UA / RU
Підтримати ZN.ua

ДФС тягне ліворуч

Сума несплачених "паливних" податків (акциз і ПДВ) на 375 тис. т нафтопродуктів становила за шість місяців 2015 р. близько 3,5 млрд грн. Багато це чи мало? Для довідки: бюджет Національної гвардії України на нинішній рік заплановано в обсязі 8 млрд грн. У стільки ж оцінюються втрати держскарбниці від тіньового ринку нафтопродуктів цього року.

Автор: Сергій Куюн

Скільки існує український паливний ринок, рівно стільки живе проблема "лівого" бензину.

В Україні тіньовий ринок грає всіма можливими фарбами - контрабанда, фальсифікат, пересортування. За підсумками першого півріччя 2015-го, втрати державного бюджету від цього різноманіття становили близько 3,5 млрд грн. Водночас не можна сказати, що фіскальна служба абсолютно не діє. У 2015 р. було проведено спецоперації, під час яких виявлено близько 5% від оціночних обсягів нелегальних нафтопродуктів.

А найбільш відчутних результатів досягнуто в боротьбі з контрабандою, яка практично припинилася після запуску з 1 червня 2015 р. Енергетичної митниці. Правда, попри очевидні результати, голова ДФС уже ініціював фактичну ліквідацію не лише "Енергетички", а й багато в чому й самої митниці як такої.

На всьому Європейському континенті торгівля моторними паливами є великим джерелом бюджетних надходжень. Скрізь бензин і дизпаливо обкладаються акцизом, ПДВ, іншими податками. Україна не виняток, і на сьогодні близько 45% від грошей, які сплачують споживачі за паливо, мають надходити до держскарбниці. Оскільки гроші чималі, є немало й тих, хто хоче спрямовувати їх у свою кишеню.

Згідно з офіційними даними Держстату, за перше півріччя 2015-го Україна спожила майже 1,124 млн т бензину. При цьому виробництво становило 305 тис. т. Очевидно, що решта - 819 тис. т - мали приїхати ззовні. Але митниця зафіксувала лише 705 тис. т. Звідки ж узялися 114 тис. т, або близько 10% ринку?

Та й це ще не все. Є всі підстави вважати наведені офіційні дані щодо споживання заниженими мінімум на 15%. Додаткова мотивація "бити повз касу" з'явилася з січня поточного року, коли несподівано для всіх запровадили 5-відсотковий збір із роздрібних продажів підакцизних товарів. За нинішніх цін на паливо це означає, що кожен проданий повз касу літр приносить 1 грн. Враховуючи, що вся маржа заправок становить 2–3 грн, стимул продавати бензин, оминаючи касовий апарат, украй великий.

Таким чином, розмір тіньового ринку бензину в першому півріччі поточного року можна оцінити мінімум у 275 тис. т.

Такий само підхід при обчисленні нелегального ринку дизельного палива виводить на цифру в розмірі близько 100 тис. т у першому півріччі. Чому "лівого" дизпалива менше?

Відповідь проста: акциз на бензин становить 202 євро/т, а з 20-відсотковим ПДВ - понад 240 євро/т, або близько 5500 грн/т, або понад 4 грн на літрі. Водночас акциз на дизпаливо дорівнює 100 євро/т, тобто заробіток на його нелегальній поставці вдвічі менший, відповідно, бодяжити й "контрабасити" бензин з тією ж часткою ризику набагато вигідніше. До того ж технологічно ДП виробити складніше, тоді як компонентів бензину вистачає.

Сума несплачених "паливних" податків (акциз і ПДВ) на 375 тис. т нафтопродуктів становила за шість місяців 2015 р. близько 3,5 млрд грн. Багато це чи мало? Для довідки: бюджет Національної гвардії України на нинішній рік заплановано в обсязі 8 млрд грн. У стільки ж оцінюються втрати держскарбниці від тіньового ринку нафтопродуктів цього року.

Непомітні слони

Двома основними джерелами безподаткових нафтопродуктів є контрабанда й кустарне виробництво. Є кілька методів одержання нелегального палива: кустарна переробка, змішування паливних компонентів, підвищення октанового числа бензину.

Отже, кустарна переробка. Міні-НПЗ купують нафту й газовий конденсат, який системно викрадається з місць видобутку або урізуванням у нафтопроводи. Тому основне зосередження міні-НПЗ спостерігається в Полтавській, Сумській, Харківській, Дніпропетровській і Кіровоградській областях. У результаті такої переробки одержують прямогонні бензин і дизпаливо, які використовують як основу для подальшого виробництва палива. Як такі габаритні виробництва можуть працювати протягом тривалого часу, запитання до силовиків.

Наймасовішим способом виробництва кустарних нафтопродуктів є змішування паливних компонентів. Такі "виробництва" розташовуються на звичайних нафтобазах, тому не привертають до себе зайвої уваги. Сприяє такому бізнесу також і те, що в Україні операції з такими компонентами не потребують жодних спеціальних ліцензій і дозволів. Перелік основних складових саморобних палив наведено в табл. 1. Згідно з даними "Укрзалізниці", за шість місяців 2015 р. на нафтобази надійшло 155 тис. т компонентів палив.

Одне з таких виробництв гучно (у буквальному значенні слова) постало перед широкою громадськістю в результаті пожежі на нафтобазі компанії БРСМ у м. Василькові. Міністр внутрішніх справ Арсен Аваков заявив, що загоряння сталося внаслідок перекачування компонентів при кустарному виробництві нафтопродуктів. Для учасників ринку це не стало новиною. За даними "Консалтингової групи А-95", у 2014 р. обсяги продажу бензину в мережі АЗС "БРСМ" перевищували обсяги поставок товарного бензину на нафтобази компанії на 75 тис. т, або майже в півтора разу. Привертає увагу також той факт, що мережа закуповувала винятково бензин А-92, хоча на своїх АЗС продавала три марки з октановим числом 95. Водночас поставки різних компонентів на нафтобази БРСМ у 2014 р. становили близько 100 тис. т (36,6 тис. т - 2015 р.). До слова, про перебіг розслідування причин найбільшої пожежі в історії країни щось давно нічого не чутно, не на добре це…

Є й інші приклади. Цього року в лідери за поставками паливних компонентів вийшла компанія "Ексімол", пов'язана з групою компаній "Крокус-К". За сім місяців 2015 р. на нафтобазу в Миронівці, що в столичній області, "Ексімол" з товаришами привіз 25,85 тис. т компонентів. При цьому в липні фірма встановила власний рекорд закупівлі компонентів - 9,8 тис. т. 14 серпня на Миронівську нафтобазу зайшла СБУ та знайшла докази виробництва нелегального палива.

Є питання й до найбільшого гравця ринку - групи "Приват". "За 2014 р. і перший квартал 2015 р. дисбаланс придбаного для реалізації та реалізованого нафтопродукту (бензинів) у мережі АЗС перебуває в діапазоні 31–40%. Такий дисбаланс свідчить про те, що в мережу АЗС незаконно потрапляють невраховані нафтопродукти із прихованим джерелом походження", - пише у своєму депутатському запиті до голови ДФС народний депутат Вікторія Войціцька. Виходячи з отриманих нардепом даних, "Приват" у 2014 р. не сплатив 72,3 млн євро акцизного податку на паливо. За перші чотири місяці 2015 р. фірми Коломойського не сплатили 16,3 млн євро акцизу, вказує нардеп у своєму запиті. Відповіді на нього поки що не отримано.

Сказати, що податківці ніяк не борються з кустарщиною, було б неправильно. ДФС
2015 р. провела дві операції - "Акциз-2015" і "Нафтопродукт-2015". Однак їхні підсумки більше походять на відписки (див. табл. 2).

Так, із відкритих джерел довідуємося, що ДФС вилучила близько 16,5 тис. т різних продуктів у першому півріччі 2015-го, що становить менш як 5% від оціночного обсягу тіньового ринку.

Добре спрацювали! Ліквідувати…

Другим джерелом "лівого" нафтопродукту на ринку є контрабанда. Як раніше писало DT.UA, боротьба з цим явищем мала стати тестом для нової команди податківців, яка зайшла у свої кабінети на Львівській площі на початку травня.Треба сказати, що цей тест вони здали. Найбільші контрабанди йшли через невеликі морські порти в Миколаєві, Очакові, Скадовську, Рені, Килії, Ізмаїлі. За словами учасників ринку, на сьогодні "контрабасу" на ринку практично немає. Головну роль у цьому відіграв початок роботи з 1 червня Енергетичної митниці. Це спеціалізований підрозділ, що займається оформленням енергоносіїв - електроенергії, нафтопродуктів, газу. За словами тодішнього заступника голови Держфіскальної служби Сергія Лікарчука, вже в липні "Енергетичка" перевиконала план, зібравши близько 2,5 млрд грн податків. Зі створенням цієї митниці автоматично було знято й горезвісне питання митної вартості, що її тепер визначають не більше двох десятків обласних митниць, як відбувається з іншими групами товарів, а централізовано.

Ще одним дієвим кроком ДФС в особі Енергетичної митниці стала фактична заборона імпорту в Україну платформату і риформату - продуктів переробки, які масово використовувалися як високооктанові компоненти при виробництві бензинів.

Роботу "Енергетички" до 2010 р. учасники ринку згадують із трепетом, і відродження цієї ідеї торік, а цього літа - і її реалізацію сприйняли як нечисленні позитивні зміни в країні. "Адміністрування митних платежів на одному рахунку, замість залишків на десятках рахунків у різних митницях, єдиний підхід до визначення митної вартості замість "власного бачення" на кожній митниці, електронне декларування і єдина база з залізницею замість кур'єрів із документами між митними постами та станціями, наявність фахівців з оформлення енергоносіїв замість некомпетентних запитань і вимог на постах регіональних митниць, ну й, звичайно, відсутність запрошення "познайомитися" - нарешті ми можемо займатися своєю роботою, а не проблемами на митниці", - говорить Владислав Колодяжний, глава компанії "Газтрон-Україна", що займається поставками скрапленого газу та дизельного палива.

Та диво тривало недовго. Голова ДФС Роман Насіров і заступник міністра фінансів Олена Макєєва заявили про майбутнє реформування служби та фактичну ліквідацію митниці, яка має розчинитися у фіскальній службі. Першим повстав Лікарчук, навколо звільнення якого розгорнувся справжній скандал. Основним одкровенням уже колишнього чиновника стало те, що всією кадровою політикою в митному напрямку ДФС займається радник Р.Насірова Геннадій Романенко - глава Київської обласної митниці часів Олександра Клименка і кум одіозного екс-глави митниці Ігоря Калєтніка. У результаті скандалу Романенка тихенько звільнили, хоча джерела в ДФС говорять, що він продовжує негласно курирувати певні питання.

"Пан Романенко допоміг розібратися та звільнити більшу частину тих людей, яких справді треба було люструвати. Він сумлінно прийшов, сумлінно виконав своє завдання. Він допомагав службі менше двох місяців. А щодо всіх обвинувачень, які звучали на його адресу, можу сказати, що це якраз відповідна реакція від нелегального бізнесу й тих схем, які функціонували на митниці в Україні", - заявив Р.Насіров у відповідь на німі й голосні запитання. При цьому згідно з нормами Закону "Про очищення влади" Романенко сам підлягає люстрації, оскільки протягом 2010–2014 рр. займав керівні посади в податкових і митних органах України.

Однак ще перед своїм звільненням Романенко, за словами джерел у ДФС, ініціював перевірку Енергетичної митниці. "Зазвичай внутрішня перевірка нового підрозділу відбувається не раніше як через три роки після початку роботи, ми ж працюємо трохи більше трьох місяців. Це з розряду тих перевірок, коли ще до її початку приходять із заздалегідь готовим актом", - говорить представник Енергомитниці. За його словами, незалежно від результату перевірок, Роман Насіров направив у Мінфін проект наказу про урізування повноважень Енергетичної митниці, зокрема, про виведення з-під її юрисдикції оформлення нафтопродуктів. Документ перебуває на розгляді в Мінфіні.

Зазначимо, що ліквідація Енергетичної митниці була одним із перших кроків колишнього глави Мінздоху Олександра Клименка, після чого контрабанда нафтопродуктів структурами Сергія Курченка почалася в промислових масштабах. А багатомільярдні втрати через недобір "паливного" акцизу й ПДВ просто розчинялися в загальному "казані". У разі ліквідації "Енергетички" відродження сіро-чорно-каламутних поставок проявиться дуже швидко. Тим більше, кажуть у відомстві, перші ластівки вже з'явилися.