UA / RU
Підтримати ZN.ua

Жертви конфіденційної інформації

Суперечки про визначення меж міст, приналежність тієї чи іншої ділянки землі іноді набувають незвичних обрисів...

Автор: Надія Гоцуєнко

Суперечки про визначення меж міст, приналежність тієї чи іншої ділянки землі іноді набувають незвичних обрисів. «ДТ» вже писало про те, як у результаті «уточнення» територій із 4900 га землі Вишгородської міськради було вилучено... 4300 га, у результаті чого промислові підприємства, які приносили чималу частину доходів, опинилися за міською межею, а податкова база і бюджет міста різко скоротилися. Схоже, не рахуватися з правами територіальних громад стає майже правилом. При цьому «шагренева шкіра» місцевого самоврядування скорочується, оскільки від неї земельні угіддя «відкушують» шматок за шматком. Але навіть на загальному вочевидь несприятливому тлі конфлікт, який розгорівся в Українці, що в Обухівському районі, виходить за рамки звичайного «НП» районного масштабу.

У розпал літа керівництво Українки виявило... недостачу в 1 млн. 466,8 тис. грн. Ну, а оскільки містечко — не рівня мегаполісу, то для місцевого бюджету, що становить нинішнього року всього близько 2,5 млн. грн., сума досить значна. Ясна річ, при таких небагатих фінансах усі кошти лічені-перелічені й чітко розподілені на вкрай необхідні потреби. Звідки ж могла взятися «чорна діра», що поглинула чималу суму?

Ошелешена міська влада почала розбиратися, що до чого. Як з’ясувалося, ніякої містичної «чорної діри» немає: державна податкова інспекція Обухівського району вирішила вагому частину коштів із бюджету міста вилучити. 13 липня 2004 року вона, не опускаючись до офіційних роз’яснень місцевій владі, ухвалює рішення про повернення «Центренерго», до складу якого входить Трипільська ТЕС, 778 тис. грн. нібито переплаченого земельного податку. З урахуванням наявної недоплати Трипільської ТЕС податку на землю, бюджет Українки «схуднув» на 62,6%.

Чим обгрунтовані дії податківців? Здавалося б, це природне право кожного господарюючого об’єкта — знати, на яких підставах приймалося те чи інше рішення, але навіть у цьому органові місцевого самоврядування, по суті, було відмовлено. Позиція державної податкової інспекції в Обухівському районі дуже показова. У відповідь на прохання міськради пояснити, що до чого, надати останні перерахунки плати за землю податківці відповіли відпискою, з якої зрозуміло тільки те, скільки грошей вилучено і на які потреби вони пішли. Що ж стосується мотивування такого кроку, то в коротенькому листі на адресу міськвиконкому Українки, підписаному начальником державної податкової інспекції в Обухівському районі Л.Чоботарем, сказано лише, що «дані розрахунків підтверджені довідками Обухівського районного відділу земельних ресурсів про грошову оцінку та місцезнаходження земельних ділянок».

Наведений приклад відписки — ще досить безневинний зразок чиновницької творчості. Особливо цікава інша відповідь керівника податкового відомства району опонентам з Українки, з якої видно, що шансів отримати достовірну інформацію у представників місцевого самоврядування взагалі немає. Оскільки (цитуємо, зберігаючи стиль першоджерела) «відповідно до п.п. 2.2.1 п.п. 2 р.2 положення «Про податкову інформацію в державній податковій службі України», затвердженого наказом ДПА України від 02.04.1999 №175 конфіденційна податкова інформація є інформацією обмеженого доступу»... Дивна, погодьтеся, ситуація: замість пояснень — посилання на конфіденційність.

Як зазначив у розмові з кореспондентом «ДТ» міський голова Українки П.Козирєв, його особливо здивувало те, що податківці, виконавши таку несподівану і жорстку операцію з бюджетними коштами міста, відмовляють в елементарному — у поясненні. А пояснити слід було б. Річ у тому, що в міській раді Українки зберігається «Технічна документація із зведення зовнішніх меж Української міської ради народних депутатів і міста Українки за геоданими суміжних територій сільських рад народних депутатів Обухівського району Київської області», підготовлена 1994 року Інститутом землевпорядження. У додатку до документації чітко визначено, які ділянки землі кому належать. Є й державний акт на право постійного користування землею, у якому чорним по білому написано: «земля надана... під існуючу промислову базу Трипільської ТЕС у м. Українка». Є, нарешті, рішення виконкому Української міської ради про впорядкування нумерації промислових підприємств по вул. Промисловій. Відповідно до нього, Трипільська ТЕС лежить у м.Українці, на вул. Промисловій. Чому ж плата за землю не повинна надходити в міський бюджет? Погодьтеся, важко знайти логіку в тому, що вулиця Промислова належить до міста Українка, а підприємство, розміщене на цій вулиці, — ні.

Втім, «дзвіночок» із земельним податком дуже симптоматичний. Якщо ситуація розгортатиметься в тому ж напрямі, то малим містам, землі яких (як і бюджетні кошти) «відщипують» з усіляких приводів і без приводів, буде сутужно. А ТЕС же — не єдине підприємство промзони Українки. І не виключено, що землі інших підприємств із чиєїсь примхи теж можуть стати «чужими».

Представникам міської громади складно оскаржувати дії податківців. Ось що розповів кореспондентові «ДТ» міський голова Українки Павло Козирєв: «Наша міськрада звернулася в районну податкову інспекцію з письмовим проханням терміново надати належним чином засвідчену копію рішення ДПА в Обухівському районі про повернення Трипільській тепловій електростанції 778 тис. грн. переплаченого земельного податку. У відповідь на цей запит 4 серпня ц.р. на адресу міськради надійшов лист із ДПА Обухівського району, в якому зазначалося, що довідки Обухівського відділу земельних ресурсів містять дані земельного кадастру. Насправді ж зазначені довідки не містять ніяких посилань на документи державного земельного кадастру, на підставі яких вони видані».

Було б логічно всі моменти цієї справи розглядати цивілізовано. Схоже, міську громаду заганяють у глухий кут, вибратися з якого самостійно вона просто не зможе. Про те, чим загрожує місту втрата майже півтора мільйона гривень, свідчать висновки міськради Українки, з якими вона змушена була звернутися в ряд установ, зокрема в прокуратуру. А висновки дуже невтішні. Доведеться закривати аварійно-технічну службу, відповідальну за стан водогінно-каналізаційних мереж у будинках, не буде за що вивозити побутове сміття. Через відсутність фінансування не буде проведена належна підготовка житлово-комунального господарства та об’єктів соціального призначення до зими. Брак коштів може негативно позначитися на роботі медичних закладів, шкіл, дитячих садків тощо. Інакше кажучи, на порозі зими Українку очікує сила-силенна проблем. На цьому тлі слабкою втіхою видаються запевняння податківців у тому, що спірні кошти спрямовано на погашення боргів зі збору за забруднення довкілля.

Жителям Українки, за рахунок яких це зроблено, доводиться вірити їм на слово. Конфіденційність же як не як...