючи намір покарати українські компанії.

Щойно запахло смаженим, МЕРТ на чолі з Кубівим оголосило, що роль відомства суто технічна, мовляв, не маємо можливості заперечувати.

Однак юристи постраждалих компаній кажуть, що МЕРТ має право на свою думку та не зобов'язане робити все, що йому каже СБУ. Відомство, у назві якого позначено його головну мету, бездумно завдало удару по тих, хто розвиває економіку та торгівлю. Чи не бездумно?

Ще більше запитань до митниці, основного інструменту блокування імпорту. Нині в судах триває низка слухань за позовами імпортерів проти ДФС. Митники, знову-таки, прикриваються листами слідчих СБУ, яких починають залучати як третіх осіб.

Юристи імпортерів кажуть, що співробітники СБУ активно пішли в суди, але не на засідання, а з чорного ходу, з вимогою відкласти розгляд "незручних" справ на максимальний строк.

Хай там як, але в митниці є чітко регламентований строк на розмитнення товару, і недотримання цих строків є прямим порушенням закону. Прикордонні митарі розуміють, що відповідати за проблеми з імпортерами буде не СБУ, а вони. Тому є випадки серйозних ускладнень "захворювання": навіть після зняття претензій з боку спецслужби Центральна енергетична митниця продовжує придумувати нові причини затягування розмитнення вантажів. Так, у Харкові під митним оглядом залишаються три партії СВГ загальним обсягом 1155,85 т, строк простою яких становить 76–80 (!) днів. За словами керівника компанії "Газтрон-Україна" Владислава Колодяжного, співробітники ЦЕМ 54 дні не могли провести забір проб через відсутність пробовідбірників, а після успішного відбору зразків уже 21–24 дні триває їхній аналіз. При цьому навіть після виконання всіх досліджень по одній партії митниця відмовляється закривати декларації.

"По цих партіях усі необхідні аналізи - компонентний склад, щільність, сірка, тиск насичених парів та ін. - були зроблені міжнародною інспекцією SGS у порту розвантаження Чорноморськ і пред'явлені з комплектом документів при митному оформленні. Незрозуміло, навіщо потрібні структури, у яких звичайна процедура визначення компонентного складу займає місяць, тоді як у незалежних інспекцій години. Хіба що для створення штучних перешкод для роботи", - заявив директор "Газтрону".

uralskweek.kz

Ще один цікавий момент: цей газ має казахстанське походження, тоді як у розпал роботи по імпортерах СБУ висунула легкозрозумілу тезу про підозрілі поставки з Росії. Про яке фінансування тероризму при торгівлі казахстанським газом ідеться?

Кому я заборгував, усім прощаю

Простій на митниці вагонів зі скрапленим газом упродовж 80–110 днів (деякі продовжують стояти) завдав вантажовласникам десятки мільйонів гривень прямих збитків. Оператори справедливо вважають, що винуватці цих проблем - СБУ та митниця - повинні як мінімум відшкодувати фінансові втрати. За чий рахунок буде компенсація за фокуси чиновників? Природно, за рахунок платників податків.

А як оцінити репутаційні втрати бізнесу? Нехай уже й скасовані, санкції МЕРТ ставлять хрест на залученні іноземного фінансування й надовго створюють відповідний шлейф у репутації бізнесу. Спробуй пояснити західним партнерам, що Міністерство економіки помилилося...

У цікавій ситуації опинився й голова адміністрації президента України Ігор Райнін, який зі знанням справи публічно звинуватив "газовиків" у співробітництві із Сергієм Курченком та фінансуванні тероризму. Щось не чути голову канцелярії після того, як СБУ по суті спростувала свої ж дані.

Ще не кінець

Досягнуті успіхи в протидії тиску на бізнес оператори ринку не схильні вважати перемогою. Так, до цього тиску підключилася Нацполіція. Фігуранти "санкційного" списку вже одержали від територіальних відділень поліції дивні, на їхню думку, запити на надання розгорнутої інформації про їхню діяльність за останні кілька років.

"Підготовка відповіді займе кілька тижнів, потрібен додатковий персонал", - каже один із одержувачів запиту. За наявними даними, відомство Арсена Авакова розіслало подібні "орієнтування" по всіх регіонах, і робота з моніторингу учасників паливного ринку стане постійною.

Утім, після загадкового зникнення нафтопродуктів Курченка, справу про які веде саме МВС, дивним інтерес поліції до паливного ринку вже не виглядає. Як бачимо, кількість інтересантів справами паливного ринку тільки зростає, отже, розслаблюватися імпортерам рано. Це по-перше.

По-друге, не можна опускати рук і тому, що СБУ не закрила справу про "фінансування тероризму", що послужило приводом для торпедування імпортерів. Це означає, що даний важіль можуть знову задіяти у будь-який час.

І головне. Попри справу, що розсипалася, нікого з чиновників не притягнуто до відповідальності. Є інформація про масові звільнення в рядах митних інспекторів, на яких у результаті повісять відповідальність за втрати бізнесу, але в іншому подібна безкарність породжує спокусу спробувати ще раз. У профільних асоціаціях нафто- і газотрейдерів хочуть ініціювати зміни в законодавство, тому що ситуація, яка мала місце, знову розкрила величезний простір для зловживань і беззаконня. Якщо цього не зробити, будь-який слідчий СБУ зможе й надалі на підставі якихось здогадів дестабілізувати стратегічно важливі ринки та одним листом поставити під сумнів бізнес десятків компаній. А отримавши відсіч, відкличе листа і навіть не вибачиться.