UA / RU
Підтримати ZN.ua

Енергетичні консультанти. Навіщо вони громадам?

Автори: Костянтин Криницький, Юлія Усенко

Сьогодні Україна зіштовхується з неймовірними викликами в енергетичній сфері. Росія й надалі обстрілює нашу енергетичну інфраструктуру, і зруйновані електростанції створюють проблеми для мільйонів людей, особливо в зимовий період. Обстріли енергетичних об'єктів — це спроби використати тепло та світло як зброю. Росія хоче змусити нас здатися, сподіваючись, що соціальні проблеми — від відсутності електрики до холодних домівок — зроблять свою справу.

Читайте також: Росіяни влучили в енергетичний об’єкт в Одеській області

У таких умовах ми маємо задуматися про те, як зробити нашу енергетику більш стійкою, менш залежною від централізованих джерел і здатною працювати навіть у найскладніші часи. Одним із таких кроків є розвиток більш децентралізованої енергетичної системи, з генеруючими потужностями якомога ближче до споживача.

Як громадські організації допомагають посилювати енергетичну стійкість громад

Наразі громадські організації та благодійні фонди відіграють важливу роль у забезпеченні критичної соціальної інфраструктури, такої як водоканали, лікарні та школи, додатковими потужностями відновлюваних джерел енергії (ВДЕ), насамперед сонячними електростанціями та системами накопичення енергії.

Зокрема, з допомогою лише п’яти громадських організацій і фондів («Екодія», «Екоклуб», Energy Act For Ukraine, RePower Ukraine, «Greenpeace Україна») вже побудовано різних об'єктів ВДЕ сумарною потужністю понад 2 МВт. Однак, незважаючи на ці зусилля, ГО не можуть швидко покрити всю територію України, всі соціальні об’єкти в кожній області та громаді. До того ж більшість природоохоронних ГО, допомагаючи з будівництвом, почали виконувати не властиві їм функції.

Читайте також: Через нещодавні російські обстріли погіршилося енергопостачання українських АЕС

Ще одна ключова проблема: в українських громадах, особливо малого та середнього розміру, критична нестача кваліфікованих кадрів, які займалися б подібними об’єктами та ширшим енергетичним плануванням. А наявних зовнішніх спеціалізованих компаній, які можуть професійно й якісно надавати відповідні послуги, на всіх не вистачить. У наведених вище прикладах ГО відігравали роль загальної координації та контролю якості розробки і реалізації проєктів — роль, яку мали б виконувати спеціалісти відповідних органів місцевого самоврядування. На нашу думку, такий підхід є дієвим у короткостроковій перспективі, але несталим, з погляду якісного довгострокового повоєнного відновлення.

Тому надзвичайно важливо розвивати інші механізми підтримки, які можуть допомогти громадам ідентифікувати, оцінювати та реалізовувати проєкти ВДЕ і впроваджувати масштабні енергоефективні заходи. Одним із них може стати система енергетичних консультантів, яка допоможе місцевим органам влади орієнтуватися у комплексних питаннях підвищення енергетичної стійкості.

Енергетичні консультанти: як це працює у світі

Це не нова ідея — схожі системи енергетичних консультантів уже активно функціонують у багатьох країнах, зокрема в Німеччині.

Енергетичні консультанти аналізують будівлі, складають технічні завдання, розробляють техніко-економічні обґрунтування. Німецьке енергетичне агентство веде реєстр сертифікованих консультантів, що гарантує їхню якісну та надійну роботу.

Що саме роблять енергетичні консультанти:

Як це може працювати в Україні

В Україні наразі не існує системи енергетичних консультантів. Але створення певної системи не має бути самоціллю, адже основна мета — вирішити питання відсутності достатньої кваліфікації для ідентифікації, реалізації та управління енергетичними проєктами в багатьох українських громадах.

Тому першочергово потрібно вивчити досвід інших країн і адаптувати його для наших умов. Можливо, для України на початковому етапі може бути більш ефективним не створювати нової системи з нуля, а підсилити чи реформувати діючі програми та ініціативи.

Читайте також: Можливе вимкнення Starlink для України загрожує кризою американсько-польських відносин — міністр Гавковський

У Європі енергетичні консультанти зазвичай працюють на комерційній основі, надаючи свої послуги бізнесам, ОСББ і місцевим органам влади для розробки енергетичних проєктів. В Україні в умовах війни така модель може бути складною для реалізації, тому на перших етапах важливо фокусуватися на підтримці муніципалітетів, де потреба у фахівцях є найгострішою, а саме — малих (до 50 тисяч населення) і середніх (з населенням між 50 та 100 тисячами) громад.

Для цього на місцевому рівні можуть працювати консультанти, що надаватимуть послуги органам місцевого самоврядування щодо будівель, які перебувають в їхній власності. Головне, щоб ці фахівці могли допомогти з технічною експертизою для планування і впровадження енергетичних проєктів.

Щоб підготувати кваліфікованих енергетичних консультантів в Україні, потрібно впроваджувати відповідні навчальні програми та залучати до цього спеціалізовані заклади освіти. Аби швидко запустити подібну систему у тестовому режимі, навчання експертів з енергетики може здійснюватися за підтримки вже діючих донорських програм, наприклад Німецького товариства міжнародного співробітництва. А працівники органів місцевого самоврядування, які хотіли б стати енергетичними консультантами у своїх громадах, могли б пройти відповідне навчання в регіональних центрах підвищення кваліфікації.

Успіх цієї ініціативи залежатиме від підтримки з боку держави. Державні органи, зокрема Державне агентство з енергоефективності та енергозбереження і Державне агентство відновлення та розвитку інфраструктури, могли б включити підтримку енергетичних консультантів до своїх завдань, можливо, стати відповідними майданчиками для об’єднання енергетичних консультантів і створення їхньої спільноти. Міністерство розвитку громад та територій України також може виступити в ролі координатора, надаючи організаційну та фінансову підтримку, зокрема від міжнародних донорів, для започаткування цієї ініціативи.

На нашу думку, пілотна ініціатива має бути сфокусованою. Наприклад, охоплювати не всю Україну, а чотири-п’ять областей і показати, що подібне навчання консультантів і надання послуг можливі. Нам видається доцільним спочатку забезпечити такою допомогою органи місцевого самоврядування в секторі будівель як одному з найбільш вуглецевомістких і в процесі місцевого стратегічного планування (підготовка муніципальних енергетичних планів, планів дій сталого енергетичного розвитку та клімату тощо), а також при плануванні заходів для об’єднань співвласників багатоквартирних будинків.

Читайте також: НКРЕКП хоче в понад 100 разів підвищити мінімальні граничні ціни на ринку електроенергії

Успіх таких пілотних проєктів дасть змогу оцінити та спланувати подальше майбутнє системи енергетичних консультантів. Практична співпраця органів місцевого самоврядування з експертами у запропонованих темах дасть можливість оцінити їхню ефективність, а також сформулювати чи відкоригувати наступний запит і потенційне поширення на інші спеціалізації та сектори.

Невеликі громади зможуть одержати необхідну підтримку, якої їм зазвичай так бракує, держава своєю чергою — успішно досягати власних цілей з енергоефективного відновлення. Буде дано поштовх розвитку нового фахового ринку — ринку енергетичних консультантів, які матимуть певний статус, пізнаваність, майданчик для професійної комунікації та здобуття нових знань. Ми вбачаємо у цьому майже ідеальну ситуацію, де виграють усі.