UA / RU
Підтримати ZN.ua

Одеський аеропорт: друга спроба

Торік міська влада провалила реконструкцію одеського аеропорту в рамках підготовки до Євро-2012. Як і саму участь міста в майбутньому чемпіонаті...

Автор: Ніна Перстньова

Торік міська влада провалила реконструкцію одеського аеропорту в рамках підготовки до Євро-2012. Як і саму участь міста в майбутньому чемпіонаті. Минуло більше року відтоді, як одеська міськрада скасувала
результати невдалого тендера щодо аеропорту. І рівно півтора — від моменту їхнього оголошення.

І от реконструкція аеропорту знову на слуху. І знову — напівпрозорі дії влади вкриті завісою таємничості. Цього разу тендер не оголошено, але інвестор уже є.

Про нього стало відомо під час засідання містобудівної ради при міському управлінні архітектури та містобудування, де розглядалися передпроектні пропозиції з реконструкції та розвитку одеського аеропорту, замовником яких виступило КП «Міжнародний аеропорт «Одеса». Влада побажала одержати на руки готовий проект, в якому були б враховані головні вимоги міста, а не нав’язані інвестором.

Насправді ж проект орієнтований на конкретного інвестора, який заявив про свої наміри взяти участь у реконструкції одеського аеропорту вісім місяців тому. Для цієї мети в грудні 2009 року він створив компанію Odessa airport development, яка й подала свої пропозиції місту.

Наприкінці грудня минулого року розпорядженням Одеського міського голови спеціально для цих цілей було створено робочу групу з розгляду та проведення попередніх переговорів з реконструкції та модернізації аеропорту. Фактично це та сама група, яка займалася впродовж 2008—2009 років підготовкою і проведенням тендера. Останнім часом, як сказано в документі, на адресу адміністрації міста надходять численні звернення від осіб, зацікавлених у співробітництві з КП «Міжнародний аеропорт Одеса», які мають намір інвестувати в розвиток аеропорту.

Правда, куди зникла решта «численних» інвесторів і чому за їхньої великої кількості не був оголошений конкурс, влада мовчить.

Слід сказати, що ім’я інвестора, який заснував компанію Odessa airport development, поки що теж тримають у секреті. Але саме його передпроектні пропозиції, доопрацьовані з урахуванням вимог міста та оформлені одеськими архітекторами, й було винесено на суд містобудівної ради.

Після засідання, відповідаючи на запитання журналістів, директор з розвитку проектів компанії Odessa airport development Олексій Кочанов підтвердив, що їхня компанія є замовником даного проекту. А з приводу конкурсу, який мерія може оголосити, йому нічого не відомо.

«Упродовж п’яти місяців комісія міста працювала з нашою компанією, — розповів Кочанов. — Двічі розглядала наші пропозиції і наприкінці травня рекомендувала винести на міськраду. Якщо все йтиме так, як ми запланували, і не буде проблем із землею, а ми маємо намір вкластися в існуючі рамки землевідведення, то до 2012 року плануємо здати новий термінал і злітно-посадкову смугу».

Що ж до інвестицій, то, за словами О.Кочанова, компанія провела переговори з однією американською компанією та Українським банком реконструкції та розвитку. Інтерес до проекту є. І щойно він буде готовий, переговори перейдуть у практичну площину.

Нагадаємо, переможець тендера — компанія «Гепард плюс», створена інвестором під проект реконструкції одеського
аеропорту, в остаточному підсумку не змогла підтвердити заявлені інвестиції в 250 млн. дол. Домовленості про умови укладення договору досягнуті не були, і результати конкурсу в результаті були скасовані.

У скільки обійдеться нинішній проект, достеменно поки що не відомо. Але, як зазначив керівник робочої групи Микола Андрієнко, сьогодні головне питання — як зменшити інвестиції та розтягнути їх у часі. Тому розглядається можливість поетапного розвитку аеропорту. При цьому головна вимога — не переривати його роботи. Пріоритет — інвестиції в будівництво злітно-посадкової смуги. Адже вкладення в аеродром утричі вищі, ніж в аеровокзал, та й повернення коштів довше.

Поданий проект передбачає реконструкцію аеропорту в два етапи. Перша черга — будівництво нового терміналу. Це вимоги міста. Термінал, розрахований на 1 тис. пасажирів на годину, буде розміщений на місці існуючої автостоянки і займе близько 20 тис. кв. метрів. Передбачено також подовження наявної злітно-посадкової смуги та будівництво нової.

Друга та третя черги реконструкції заплановані аж на 2020—2030 роки. Їхнє будівництво дасть змогу збільшити пасажиропотік до 4 млн. чоловік на рік (для порівняння: у докризовому 2008-му в Україні було перевезено авіатранспортом трохи більше 6 млн. осіб).

Тоді ж на місці старого виросте новий аеровокзал, із готелем, виставковим комплексом, бізнес-центром, кемпінгом. Тобто на площі 100 тис. кв. метрів планується створити міні-місто з усією необхідною інфраструктурою.

Компанія Odessa airport development врахувала вимоги міста, і доопрацьований нею варіант був схвалений міськрадою. Архітектори залишилися незадоволені лише зовнішнім виглядом майбутніх повітряних воріт і рекомендували придумати нове архітектурне рішення.

Попереду проект очікує підготовка ТЕО та одержання висновку «Украеропроекту».

На цьому тлі наміри влади залучити всіх бажаючих інвесторів до реалізації спільного дітища, народженого владою, архітекторами, проектувальниками і компанією Odessa airport development, виглядають алогічно. Особливість цього проекту саме й полягає в тому, що, як було зазначено на міськраді, він орієнтований на конкретного замовника, який знає, чого хоче.

Зависло й питання з тендером. Хоча в листопаді минулого року після зустрічі міського голови Едуарда Гурвіца з представниками міжнародних структур — Світового банку, Європейського банку реконструкції та розвитку, Міжнародної фінансової корпорації, де обговорювалися питання, пов’язані з реконструкцією аеропорту, чиновники заявляли, що через шість-вісім місяців тендер буде проведений.

Проте на його організацію та проведення потрібен час. А в міської влади його, можна сказати, не залишилося. Попереду вибори, тому є підстави поспішати з реконструкцією. До того ж влада не залишає надії на участь Одеси хоч якимось боком в Євро-2012. Місто, за словами чиновників, готове надати свої тренувальні бази для футбольних команд-учасниць. І до цього часу має бути готовий новий термінал.

І ще один важливий чинник. Місяць тому перший віце-прем’єр Борис Колесніков на Міжнародному аерофорумі в Харкові заявив: після виконання обов’язкової програми підготовки до Євро-2012 пріоритетом для уряду будуть аеропорти Одеси та Криму. Кабмін безпосередньо займеться будівництвом нової злітно-посадкової смуги в одеському аеропорту.

До речі, попередній уряд теж ставив перед собою таку мету. Але забрати аеродром у державну власність не вдалося. Причому колишній міністр транспорту Йосип Вінський назвав відмову мерії передати смугу державі головною причиною виключення Одеси зі списку міст — учасників Євро-2012.

Можна сперечатися з приводу головних причин. Але з моменту одержання Україною Євро-2012 Одеська мерія як могла опиралася тиску Кабміну, утримуючи повітряні ворота в комунальній власності. Але так і не розпочала їхньої модернізації. Можна сто разів посилатися на кризу, яка справді внесла свої корективи. Але те, що влада, лавіруючи між різноманітними інтересами, у тому числі й особистими, одержала в результаті пшик, це факт.

Продовжувати вести роботу, як і раніше, — отже, багато чим ризикувати. І насамперед — іншими міськими проектами, реалізація яких залежить від наявності в місті сучасного аеропорту.