Для роздрібного ринку нафтопродуктів 2012-й був досить суперечливим роком. Про це свідчать результати діяльності провідних автозаправних мереж, серед яких є ті, хто отримав плюс, і ті, хто вимірював довжину мінуса. Єдиного тренду немає. І це при тому, що загалом ринок в економічно не найкращий рік зріс, хоча й не набагато. Всупереч поширеній думці, конкуренція в цій сфері вкрай напружена. Підкреслює це і ще один, на перший погляд, дивний момент: лідерами ринку залишаються не зарубіжні нафтові компанії, а українські оператори, яким, як кажуть, відступати нікуди.
За даними Держстату, у 2012 р. рівень продажів нафтопродуктів через АЗС за готівку (це переважно фізособи) зріс порівняно з 2011-м на 1,81% і становив 5,126 млн тонн. За оцінкою "Консалтингової групи А-95", загальний обсяг роздрібного ринку, включаючи безготівкові, або корпоративні, продажі, становив 6,9 млн тонн, що на 2,7% більше, ніж у 2011 р.
Революційним моментом можна вважати зростання готівкових продажів дизельного палива (плюс 9,5% до рівня 2011 р.), що перекрило навіть невелике зниження споживання бензину - основного виду моторного палива в Україні (мінус 1,7%). Важливість у тому, що в плані особливостей споживання Україна - пряма протилежність Європі, де 70–75% продажів на колонках припадає на більш економічне дизпаливо. По-перше, так уже повелося, що ДП у нас завжди вважалося "тракторним" паливом. Та й сьогодні, о жах, коли навіть Porsche буває дизельним, чимало автовласників погано уявляють себе за кермом дизельного автомобіля. По-друге, якість кульгала, через що провідні автоімпортери до останнього часу воліли утримуватися від продажів в Україні дизелів, не бажаючи ризикувати репутацією. Але ситуація змінюється: на відміну від бензину - основного предмета підробок, "бодяжити" дизпаливо економічно неефективно, тому пропозиція продукту нормальної якості в останні роки зростає. Наскільки твердо ринок став на шлях дизелізації, побачимо.
Що стосується бензину, то падаюча динаміка зумовлена переважно тим, що відхід із ринку низькооктанових марок (А-76/80) дещо затягнувся. У 2012-му вони втратили понад 30%, їхня частка в готівкових продажах скоротилася до мікроскопічних 1,8%. Швидше за все, чекати залишилося недовго: про припинення випуску марки А-80 нещодавно заявив Мозирський НПЗ - один із найбільших постачальників цієї "екзотики". Після цього на ринку залишається тільки державний Шебелинський ГПЗ і "бодяжники", які зазвичай "виробляли" до половини річного обсягу споживання цієї марки.
Зелена майка лідера
У плані конкурентної боротьби суперництво провідних автозаправних мереж у 2012 р. було вкрай захоплюючим, видаючи внутрішнє напруження, що панувало на ринку. Наприклад, у січні-лютому 2012-го продажі лідера ринку - групи "Приват" - обвалилися на 35%! Однак згодом дніпропетровці зуміли вирівняти ситуацію, втративши за підсумками року близько 4,7% продажів і майже 2% ринку. При цьому за рік мережа приросла 47 АЗС, або на 3%. Необхідно зазначити, що найбільший гравець, що об'єднує бренди "Укрнафта", "Авіас", "Сентоза", "Мавекс" і деякі інші, традиційно утримує мінімальний ціновий рівень, досягти якого вдається переважно учасникам ринку з нетрадиційним паливом та економікою. Тому конкуренція в нижньому ціновому сегменті нагадує боротьбу без правил. У результаті цієї сутички топ-позиція приватівської мережі - бензин А-92 - одержала удар у вигляді скорочення на 11%. Проте найбільшим було зниження продажів низькооктану - більш як на половину. Тим часом економ-мережа знайшла себе в продажах дизпалива, що в результаті дало змогу пом'якшити масштаби втрати обсягів.
Про певну зміну пріоритетів у споживчих перевагах, що вже не обмежуються виключно ціновою ознакою, свідчать результати гравців, які посідають другий і третій рядки в "автозаправному" рейтингу. Попри те, що мережі ОККО та WOG формують преміальний сегмент ринку (читай - верхню цінову планку), саме вони показали у 2012 р. найбільший приріст продажів.
Продажі ОККО зросли оціночно на 16%, тоді як за рік мережа збільшилася на 8%, або на 26 комплексів. Львівська мережа залишається лідером і за ефективністю станцій. В останні роки ОККО розвивається в центральних і східних областях, змушуючи сильно нервувати місцеві мережі. Таким залишиться географічний пріоритет і на 2013-й: нещодавно Міжнародна фінансова корпорація (IFC) схвалила виділення кредитних коштів в обсязі до 85 млн дол. ТОВ "ОККОСхідінвест" (м. Львів) - спільному підприємству, створеному ПАТ "Концерн "Галнафтогаз" і фондом ADM CEECAT Recovery Fund для розширення мережі ОККО в Східній Україні. Передбачається, що в чотирьох східних областях - Донецькій, Луганській, Запорізькій і Дніпропетровській "ОККОСхідінвест" збільшить кількість заправок із 21 до 80 за рахунок придбання існуючих або будівництва нових.
Вічний "зелений" конкурент львів'ян - луцька мережа WOG - додала торік близько 13% реалізації, що пропорційно приросту мережі - 14%, або на 54 АЗК. До слова, це рекордний темп на ринку в 2012 р. і навіть вищий, ніж у докризові часи. Увагу лучан також привертають східні регіони. Восени 2012 р. на 30-кілометровій ділянці однієї з трас Дніпропетровської області довелося бачити одночасне будівництво трьох фірмових комплексів WOG, два з яких - нового трасового мегаформату. Мережа вочевидь на підйомі. Звідки черпають фінансове "натхнення" на такий розвиток акціонери мережі, точно невідомо, на ринку ж говорять про появу партнера, який невдовзі має вийти з-за лаштунків...
Тандем російських гравців - ТНК і "ЛУКОЙЛ", за якими четвертий і п'ятий рядки "заправного" хіт-параду, у 2012 р. втрачав позиції. За однакових часток ринку першість серед них усе ж слід віддати мережі ТНК-ВР, тому що ефективність цього бренда значно вища - мережа "ЛУКОЙЛа" все-таки на 100 станцій більша.
Для ТНК-ВР в Україні рік видався непростим. У березні компанія зупинила свій Лисичанський НПЗ ("ЛИНИК"), сам бізнес у зв'язку з цим спіткало велике кадрове скорочення і реорганізація. Роздрібні продажі перейшли до ТОВ "Схід", яке очолив росіянин Олександр Куркін. Зважаючи на все, перестановки не минули непомітно. За оціночними даними, мережа втратила близько 5% готівкових продажів, до 7% загальних, а з ними й 1% ринку. Тим часом мережа ТНК-ВР залишається в трійці лідерів за добовими обсягами продажів. Нинішній рік також навряд чи буде спокійним для цього гравця. Восени 2012 р. ТНК-ВР поглинула компанія "Роснефть", що, безумовно, веде до нової чистки українського бізнесу компанії. Залишається одне запитання: коли у нової мегакомпанії дійдуть до України руки?
А що сталося з "ЛУКОЙЛом", зрозуміли далеко не всі. Це був перший повний рік, що минув під керівництвом нової команди менеджерів, які прийняли мережу на початку 2011-го. Не вражаючі результати першого року за славною традицією великих компаній списали на "папєрєдніков", обіцяючи показати себе 2012-го. Однак результат виявився сумним: найбільш ліквідні готівкові продажі впали на 10%, добові "проливи" - мінімум на 6%. Частка компанії на роздрібному ринку знизилася на 1%, нижче 7%. Щоправда, необхідно зазначити зменшення мережі на ті ж таки 10%, або 31 АЗС, які компанія віднесла до числа неліквідних і віддала в оренду та управління стороннім організаціям.
За заявою гендиректора ПІІ "ЛУКОЙЛ-Україна" Андрія Гаврильця, за підсумками 2012-го компанія знову покаже збитки. І це попри те, що рівень роздрібної маржі торік був трохи вищим за середній. Хай там як, чистого прибутку тут очікують не раніше 2016 р. А поки що приціл на освоєння 100 млн дол. інвестицій, які головна компанія виділила для модернізації української мережі на найближчі п'ять років. Перші 16,5 млн дол. уже надійшли у 2012 р. Продажам і фінансам компанії це поки що не допомогло.
"ЛУКОЙЛ" став не єдиним "сюрпризом" 2012 р. До цієї категорії можна віднести і мережу Shell, що втратила близько 20% готівкових продажів. Споживач не готовий стільки платити за бренд? Зник ефект новизни? Посилилися конкуренти? Ламати голову над цими запитаннями і шукати вихід буде новий управляючий мережі, оскільки нещодавно стало відомо про завершення київського етапу в кар'єрі Урса Шауба, нинішнього гендиректора "Альянс-Холдингу" (СП між Shell і російською "Групою Альянс").
До розряду "зірок" минулого року можна віднести мережі азербайджанської Socar й "БРСМ-нафта", яку пов'язують з новим міністром енергетики та вугільної промисловості Едуардом Ставицьким.
Посланці з Баку спочатку викликали розпач, а в деяких учасників ринку навіть паніку своїми пілотними комплексами на жвавих магістралях столиці. Однак під кінець року став очевидним зрив раніше озвучених темпів розвитку (замість 100 на кінець року функціонували 34 фірмові комплекси), черги з машин розсмокталися, а від джерел у компанії доносяться звістки про намір кардинально спростити формат станцій, тому що пілотні проекти виявилися надто заморочливими і витратними в експлуатації. Нещодавно лідер "Сокар Енержі Україна" пан Мамедов заявив, що раніше озвучену планку в 100 об'єктів мережа спробує взяти нинішнього року.
Набагато впевненіше та амбіційніше виглядає "БРСМ-нафта". За рік мережа зросла більш як удвічі, до 77 повноцінних комплексів, а завдяки мінімальним цінам на всю лінійку палив черги на цих об'єктах як стояли, так і стоять. Щоправда, мережа також планувала прийти до фінішу 2012 р. з круглою цифрою 100, але на відміну від попереднього прикладу чомусь віриться у невідворотність реалізації цього плану в найближчий час. Маючи багаті традиції та досвід з випуску "екологічних" нафтопродуктів, цей бренд обіцяє стати драйвером процесу популяризації так званих альтернативних палив. Цього року компанія розраховує побудувати в Київській області потужне біоетаноловое виробництво, почавши масовий випуск спиртовмісних бензинів. Менеджери мережі говорять, що перші результати реалізації цієї програми дуже обнадійливі, через дефіцит біокомпонентів палива не вистачає, щоб налагодити постійні продажі хоча б на половині київських станцій БРСМ. У разі переходу на масове виробництво "альтернативи", заохочуване державою
у вигляді нульового акцизу, БРСМ дуже засмутить усіх без винятку операторів і особливо тих, хто націлений на ощадливого споживача.
Зважаючи на те, що висококонкурентна конфігурація роздрібного ринку зберігається, 2013-й також буде вкрай напруженим роком. Битва за дедалі біднішого споживача виходить на нову стадію, коли потрібне не тільки оптимальне поєднання ціни та якості палива, а й хороша сервісна складова. Підсумки 2012 р. вказують на те, що саме увага до клієнта виходить на перший план. Виграє той, хто пропонує не тільки хороший бензин, але й смачну каву з гарячим хот-догом, гамбургером або шаурмою.