UA / RU
Підтримати ZN.ua

ПАПІР УСЕ СТЕРПИТЬ?

Здавалося б, на відміну від гучних приватизаційних скандалів у металургійній, енергетичній й інши...

Автор: Ольга Камлицька

Здавалося б, на відміну від гучних приватизаційних скандалів у металургійній, енергетичній й інших «важких» галузях, зміна власників у такий «інтелігентній» сфері, як целюлозно-паперова, проходитиме без особливих потрясінь. Однак уже перші кроки на цьому напрямі ознаменувалися букетом недоладностей і скандалів. В орбіту розглядів утяглися господарські суди та судові виконавці. А спеціальна контрольна комісія Верховної Ради з приватизації, зіткнувшись із кричущим порушенням закону, шукає підтримки в Генпрокуратурі та СБУ.

22 жовтня 2003 року Українська державна акціонерна холдингова компанія «Укрпапірпром» оприлюднила інформаційне повідомлення про проведення конкурсу з продажу 30-відсоткового пакета акцій ВАТ «Київський картонно-паперовий комбінат». Зауважимо, що це підприємство, що знаходиться в Обухові, — лідер галузі. Обсяги виробництва продукції на ньому за минулий рік становили близько 400 млн. грн., що майже на 30% більше від позаторішнього. Із наміром керівників холдингу продати пакет чимало акціонерів комбінату не погодилися, звинувативши адміністрацію в порушенні законів і в тому, що умови конкурсу були спеціально створені під уже відомого, заздалегідь наміченого інвестора.

Крім того, постало принципове запитання: чому це не Фонд держмайна, а керівництво «Укрпапірпрому» займається не властивою йому справою — продажем акцій? Усвідомлюючи всі наслідки такої підміни, акціонери, котрі претендували на участь у конкурсі, почали звертатися з позовами в суди.

Судді Голосіївського та Шевченківського районних судів міста Києва, господарських судів Києва і Київської області винесли рішення, що забороняють будь-які дії з підготовки та проведення конкурсу з продажу пакета акцій комбінату. Ці рішення було подано у відділ Державної виконавчої служби Дніпровського районного управління юстиції для забезпечення примусового виконання. Відвідання працівниками виконавчої служби «Укрпапірпрому» зі складанням відповідних актів не подіяли ні на голову правління холдингу Сергія Погорєлова, ні на його заступника Едуарда Литвака. Замість того щоб виконати рішення суду, вони не тільки не зупинили підготовку до конкурсу, а й провели його, підписавши договір купівлі-продажу.

Порушення закону сталося з благословення Фонду держмайна, голова якого Михайло Чечетов наказом від 20.08.2003 року передав права цього органу керівництву холдингу, запропонувавши йому «розробити умови конкурсу, затвердити персональний склад конкурсної комісії і провести конкурс із продажу пакета акцій ВАТ «Київський КПК» відповідно до рекомендацій ФДМУ».

Така, м’яко кажучи, вибіркова позиція Фонду, яка не має нічого спільного з законом, може мати наслідки не тільки для Київського КПК. Згаданий наказ «Про забезпечення продажу пакетів акцій УДАХК «Укрпапірпром» визначає порядок і форми приватизації в масштабах усього холдингу. Відповідно до нього, Фонд по суті передає холдингу всі права з приватизації пакетів акцій таких підприємств, як Жидачівський целюлозно-паперовий комбінат, ВАТ «Львівкартонпласт», Рубіжанський картонно-тарний комбінат і Ізмаїльський целюлозно-картонний комбінат — від розробки умов конкурсів, затвердження персонального складу конкурсних комісій до підписання договорів купівлі-продажу. Одноосібне право «Укрпапірпрому» самостійно розпоряджатися пакетами акцій підприємств, переданих у його статутний фонд, ніяк не узгоджується ні з законами, ні з указами Президента, спрямованими на упорядкування діяльності державних акціонерних і холдингових компаній.

Судячи з усього, у керівників холдингу, котрі з бозна-якої речі отримали всі права на продаж пакетів акцій, є далекосяжні плани, контури яких проглядаються, попри «димову завісу» умовчання. Якщо хтось думає, що левову частку отриманих від приватизації грошей компанія має намір направити в держбюджет, то він помиляється. Не тільки гроші, отримані від продажу 30-відсоткового пакета акцій Київського, а й очікувані кошти від продажу частини всіх п’яти підприємств компанія, виявляється, знає, куди прилаштувати. Відповідно до внесених у Кабмін пропозицій керівників «Укрпапірпрому», ці кошти в повному обсязі передбачається направити на реалізацію програми розвитку Понінківського КПК. Виникає запитання: чому саме на це підприємство? Організатори процесу в особі керівників холдингу переконують усіх, що в основі їхньої турботи — винятково державні інтереси. Вони, мовляв, жадають ці кошти використати для прогресу галузі, «для розвитку друкованих видів продукції».

Однак ці запевняння викликають великі сумніви. І не тільки в акціонерів Обухівського підприємства. Річ у тім, що, за оцінкою спеціалістів, холдинг утратив контроль над підприємством, куди, однак, має намір вкласти значні суми державних коштів. У чиїх це інтересах? Точно, що не в державних. Може, тих навколофутбольних спеціалістів, які останнім часом пильно, по-батьківськи піклуються про нашу паперову промисловість?

З початку нинішнього року на Понінківському підприємстві відбувся перерозподіл власності. 40% акцій купили люди, про яких із вуст керівників відомо «Укрпапірпрому» тільки те, що ці дуже шановні люди «зацікавлені в розвитку підприємства», «підтримують холдинг перед вищими органами виконавчої влади». Імена цих власників натхненники й організатори приватизаційного процесу в паперовій промисловості не називають. У жодному разі. Проте власникам Понінки готують подарунок у вигляді неабиякої фінансової підмоги.

Втім, у неприпустимості таких дарунків переконані не всі. «Що таке для бюджету України 12 млн. грн.? Нічого» — це з міркувань заступника глави правління холдингу Едуарда Литвака. Замість коментарів скажемо, що у пенсіонерів і бюджетників, мабуть, дещо інше судження про великі й малі гроші.

Питання про порушення ФДМУ чинного законодавства в ході підготовки до продажу акцій п’яти підприємств целюлозно-паперової промисловості стало предметом розгляду Спеціальної контрольної комісії ВР із питань приватизації. Комісія зобов’язала ФДМУ скасувати наказ, що суперечить Закону України «Про приватизацію державного майна», заборонити проведення холдингом «Укрпапірпром» конкурсу з продажу пакета акцій Київського КПК і зупинити підготовку до продажу акцій інших підприємств галузі. Особливе занепокоєння комісії викликало те, що своєю постановою №1144 Кабмін із метою недопущення зменшення статутного фонду компанії передбачила відшкодування вартості активів холдингу за рахунок коштів, отриманих від продажу державного пакета. Фактично відбудеться бюджетне фінансування холдингу, не передбачене державним бюджетом. На думку голови комісії ВР Валентини Семенюк, холдинговій компанії надано незаконну перевагу за рахунок держави — отримати кошти від продажу державного пакета акцій.

Можливі наслідки такої приватизації в окремо взятій галузі очевидні. В наявності ще один приклад відчуження холдингами державних пакетів акцій. А оскільки йдеться про великі фінансові кошти, «досвід» може виявитися заразливим.