Нічого не змінилося у формуванні місцевих бюджетів. Як і колись, містам і районам відстібнули належний мінімум, а «зайве» — забрали. Ну а хто зумів випросити більше належного — додали.
Однак нині, зі зміною влади по всіх фронтах і відновленням вертикалі керованості, з’явився шанс поліпшити й свою бюджетну історію.
Торік Одещина зібрала майже 13,5 млрд. грн. І посіла восьме місце серед областей України в сфері фінансів. Але за захищеними доходами і видатками на душу населення вона опинилася на
сьомому і двадцятому місцях, відповідно. Несправедливо.
Цього року обласна влада розраховує на більш справедливий розподіл грошових ресурсів. І вже заявила, що орієнтовні цифри, спущені Мінфіном, додають оптимізму. Доходи, на думку фінансистів, порахували реально. Вони зросли на 16,3% — до 2,7 млрд. грн. А видатки, з урахуванням субвенцій, — до 4,7 млрд. грн. Дотацію вирівнювання для обласного бюджету порівняно з минулим роком збільшено майже вдвічі. А от по Одесі вона навіть зашкалює.
На цей рік Мінфін планує виділити обласному центру 206 млн. грн. дотацій. Це майже 20% від делегованих доходів, запланованих для Одеси Мінфіном. Для порівняння, у 2009-му місто одержало 16,7 млн. грн., у 2008-му — 18,3 млн.
З 2005 року Одеса, на жаль, не тільки перестала бути містом-донором, а й перетворилася на рядовий дотаційний обласний центр. Винятком став лише 2007 рік, коли з бюджету міста вилучили близько 2,5 млн. грн.
Нині ж вилучення «зайвих» коштів загрожує тільки двом містам-донорам — Іллічівську і Южному, які, завдяки великим державним підприємствам, мають солідні бюджетні надходження. Як результат, Іллічівську доведеться віддати в держскарбницю орієнтовно 50 млн. грн., Южному — 32 млн. Хоча, якщо взяти видатки на одного жителя в масштабах області, то Южний у цьому списку на другому місці, а Іллічівськ — аж на 19-му.
Та сьогодні влада Іллічівська нарікає лише на те, що уряд не виконує своїх постанов у частині спільного з містом фінансування трьох важливих проектів, пов’язаних із водопостачанням, створенням альтернативних енергозберігаючих технологій і добудовою школи.
Причина цього — формульна методика формування місцевих бюджетів, що призводить і до перекосів у фінансуванні соціально-культурної сфери, що добре видно на прикладі районів області. Наприклад, території з більшою чисельністю населення, але з меншою кількістю бюджетних установ одержують більше ресурсів, ніж із меншою чисельністю, але більшою кількістю установ. Це одне з тих проблемних питань, які область давно намагається вирішити на державному рівні.
Власне кажучи, і запланована дотація Одесі — теж результат недосконалості міжбюджетних відносин. На цей рік для бюджету Одеси делеговані доходи Київ планує встановити в обсязі трохи більше 1 млрд. грн., що перевищує рівень минулого року на 16%. (Загалом по країні темп зростання становитиме 113%.) А видатки дозволить збільшити на 27%.
Тим часом для Одеси й ці показники — напружені, вважають у міському фінуправлінні. Перший квартал, хоча й не зовсім показовий, продемонстрував проблеми із надходженнями від основного бюджетоутворюючого податку — на доходи фізичних осіб, який у складі делегованих доходів цього року займатиме в бюджеті Одеси понад 90%. Тривогу викликають великі підприємства — платники податків, які, за винятком Одеського порту, дали мінус.
Варто сказати, що за підсумками минулого року Одеса (як і низка районів Одещини) план по податку на доходи фізичних осіб не виконала. Рівень виконання 94,8%, або мінус 47 млн. грн.
Частково картину попсували надходження від операцій із нерухомістю. Але основним джерелом цього податку, звичайно, була і залишається зарплата.
Торік загалом по області вона зросла на 9,4%. Але при цьому все одно відставала від середньої по Україні на 6,7%. До того ж борги по заробітній платі хоча й зменшилися на 4,1%, але, як і раніше, залишалися і залишаються високими. Тільки по Одесі на 1 січня 2010 року вони становили 35,2 млн. грн., по області — 43,3 млн.
До того ж в Одеській області приблизно кожен шостий працівник (за офіційними даними — 16,5%) одержує зарплату нижчу за прожитковий мінімум. У середньому по Україні — 11,4%. Заклики ж боротися з тінізацією результату, як відомо, не дають. А більш радикальних заходів, які змогли б усі ці мінуси перетворити на реальні резерви для наповнення бюджету, поки що не видно.
Ну а поки триває підготовка бюджету-2010, Одеса продовжує закривати торішні борги й дивувати безпрецедентними соціальними виплатами. До Дня Перемоги влада міста має намір витратити 12 млн. грн. на адресну допомогу учасникам війни. У цілому ж на виконання міської програми надання соціальних послуг та інших видів допомоги малозабезпеченим громадянам, затвердженої міськрадою, на цей рік заплановано 157,2 млн. грн.