UA / RU
Підтримати ZN.ua

Після цінової «епідемії» виживуть лише... тролейбуси?

Місто приголомшила нова НП — обвал цін на міських ринках. Ціна одного кілограма м’яса зросла до 30 гривень, подорожчали олія (з 5,80 до 6,30 грн.), яйця (до 6 грн.) та інші продукти...

Автор: Наталя Вареник

Місто приголомшила нова НП — обвал цін на міських ринках. Ціна одного кілограма м’яса зросла до 30 гривень, подорожчали олія (з 5,80 до 6,30 грн.), яйця (до 6 грн.) та інші продукти.

Аналогічна картина простежується по всій Черкащині.

Катастрофічний обвал цін змусив керівництво області особисто виїхати на міські ринки, щоб розібратися в ситуації.

Спеціалісти головного управління економіки Черкаської облдержадміністрації впевнені, що на продовольчому ринку області середня величина торгових надбавок перевищує середній по Україні рівень. У цьому чимала заслуга посередників. А оскільки очевидне «штучне» зростання цін, є можливість для обмеження торгової надбавки і вмикання механізму державного регулювання. Захід, звісно, непопулярний, але зробити це, на думку місцевої влади, необхідно, бо інших засобів боротьби зі зростанням цін поки що немає.

У торговців інша точка зору. Нинішнє подорожчання вони пояснюють тим, що селяни почали вирощувати менше живності через дорожнечу кормів. Подорожчання ж олії викликане її меншим виходом із соняшника і т.д.

В облуправлінні у справах захисту прав споживачів підтверджують, що селяни підвищують ціни нарівні з перекупниками. Останнім часом простежується стійке зростання заготівельних цін на молоко та м’ясо. Наприклад, за літр молока чимало молокозаводів сплачують селянам уже по 1,5 гривні, а за кілограм свинини господарі просять уже не сім, а 11—12 грн.

Цілком зрозуміло, що для насичення ринку необхідно збільшити виробництво м’ясо-молочної продукції. Але на це потрібен час. А політична ситуація ох як «піджимає»!

Тому комісія облдержадміністрації оперативно відреагувала на доручення першого віце-прем’єр-міністра України Миколи Азарова — увімкнути регулювання цін...

Є й інші версії нинішнього подорожчання.

Далекі від владних коридорів громадяни небезпідставно вважають, що в усьому винне недавнє підвищення пенсій. Щоразу, коли уряд робить «широкий жест» у бік пенсіонерів, ціни починають повзти вгору.

Є ще одна версія, котра видалася мені цікавою: обвал цін на ринках Черкащини пов’язаний із подорожчанням бензину. На початку жовтня на більшості АЗС областей пальне подорожчало на 5—15 коп., перевищивши ціновий бар’єр, встановлений урядом. Це подорожчання б’є по кишені не лише перевізників, а й виробників будь-якого товару: важко собі уявити хоча б один вид продукції, у собівартість якого не входила б транспортна складова.

Тим часом фахівці вважають, що «дев’ятий вал» підвищення цін на пальне ще попереду. Тому є своє пояснення: з 1 жовтня подорожчала російська нафта. І тільки-но сировина за новими цінами опиниться на українських НПЗ, очевидно, що ті спробують підвищити ціни на пальне.

Чекає жителів Черкащини і ще один «подарунок долі» — підвищення цін на проїзд у громадському транспорті.

Вже сьогодні спостерігається зростання цін на міжміських і приміських маршрутах. До речі, ціни на ці послуги не підвищувалися протягом останніх трьох років, і становили вони 8 коп. за один кілометр шляху. Таким чином, якщо відстань між населеними пунктами була, наприклад, 30 кілометрів, квиток коштував 2 грн. 40 коп. Наприкінці вересня тарифи трохи переглянули. Поки що подорожчання невелике і не викликає паніки серед пасажирів. Наприклад, на одному з найпопулярніших маршрутів: станція ім. Т.Шевченка (Сміла) — Черкаси замість недавніх 2 грн. 30 коп. вартість проїзду нині становить 3 грн. Таким чином, один кілометр проїзду коштує вже 10 коп.

Але одна річ — міжміські перевезення, і зовсім інша — внутрішньоміські. Міським громадським транспортом середньостатистичний житель Черкас користується кілька разів на день.

Завідуючий відділом транспорту та зв’язку Черкаського міськвиконкому Євген Кимлик повідомив засобам масової інформації, що до міського голови звернулися з офіційним листом підприємства-перевізники. Вони просять переглянути тарифи на перевезення пасажирів, посилаючись на відомий факт, що з червня ц.р. ціни на бензин А-76 зросли на 32%, а на дизельне пальне — на 40%.

Перевізники просять підвищити ціни у «маршрутках» до 75—80 коп. Хоча останнє подорожчання на проїзд у міському транспорті було зовсім недавно, у травні нинішнього року, — тоді ціни підвищилися з 50 до 60 коп.

Утім, проблема транспортних тарифів для жителів Черкас не така й однозначна. Тут розміщений автобусний завод, чия продукція під маркою «Богдан» популярна не лише в Черкасах, а й у Києві, Харкові, Донецьку, Запоріжжі та інших містах України. Комфортабельні, швидкісні та ще й порівняно недорогі, «Богдани», за твердженням експлуатаційників, окупають себе вже через три роки.

Але тепер до виходу на рівень окупності може взагалі не дійти: якщо ціни на бензин зростатимуть, а тарифи — стоятимуть на місці, попит на продукцію автозаводу почне неухильно падати. А вже тепер місцеві автоперевізники опинилися в украй скрутному становищі, особливо ті з них, хто купував рухомий склад за рахунок кредитів. Настає час їх погашати, а банк не запитує — подорожчало пальне чи ні...

Кажуть, що будь-яку новину, навіть нерадісну, краще почути з перших вуст. Тому я попросила мера Черкас Анатолія Волошина поділитися, до яких кроків планує вдатися міська влада.

— На жаль, я думаю, що ціни на перевезення буде підвищено. У багатьох містах — Києві, Одесі й інших — вони значно вищі за черкаські. Ми стримуємо їх зростання, доки, за нашими підрахунками, у перевізників є якийсь ресурс, це досить прибутковий бізнес. Але таке стримування можливе лише до певного рівня. Головним завданням міської влади сьогодні є стримування цін на проїзд у соціально значимому транспорті — тролейбусі. Дай Боже, щоб ціна на електроенергію не підвищилася!

Чи не з’являться найближчим часом на вулицях міста вози? Коням солярка не потрібна...