UA / RU
Підтримати ZN.ua

Газ і гальма

Можна резюмувати, що встановлення газобалонного обладнання на середньостатистичний автомобіль окупається в Україні за півтора-два роки.

Автор: Артем Куюн

Ще недавно скраплений вуглеводневий газ (пропан-бутан, LPG) був побічним продуктом при видобутку нафти. На віддалених нафтопромислах його навіть утилізували. Сьогодні ж у країнах Євросоюзу газова суміш набула великого поширення як моторне паливо. Популярність цього газу не випадкова і зумовлена потужною підтримкою влади європейських країн, які прагнуть до енергонезалежності та економічності.

При пошуку альтернативи автомобільному бензину серед усіх перспективних палив пропан-бутан вибрали не випадково. Як паралельний продукт при виробництві світлих нафтопродуктів, цей енергоносій зазвичай удвічі дешевший, а також має цілий ряд переваг перед метаном (стиснутим природним газом). Ці характеристики дозволили пропан-бутану посісти значуще місце в енергетичному міксі багатьох країн.

В Україні основним локомотивом ринку газу як палива є автомобільне середовище - на автогаз припадає майже 70% українського споживання цього енергоресурсу. Порівняти Україну з іншими країнами за кількістю газового транспорту, на жаль, неможливо через недосконалість статистики реєстрації газобалонного обладнання (ГБО) у Державтоінспекції. Однак, за оцінками експертів, потенціал зростання у нас і досі є високим. Так, в Україні на 1000 літрів бензину припадає 170-180 літрів газу, тоді як у розвинених ринках - 250-300 літрів.

Головним чинником розвитку автогазового виробництва є, безумовно, цінове співвідношення газ/бензин. Утім, якщо поглянути на ретроспективу цін за останні роки і провести нехитрі розрахунки, то можна резюмувати, що встановлення газобалонного обладнання на середньостатистичний автомобіль окупається в Україні за півтора-два роки. Хоч як крути, а їздити на пропан-бутані економічно вигідно не тільки для таксистів. Усупереч цьому, частка автомобілів, які працюють на газі, у нашій країні ще не така висока, як у сусідів. Основний фактор, що не поступається за впливом на розвиток автогазу ціновій перевазі, - міфи, поширені серед автомобілістів.

«Обережно, газ!»

Такі наклейки часто можна зустріти на українських машинах. Сигнал нібито покликаний попередити про небезпеку переобладнаного на пропан-бутан автомобіля. На інтернет-форумах автомобільних співтовариств часто розповідають страшилки про випадки вибухів газових балонів у процесі заправляння і просто на дорозі. Навіть фотографії публікують. Однак слід звернути увагу на те, що в 99,99% випадків йдеться не про пропанову ємність, а про балон із природним газом. Останні справді нерідко вибухають на старих автомобілях, наповнюючи Інтернет фотографіями з понівеченими залишками їх колишніх носіїв. Але якщо у випадку з метаном йдеться про тиск в 200 атмосфер, то пропановий балон наповнюється всього на 15-16 атмосфер, що нижче тиску в колесах деяких вантажних автомобілів.

Спростовувати думку про вибухонебезпечність пропанових балонів фахівці з установлення ГБО можуть годинами. І тут справа в реально великій кількості доказів. По-перше, говорить начальник напрямку ГБО харківської компанії «Род-Нік» Олександр Никитенко, слід врахувати той факт, що товщина та ударостійкість газового балона бензобаку і не снилася. «Якщо вже на те пішло, то при серйозній ДТП бензобак прорветься першим», - обґрунтовано зазначає він. По-друге, доповнює колегу директор столичної «АвтогазГлобал» Михайло Яковенко, газовий балон, на відміну від бензобака, має клапан надлишкового тиску. «У разі сильної деформації ємності вона просто випустить зайвий газ, - говорить керівник мережі СТО з переобладнання. - Крім того, ємність має ще й інші клапани, які не дозволяють заповнити її повністю, залишаючи значний резерв на випадок підвищення тиску».

Цікаве підтвердження слів представників СТО можна знайти на популярному сайті YouTube. У першому ролику відомий актор тестує метановий і пропановий балони, а також бензобак на предмет ударостійкості, скидаючи їх у вогонь з 37 метрів (швидкість 70 км/год). Результат - незначно пошкоджена ємність зі скрапленим газом, абсолютно цілий балон із природним газом і вибух на етапі тестування бензобака. Контрольний постріл по легенді про вибухонебезпечність пропанового балона здійснюють відомі «Руйнівники міфів». Причому стріляють у буквальному значенні слова: після двох спроб пробити 50-літровий балон, стріляючи з поліцейського пістолета, товариші з Discovery беруться за мініган (багатоствольний армійський кулемет). Балон пробивається, але не вибухає. Детонувати ємність вдається, лише зарядивши кулемет трасуючими снарядами. Докази сприймаються як переконливі.

Не зашкодь

Ще одна поширена серед автовласників помилкова думка звучить так: «Якщо машина зроблена для їзди на бензині, то переведення її на інше паливо на користь не піде». Втім, на основних форумах автоспівтовариств не вдалося знайти переконливих прикладів виходу з ладу двигунів та інших систем через використання пропан-бутану.

Коментуючи шкідливість газу для двигуна, фахівці переконують, що насправді все навпаки. «Обладнаний нами Mercedes G-Class («кубик». - А.К.) приїжджав на обслуговування на 500 тис. км пробігу, службові «Ланоси» уже відходили по 400 тис. км, і з мотором там усе чудово», - згадує Олександр Никитенко, додаючи, що доводилося бачити машини і з 700-тисячним пробігом на газі.

За його словами, увесь службовий транспорт фірми давно переведено на пропан-бутан. Та й особистий теж: «заряджений» Mitsubishi Lancer Evolution X Олександра на скрапленому газі - гордість компанії. Таких газових «болідів» у Харкові вже близько десятка. «Заправка неякісним бензином спортивного автомобіля коштувала мені заміни двигуна на 30 тис. км. Пробіг на газі вже вдвічі більший і машина в повному порядку», - запевняє харків’янин.

Фахівці з ГБО пояснюють сприятливий вплив газу специфікою самого палива. Річ у тім, що октанове число газу становить за звичною нам шкалою 103-104 одиниці. Це означає, що при правильному налагодженні паливо згоряє краще, детонація двигуна відсутня. Крім того, скраплений газ залишає менше відкладань у двигуні. Усе це приводить до того, що мотор працює м’якше, навантаження на ключові вузли і деталі знижується.

Єдине слабке місце у двигуна на газі - сідла клапанів, що мають властивість просідати. «Це давно не проблема: до такого явища більшою мірою схильні японські автомобілі, але при встановленні ГБО додається система змащення рідиною FlashLube, яка нейтралізує негативний ефект», - говорить Михайло Яковенко. Мотори на «німцях», за його словами, і без того працюють чудово.

Їсть, але не їде

Ще одна поширена серед автовласників думка - автомобіль на газі стає безнадійним «овочем», а витрата палива значно зростає порівняно з бензином. Таку думку назвати міфом на 100% не можна, але й правда далека від такого твердження. Насправді потужність і витрати палива перебувають у зворотній залежності.

«Отут усе залежить від побажань клієнта, - запевняє директор «Автогазглобал». - Можна налагодити систему таким чином, що вона жвавіша за будь-який бензиновий аналог, але тоді й на апетит машини не скаржтеся. З іншого боку, витрати палива можуть бути нижчими, ніж бензину, але тяга буде гірша».

За словами установників ГБО, як у потужності, так і у витрат є допустимі межі, і завдання майстра - налагодити систему так, щоб відмінність поведінки машини на газі від роботи на бензині була мінімальною.

Фахівці також нагадують, що в машині завжди є тумблер перемикання виду палива. Є бажання заощаджувати - їдеш на газі, необхідно більше потужності - бензин до ваших послуг.

Крім того, сучасні системи дають змогу програмувати обладнання в такий спосіб, що при переході двигуна на високі обороти, наприклад при обгоні, автоматично вмикається подача бензину, а при відновленні спокійного руху - газу.

Основним негативним явищем, з яким доведеться мати справу споживачам пропан-бутану в Україні, залишається якість газу. Діючі у країні ДСТУ регламентують якість газу лише для комунально-побутового споживання. Для автогазу, що відрізняється від побутового вищим очищенням, стандарту в країні немає. Це часом прирікає власників машин з ГБО на позачергову заміну фільтрів.

Міфи з гаража

Власники СТО роблять дуже важливу ремарку: усі переваги газу доступні за однієї умови - встановленням і сервісом обладнання мають займатися кваліфіковані фахівці. Великі дистриб’ютори зарубіжних марок ГБО в Україні стажують своїх майстрів на заводах-виробниках. Також проводяться регулярні семінари за участі представників виробників обладнання. Це допомагає українським фахівцям постійно бути в курсі нововведень техніки і технологій.

До появи згаданих вище міфів призводять, як правило, втручання в техніку численних кулібіних автопарків, які орудують у гаражах за інтуїцією. Як відомо, непрофесійне втручання може зіпсувати будь-яку техніку, а у випадку з паливною системою автомобіля багато старатися не доведеться. «До нас приїжджають на обслуговування різні експонати ГБО, які встановлювалися хтозна де. Яких тільки жахів ми там не бачили…» - згадує О.Никитенко.

Наслідки невдалих експериментів насторожують і хвилюють представників автомобільної громадськості, породжуючи всі абсурдні судження про беззаперечну шкоду газу як палива для автомобілів.

Як відомо, негатив швидше поширюється і краще приживається, ніж позитив: щоб переконати людину, яка перейнялася розповідями знайомого майстра зі СТО про шкоду переходу на газове паливо, треба витратити чимало часу.

Боротися з цим можна тільки з допомогою грамотної пропаганди, що свого часу успішно робили виробники ГБО в країнах з розвиненими ринками автогазу. До слова, у Східній Європі українська система газозаправок ще років 18-20 тому була логістично побудувана найбільш зручно. Але прогрес не стоїть на місці.

Очевидно, що поки що в Україні перехід автотранспорту на газове паливо має лише точковий характер. А міфи про шкоду автогазу залишаються потужним гальмом для автолюбителів, які бажають заощаджувати свої кошти.