З настанням літа південний напрямок традиційно стає «стратегічним» — сотні тисяч людей вирушають на відпочинок до моря. Ті, хто звик подорожувати у власному авто, напевно звернуть увагу на абсолютно новенькі заправні станції, прикрашені бірюзовим трикутним логотипом. Таких АЗС у південних регіонах України вже понад сто п’ятдесят, а до кінця наступного року кількість їх збільшиться до двохсот. Належать вони молодій нафтовій компанії «Альянс-Україна», що дуже активно розвивається і торгує добротним паливом власного виробництва. У рейтингу ста найкращих підприємств України, складеному нещодавно «ИнвестГазетой», вона посіла 30-те місце, увійшовши до десятки найуспішніших вітчизняних нафтових та газових компаній. Ми вирішили, що компанія з таким потужним потенціалом не може не зацікавити наших читачів, і сьогодні спробуємо ознайомити вас із нею ближче. Тим більше що компанія ця по-своєму унікальна для вітчизняного нафтового ринку.
Основна відмінність НК «Альянс-Україна» від інших нафтових компаній, які ведуть свій бізнес в Україні, полягає в альтернативності її сировинного джерела. Річ у тому, що п’ять із шести українських нафтопереробних заводів (НПЗ) працюють сьогодні здебільшого на російській нафті (хіба що в Кременчуці використовується трохи вітчизняної сировини). Єдиний виняток — Херсонський НПЗ — головне підприємство НК «Альянс-Україна». Нафту, яку тут переробляють, постачають із Казахстану. Крім того об’єктивного факту, що з запуском цього проекту на вітчизняному ринку нафтопродуктів з’явилася реальна конкуренція, для України як держави це незалежне джерело стало додатковою страховкою, що забезпечує певний рівень свободи в політико-економічних відносинах з основним постачальником нафти — Росією.
Херсонський нафтопереробний завод — третє за величиною та обсягом виробленої продукції підприємство такого профілю в Україні. Виробничі потужності заводу становлять 7,1 млн тонн нафти на рік (з урахуванням законсервованих потужностей, розрахованих на переробку 2,5 млн тонн).
Херсонський НПЗ, побудований ще в 30-х роках і відтоді практично не реконструйований, з приходом до керівництва НК «Альянс-Україна» було грунтовно модернізовано — якщо раніше його «найпрогресивнішим» продуктом був «сімдесят шостий» бензин, то нині тут виробляється і високооктановий бензин марок АІ-92 і АІ-95 чудової якості. Відчутно збільшились і обсяги виробництва — на цей час підприємство освоїло приблизно 11% українського ринку нафти і нафтопродуктів, а в найближчі рік-півтора очікується збільшення його частки до 15%.
Зараз НК «Альянс-Україна» проводить активну реконструкцію Херсонського НПЗ. Передбачається за період 2002—2005 рр. побудувати нове виробництво ізомеризації прямогонних бензинових фракцій, гідроочищення дизельного палива, гідроочищення гасу й гідрокрекінгу, вакуумного газойлю, що дасть змогу на 10% підвищити відбір світлих нафтопродуктів і збільшити глибину переробки нафти до 90,6%. І це лише перший етап триступеневої програми реконструкції і технічного переоснащення Херсонського НПЗ.
Другим етапом стане реконструкція установок каталітичного риформінгу зі збільшенням їхньої продуктивності на 50%, а третій етап передбачає будівництво комплексної установки з гідроочищення гасу і дизельного палива, а також гідрокрекінг вакуумного газойлю.
Завдяки вже зробленим крокам, лише торік НК «Альянс-Україна» збільшила продаж нафтопродуктів, вироблених Херсонським НПЗ, на 29%, що сумарно виражається цифрою 1,8 млрд грн. Експорт нафтопродуктів торік був збільшений на 341% (до 172 млн дол). Частка Херсонського НПЗ у переробці нафти в Україні становила 8,6%.
Крім безпосереднього управління процесом нафтопереробки Херсонського НПЗ, «Альянс-Україна» досить успішно вибудовує повний цикл доставки нафтопродуктів до кінцевого споживача: автозаправна мережа НК «Альянс—Україна» налічує сьогодні понад 150 АЗС і продовжує енергійно зростати. Щоб прискорити цей процес, фахівці компанії вибрали таку схему: замість того, щоб витрачати час на вирішення питань з виділення землі, узгодження проектів тощо, вони вважають за краще... витратити гроші, купуючи старі, віджилі своє автозаправні станції, які потім повністю зносяться і на їх місці споруджуються сучасні заправні комплекси, що відповідають світовим стандартам та вимогам екологічної безпеки. Втім, такі додаткові витрати на розвиток власної мережі роздрібної торгівлі нафтопродуктами швидко окупаються, особливо якщо врахувати, що, крім суто економічного ефекту, є ще й психологічний чинник: як відомо, звичка — друга натура, і люди охоче їздять заправляти свій автомобіль у давно відомі, так би мовити, «прикормлені» місця.
За словами президента НК «Аьянс-Україна» Петра Мірошникова, компанія планує довести кількість своїх фірмових автозаправних станцій до двохсот уже до кінця наступного року. Це дасть можливість продавати через власну мережу весь високооктановий бензин, вироблений на Херсонському НПЗ, і відчутно розширити географію роздрібної торгівлі. Якщо сьогодні «Альянс-Україна» працює переважно в південних, південно-західних і південно-східних областях — Одеській, Херсонській, Миколаївській, Кіровоградській, Запорізькій, Черкаській, Донецькій та в Криму, — то завдяки запланованому розширенню мережі АЗС компанія заявить про свою присутність відразу в сімнадцяти областях України, у тому числі й у столиці.
Довідка
НК «Альянс-Україна» існує на українському ринку близько року і є дочірнім підприємством російського НК «Альянс», що входить до багатопрофільного транснаціонального холдингу ВАТ «Група Альянс». Холдинг спеціалізується на антикризовому управлінні, комплексному забезпеченні оздоровлення і реструктуризації підприємств у Російській Федерації та країнах — членах СНД, а також наданні консалтингових послуг.
«Група Альянс» володіє 15 виробничими об’єктами в десяти регіонах Росії, України, Казахстану і Киргизії.
Розроблена компанією програма реконструкції і технічного розвитку Херсонського НПЗ на 2001—2010 роки передбачає залучення інвестицій на загальну суму понад 1 млрд грн. На цей час у модернізацію підприємства уже вкладено понад 100 млн грн.