UA / RU
Підтримати ZN.ua

Зростанню цін на пальне внаслідок підвищення податків можна запобігти – експерти

Українській владі варто змінити підхід до оподаткування моторних палив. Замість підвищення податку на додану вартість (ПДВ) можна збільшити акцизи, оскільки це дозволить попередити зростання цін і забезпечити повне надходження податків у державний бюджет. Про це заявили експерти Консалтингової групи «А-95», повідомляє Enkorr.

Вони вважають, що в країні треба залишити ставку ПДВ на рівні 7%, оскільки її збільшення до 20% може відродити масштабні схеми використання «податкових» ям, необлікованої готівки на АЗС, фіктивних угод купівлі-продажу нафтопродуктів.

«ПДВ – найбільш криміналізований податок, саме його несплата завжди призводила до найбільших втрат казни. Зменшення ПДВ на пальне 2022 року призвело до зникнення схем з ухиляння від його сплати на ринку нафтопродуктів, оскільки це втратило сенс. Цей позитивний досвід слід використовувати й надалі», – сказав директор групи Сергій Куюн.

При цьому необхідний обсяг надходжень в бюджет пропонується забезпечити шляхом збільшення та збалансування акцизного збору. На думку експертів, таке оподаткування легше контролювати, бо його сплачують на митниці та місцях виробництва, кількість яких обмежена.

У «А-95» підрахували, що надходження від збільшення ПДВ з 7% до 20% може забезпечити акциз на бензин і дизельне пальне в розмірі 190 євро за 1000 л (ставки до початку повномасштабного вторгнення Росії – 213 і 139,5 євро відповідно) і 150 євро на скраплений газ (раніше 52 євро за 1000 л).

«Акцизні ставки, які діяли до 2022 року, не відповідають поточним реаліям паливного ринку України, а також елементарно соціально несправедливі. Споживачі різних видів палива несуть нерівномірне податкове навантаження», – додав Куюн.

Як зазначається, пропонований підхід також дозволить попередити зростання цін. Збільшення податкової складової може пройти непомітно для споживачів за рахунок зменшення націнки в роздрібних мережах чи навіть зберегти потенціал для подальшого зниження вартості палива за сприятливої кон’юнктури зовнішнього ринку. Експерти переконані, що це також не дасть скрапленому газу втратити свою конкурентну перевагу порівняно з бензином. 

Читайте також: Вартість палива на АЗС: на автомобілістів України чекає «цінове ралі»

Водночас, повернення до рівня ставок акцизу і ПДВ, які існували до повномасштабної війни, за оцінкою групи, спричинить зростання податкової складової на 11 гривень за літр для бензину і 8 грн – для дизельного пального.

Також у «А-95» заявили, що збільшення акцизів стане кроком на шляху до синхронізації ставок з європейськими, чого очікують міжнародні фінансові партнери.

«Новий підхід до оподаткування моторних палив гарантовано наповнить бюджет, захистить споживачів від цінових коливань і відповідатиме міжнародним зобов’язанням нашої країни. У разі повернення до старих ставок ПДВ й акцизів держава надасть потужний стимул для повернення тіньової економіки й зростання цін», – підсумували в Консалтинговій групі.

Раніше аналітики розповіли, які ціни на пальне очікуються у травні в Україні та чи потрібно робити запас пального.