UA / RU
Підтримати ZN.ua

У Житомирській області колишні підрядники блокують будівництво доріг

Ситуація дуже схожа на звичну для України: підрядники, що мали раніше доступ до бюджетних коштів, після зміни посадовців вирішили домагатися отримання корупційних грошей.

Автор: Андрій Калюжний

На Житомирщині ряд компаній, пов'язаних з колишніми посадовцями обладміністрації, блокують у судах проекти дорожнього будівництва загальною протяжністю понад 100 км по всій області. Так, в середині квітня Господарський суд Житомирської області зобов'язав департамент регіонального розвитку Житомирської ОДА виплатити 40,7 млн грн за двома позовами ТОВ «Житомирський автодор» за роботи, виконані в 2019-2020 рр.

Нюанс у тому, що правоохоронні органи проводять досудове розслідування щодо службових осіб ТОВ «Житомирський автодор», підозрюючи їх у розкраданнях на підрядах з будівництва доріг. Згідно з матеріалами слідства (про це, наприклад, йдеться в рішенні Корольовського районного суду міста Житомира щодо питання вилучення документів) «службові особи ТОВ «Житомирський автодор» за попередньою змовою з посадовими особами окремих районних держадміністрацій протягом 2019 р., зловживаючи своїм службовим становищем, укладали договори з експлуатаційного утримання доріг, заволоділи бюджетними коштами в великому розмірі».

Ситуація дуже схожа на звичну для України: підрядники, що мали раніше доступ до бюджетних коштів, після зміни чиновників вирішили домагатися отримання корупційних грошей. Фактично, «Житомирський автодор» ще за підсумками внутрішнього аудиту, проведеного в ОДА кілька років тому, був визнаний неблагонадійним. «Житомирський автодор» підтвердив свою нездатність забезпечити виконання договору на надання послуг з обслуговування наземних видів транспорту (послуги з експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування Житомирської області протяжністю 6941,5 км)» - цитує висновки аудиторів Дмитро Філіпенко, автор статті «Велике будівництво» в наближенні: як старі схеми б'ють по проекту президента» (Дело.ua від 03 грудня 2020 р.).

Зазначена компанія - не єдиний фігурант нашої історії. Інший її активний учасник - ВКФ «Урарту». Ця організація, як субпідрядник, працювала з «Житомирським автодором» і спільно з ним же вимагає грошей від держави. Примітно, що з березня 2021 року директором «Урарту» зараз є колишній чиновник, судячи з усього якраз і забезпечував перемоги згаданих організацій в тендерах, - Роман Крисюк. Адже раніше він очолював Департамент дорожнього будівництва Житомирської ОДА і був звільнений наприкінці 2019 року.

І, природно, Роман Крисюк займався тендером для своїх майбутніх бізнес-партнерів, у результаті якого комісія назвала переможцем «Житомирський автодор», віддавши йому роботи на експлуатаційне утримання доріг області протягом року вартістю 320 млн грн. Важливо, що організований тендер був незадовго до звільнення, коли влада вже почала оновлюватися. Тендер пройшов дивно - брало участь всього кілька компаній, а виграли його, зрозуміло ТОВ «Житомирський автодор» (не плутати з філією держкомпанії «Житомирський райавтодор») і ВКФ «Урарту», вказавши вартість всього на 5000 грн менше за інших (при мільйонних бюджетах).

Один із цинічних моментів цього тендеру - у «Житомирського автодору» навіть банально немає спеціальної техніки для виконання дорожніх робіт. «У власності підприємства числяться лише 13 одиниць ручного інструменту вартістю не більше 30 тис. грн: бензопила, кущоріз, зварювальний апарат, фарборозпилювач, трамбування, електрична дриль тощо», - повідомляє в своїй публікації Тарас Боросовскій («Як на Житомирських дорогах розігралі третину мільярда під «свого», «20 хвилин» від 25.06.2019 р).

Більш того, в публікації документально підтверджено, що організація навіть не надала всіх необхідних документів - були визначено постачальники будівельних сумішей та інших необхідних матеріалів. Але найцікавіше - вже через місяць компаніям-переможцям вдалося закрити актами про виконані роботи третину зазначеної суми. Тобто за місяць вони витратили колосальний обсяг коштів навіть без виконання ремонту. Зрозуміло, це викликало інтерес слідства. Ось що з цього приводу пише Дмитро Філіпенко:

«Подробиці розкривають в Департаменті регіонального розвитку Житомирської ОДА. "Ми провели аналіз і з'ясували, що, наприклад, протягом 40 календарних днів після підписання договору, це було 24 липня, фірмі-підряднику було сплачено 130 млн грн. Тобто, договір був тільки що укладений. Яким чином можна було освоїти чималу частину коштів, розрахованих на обслуговування майже 7 тис. км доріг?" - задається питанням директор Департаменту Інна Хоменко.

Однак документи про виконані роботи є. І після початку розслідувань, зазначені компанії вирішили скористатися цими актами для судових позовів. Як результат, регіональний суд став на сторону позивачів, а рахунки обласної адміністрації були заблоковані.

На даний момент, частково вдалося відновити справедливість. Верховний суд в складі колегії суддів Касаційного господарського суду 13 квітня став на бік обладміністрації - підтримав клопотання Департаменту регіонального розвитку Житомирської ОДА і розблокував рахунки департаменту, що забезпечує фінансування інфраструктурних проектів за рахунок коштів державного Фонду регіонального розвитку (ДФРР) в поточному році на загальну суму понад 180 млн грн.

Хочеться сподіватися, що в подальшому судові інстанції будуть так само розбиратися в суті питання, а не слідувати формальній логіці. В іншому випадку кошти на розвиток галузі залишаться заблоковані, а нові проекти, в тому числі ДФРР, надовго зависнуть.

Разом з тим, житомирський кейс залишається показовим для всієї України - це підтвердження того, наскільки довгострокову небезпеку становлять корупційні зв'язки бізнесу та чиновників, коли навіть фактичне відсторонення не гарантує справедливості.