Ще рік тому отримати будь-яку детальну інформацію про надрокористування чи, боронь Боже, надрокористувачів, або ж про підстави одержання ними спеціальних дозволів (ліцензій) на користування конкретними ділянками надр і видобуток корисних копалин було майже неможливо. Власне, як і отримати ліцензію, особливо на видобуток нафти і газу. Доходило до того, що державні нафтогазодобувні компанії змушені були мало не припиняти видобуток вуглеводнів. Бо хтось уподобав розвідану ними за державний кошт, приміром, дуже продуктивну нафтогазоносну ділянку чи тим більше родовище. І якщо вже цей хтось був тій владі "своїм", відмови від Держгеонадр і Мінекоресурсів він не мав. Отримував усе, що просив.
Коло "своїх" було досить обмеженим, і вхід до нього був, вочевидь, не безплатний. Але ті, хто ввійшов, не шкодували.
Шкодує і відшкодовує тепер держава і та сама Державна служба геології і надр України, від імені якої три роки поспіль, з 2011-го до майже лютого 2014-го, видавали ліцензії на дуже сумнівних, як з'ясувалося і з'ясовується, підставах.
З весни 2014-го постмайданівська влада, зокрема Держгеонадра, як розповів її голова Дмитро Кащук, намагається розплутати клубок проблем, утворений такими колись привілейованими надрокористувачами, як ТОВ "Голден Деррік", ТОВ "СПК-Геосервіс" та їм подібні. Але навмисне створені юридичні колізії уповільнюють справу. До речі, цікаво, щойно призначений голова Мінекоресурсів знайде правові ресурси для розв'язання цієї проблеми? Кажуть, він чудовий юрист…
Нюанс у тому, що, незважаючи на необмежену владу, уряд Януковича-Азарова подбав про формальну законність надання ліцензій виключно "своїм", прийнявши лише одну постанову №615 від 30 травня 2011 р. "Про затвердження Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами". Одна постанова з двох абзаців, а які наслідки! Відтоді, як в анекдоті про затятих гравців у покер, "своїм" карта пішла. І весь час у масть. Ліцензії роздавали, мов гарячі пиріжки.
Намагання журналістів, так би мовити, пролити світло на надра, наштовхувалися на залізобетонну стіну. Сподіватися, що уповноважені чиновники на безліч запитань про особливості надання ласих ліцензій, навіть після витоку деякої конфіденційної інформації, скажуть хоч щось конкретне, було, звичайно, марно. Ба, навіть не так. Просто говорили одне, а вчиняли інакше. Причому формально - на законних підставах, отриманих, зокрема, завдяки тій самій постанові №615.
А точніше, завдяки лише одному пункту затвердженого цією постановою "порядку" видачі ліцензій на користування надрами - восьмому. У ньому йдеться про підстави надання спецдозволів на надрокористування без оголошення конкурсу. Отже, з 30 травня 2011 р. і по сьогодні (!) без проведення аукціону спецдозвіл надається у разі наявності… одного претендента. Як ви розумієте, з того часу конкурсні торги за доступ до надр і їх вмісту, а тим більше прозорі та публічні аукціони стали зайвими. Якщо не брати до уваги показово-театральне підписання Угоди про розподіл продукції (УРП) з Shell. Тим більше, що невідомо, коли і чим завершаться спроби державної видобувної компанії "Надра України" повернути 10% своєї частки (з 50-відсоткової частки України) в УРП із Shell.
- Пане Дмитре, ви також вважаєте аукціони з продажу дозволів на надрокористування зайвими?
- У жодному разі. Більш того, запрошую всіх охочих журналістів 24 грудня на четвертий цього року аукціон. Ми виставляємо на торги чотири ділянки - три нафтогазові і одну графітову. А на 4 грудня запланований третій аукціон, де ми виставляємо на торги 11 ділянок (розмова відбулася 3 грудня. - А.Є.).
- Тільки третій аукціон. То ж, виходить, Держгеонадра, як і за часів Януковича-Злочевського-Ставицького, більшість ліцензій надає без конкурсу? Чи поза ним? Невже немає попиту на надра? Адже і система визначення початкової вартості спецдозволів залишається старою, а тому й ціна за допуск до надр, мабуть, доступною. Скільки цього року вже надано ліцензій на надрокористування, і скільки держава на цьому заробила?
- З часу мого призначення головою Держгеонадр, з 22 травня 2014 р., було прийнято рішення про видачу 342 спеціальних дозволів на користування надрами та укладено угод про умови користування надрами. З них на вивчення - 132, на видобування - 210. На аукціонах продано дев'ять спецдозволів на вивчення і один - на видобування.
За видачу спеціальних дозволів на користування надрами та від продажу таких дозволів до держбюджету надійшло 487 809 703,68 грн, що становить 187% планового показника.
До слова, у зв'язку з несплатою збору за надання (подовження строку дії) спеціальних дозволів на користування надрами скасовано рішення комісій з питань надрокористування, робочих груп Державної служби геології та надр України і накази Держгеонадр України у частині надання (подовження строку дії) спеціальних дозволів на користування надрами 104 підприємствам.
- План збору коштів до бюджету ви виконали. Але ж не завдяки конкурсним торгам?
- Поясню, чому. Держгеонадра має право оголосити аукціон тоді, коли має три погодження: обласної ради, де розташоване родовище, Мінекології та Держгірпромнагляду. Процедура така. Зацікавлене підприємство (або приватний підприємець) подає заявку в Держгеонадра з проханням оголосити аукціон по конкретній ділянці. На основі такої заявки ми надсилаємо листи облраді, на території якої розташоване запитуване родовище, а також Мінекології і Держгірпромнагляду. Чекаємо у відповідь листів погоджень. Погодження можуть тривати як завгодно довго, хоч до п'яти років.
- Саме тривалість процедури погодження і викликає чимало нарікань потенційних надрокористувачів. За такої процедури можна легко відсікти небажаних конкурентів. Або ж час спрацює проти них.
- Держгеонадра з цим нічого вдіяти не може - законодавчо термін погодження облрадами не встановлено. Отже, якщо місцеву владу не цікавить пропозиція, вона може взагалі її не погодити або ж погодити протягом трьох місяців чи років, як забажає. Без погодження місцевої влади Держгеонадра не може оголошувати аукціон.
- Отут, як знахідка, пункт восьмий Порядку надання спецдозволів на користування надрами… Важко повірити, що ви не скористалися нагодою - цей восьмий пункт аж волає про корупцію!
- Розумію ваш сарказм. Але це легко перевірити.
- Так і зробимо. Проте цікавіше спочатку дізнатися від першої особи - вас влаштовує така ситуація?
- Не намагайтеся примусити мене виправдовуватися. Ще влітку під час брифінгу, де ви також були, я розповідав, що Державна служба геології та надр прагне і намагається змінити ситуацію. Вже тоді ми пропонували Міністерству екології та природних ресурсів ініціювати процес внесення змін до чинних законодавчих документів, якими регламентується порядок видачі спеціальних дозволів на користування надрами. Ми підготували і передали до міністерства відповідні проекти щодо внесення змін. Колишній міністр підготував відповідне подання до Кабінету міністрів. Адже саме Мінекології є центральним органом виконавчої влади, який формує державну політику в галузі охорони навколишнього середовища, екологічної безпеки, поводження з відходами, небезпечними хімічними речовинами, пестицидами та агрохімікатами, а також проведення державної екологічної експертизи. Саме міністерство має право законодавчої ініціативи.
Держгеонадра є виконавчим органом, який повинен забезпечувати реалізацію державної політики у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр. Проте ми також скористалися своїм правом ініціативи і подали свої пропозиції до Мінекології, яке, в свою чергу, на що я дуже сподіваюся, виступить з такою ініціативою. Але, як вам відомо, в міністерстві давно розпочалися зміни, які тривають до цього часу. Тільки вчора призначено новий склад уряду (розмова з Д.Кащуком відбулася 3 грудня, через день після призначення нового складу Кабміну, проте була ініційована ним значно раніше. - А.Є.).
Водночас відповідно до процедури всі законодавчі ініціативи мають бути погоджені діючим міністром, тому, навіть попри вже отримане погодження, ми внесли всі наші законодавчі ініціативи на перепогодження вже новопризначеним міністром.
- Сподіваюся, вас у міжнародний розшук не доведеться подавати. І весь цей час ви не тільки надавали ліцензії на користування надрами, а й призупиняли та взагалі анулювали їх. Який "врожай"?
- Протягом поточного року Держгеонадра України призупинила дію 168 спеціальних дозволів на користування надрами у зв'язку з порушеннями надрокористувачами вимог законодавства у сфері надрокористування.
- Прийняли рішення щодо 342, призупинили - 168. З яких причин? Без ліцензіатів часом не залишитеся?
- Причини різні, як і інтереси надрокористувачів. Найчастіше не виконують особливих умов спецдозволів на користування надрами. Або не виконується Угода про умови користування надрами (програма робіт, додаток №2 до угоди). Хтось не має дозвільної та проектної документації (акта про надання гірничого відводу, проекту розробки родовища, плану розвитку гірничих робіт тощо). Або ж відсутнє геологічне та маркшейдерське обслуговування під час проведення видобувних робіт на родовищах, а також не ведеться геологічна та маркшейдерська документація; не виконуються рекомендації Держкомісії України по запасах корисних копалин. Доводиться також призупиняти дію спецдозволів за поданням Державної фіскальної служби України в частині несплати до державного бюджету обов'язкових платежів за користування надрами.
Залежно від складності порушення та можливості його усунення Держгеонадра надає надрокористувачам від 30 календарних днів для їх усунення.
- Скільки ліцензій анульовано?
- Ми розглянули питання щодо позбавлення права на користування надрами 52 надрокористувачів. Наприклад, надрокористувачі, незважаючи на зупинення дії спецдозволу на користування надрами (дію дозволу зупинено у 2010 р.), продовжують видобувати корисні копалини (ТОВ "Синявські граніти", Хмельницька область, ПрАТ "КГК", Кіровоградська область, ПрАТ "Чернігівський цегельний завод №3", Чернігівська область та ін.). Анулюємо спецдозволи і в разі невжиття надрокористувачем заходів для усунення причин зупинення дії дозволу в установлений строк (ТОВ "Джуринське шахтоуправління", Вінницька обл., ТОВ "Центр", Житомирська обл., ПП "Миколаївцегла").
Такі санкції застосовуються і у випадках припинення без поважних причин робіт, передбачених дозволом, більш як на два роки, а у разі, коли дозвіл надано на користування нафтогазоносними надрами, - більш як на 180 днів; коли суб'єкт господарської діяльності протягом двох років, а щодо нафтогазоперспективних площ, родовищ нафти і газу - 180 календарних днів і газу (метану) вугільних родовищ - одного року з початку дії дозволу без поважної причини не розпочав користування надрами.
- Припускаю, не всі погоджуються з такими рішеннями.
- Тому доводиться позиватися до суду. На сьогодні подано 40 позовів, ще 13 готуємо (див. табл. на сайті DT.UA).
- До речі, про позови. Екс-міністр Мохник навесні впевнено заявляв, що уряд має чотири варіанти вирішення 10-відсоткової частки ТОВ "СПК-Геосервіс" в УРП із Shell по Юзівській площі на користь державної компанії (див. DT.UA №14 від 18 квітня 2014 р., "Уряд вирішив перекрити Януковичу доступ до майбутнього видобутку нетрадиційного газу в Україні"). Вирішили?
- Ні, на жоден запропонований варіант викупу/обміну свого пакета не погоджуються. Там ніби і керівництво змінилося, але вони все одно кажуть, що "дуже хочуть допомагати Україні видобувати газ". Навіть попри те, що Shell призупинила проект через форс-мажорні обставини - військові дії на частині ліцензійної площі. Ми змушені продовжувати пошук компромісного рішення цивілізованим шляхом, розуміючи, що за цим спостерігають потенційні інвестори.
- Чи є сьогодні серед претендентів на надра іноземні інвестори?
- Звичайно, нинішня ситуація в країні дуже впливає на інвестиційний клімат. На жаль, іноземні інвестори сьогодні не поспішають в Україну. Навіть при тому, що останні місяці ми проводимо неймовірну роз'яснювальну, можна сказати, агітаційну роботу з метою залучення інвесторів.
- Компанія Shell на Юзівській площі проект заморозила, а Chevron на Олеській розпочала роботу?
- Ні, компанія Chevron досі не підписала операційну угоду до угоди про розподіл продукції. Відповідь щодо підписання операційної угоди ми очікуємо в строк до 18 грудня.
* * *
4 грудня 2014-го третій аукціон з продажу спецдозволів на користування надрами скасували. Колега пожартував, мовляв, невже з'явився другий, неочікуваний, претендент на кожну виставлену ділянку?.. Держава не отримала від продажу спецдозволів щонайменше 2,4 млн грн. Правда, Держгеонадра цьогорічний план наповнення бюджету і так перевиконала.
Д.Кащук з приводу скасування торгів зазначив: "Усі аукціони в 2014 р. були проведені з дотриманням норм чинного законодавства. Однак, розуміючи великий суспільний запит на вдосконалення нормативної бази, ми розробили проект змін до процедури проведення аукціонів, який передбачає надання компаніями-претендентами до участі в аукціоні висновків аудиторських компаній, Мінекономрозвитку і торгівлі, а також Державної служби фінансового моніторингу. Ми сподіваємося на підтримку розроблених нами ініціатив з боку Мінекології. Зі свого боку, ми налаштовані на професійну та плідну співпрацю задля максимального захисту інтересів усіх зацікавлених сторін - держави, народу України та надрокористувачів".
Пафосно, проте ситуація зобов'язує. На жаль, поки що це тільки слова.
Держгеонадра позиваються до суду на власників ліцензій.
P.S. Останніми тижнями конкурсні торги завбачливо відмінили не лише в галузі надрокористування, а й в газовій. Щоправда, газовики свої тендери лише призупинили...