UA / RU
Підтримати ZN.ua

Не МЕТРО, то METRO?

Серед цікавих зразків запорізької топоніміки, таких, скажімо, як провулок Табірний чи вулиця Шламова, трапляються назви, смисл яких можна пояснити лише бурхливою фантазією невідомих чиновників...

Автор: Володимир Пісковий

Серед цікавих зразків запорізької топоніміки, таких, скажімо, як провулок Табірний чи вулиця Шламова, трапляються назви, смисл яких можна пояснити лише бурхливою фантазією невідомих чиновників. Інакше звідки б у місті взялася вулиця Дирижабельна? Зате, наприклад, стосовно Метрополітенівської безглуздя все ж мниме. Річ у тому, що один із попередніх генеральних планів розвитку Запоріжжя передбачав будівництво метро. І, хоча проект зазнав змін не на користь цього виду громадського транспорту, через кілька років назва вулиці несподівано набула актуальності. Щоправда, для цього знову знадобилися корективи прийнятого наприкінці 2004 року генплану...

Після проведених у червні минулого року переговорів міські власті у лютому підписали рамкову угоду про співробітництво з керівництвом ТОВ «Metro Cash & Carry Ukraine» (підрозділ німецького торгового концерну Metro Group), якою передбачається будівництво в Запоріжжі центру оптової торгівлі площею близько 14 тис. кв. м.

Аналогічні центри вже працюють у Києві, Харкові та Дніпропетровську. Судячи з усього — цілком успішно, якщо нинішнього року фірма планує відкрити їх ще в п’яти містах України.

Специфіка роботи цих торгових закладів полягає в орієнтації на малооптових покупців — посередників і промислових споживачів. Такий принцип для запорізької торгівлі аж ніяк не новий. За системою cash & carry у місті вже працює супермаркет фірми «ЄвроКІТ». Щоправда, його торгові площі значно скромніші — всього 2 тис. кв. м, зате правила — демократичніші. Якщо покупцями Metro можуть бути лише юридичні особи, то «ЄвроКІТ» — усі без винятку, хто купив фірмові карти. Втім, у центрі громадської уваги опинилися зовсім не ці особливості.

Те, що міські власті дуже прихильно поставилися до ідеї відкриття торгового центру, цілком закономірно. Ситуація з бюджетом на 2005 рік склалася вкрай напружена. За словами міського голови Євгена Карташова, запланованих коштів вистачить лише на зарплату і, у кращому разі, щоб розрахуватися за електроенергію. Тому можливість продати під будівництво Metro 5,5 га землі за 15 млн. грн. була дуже доречною.

— Гроші, які компанія готова заплатити, ми хочемо віддати на ремонт дахів і доріг. Кожен депутат міської ради отримає на свій округ по 100 тис. грн., — пообіцяв Є.Карташов.

Аргумент, що й казати, вагомий. Але, мабуть, вирішальною перевагою на користь продажу ділянки під торговий центр недавня сесія зобов’язана позиції впливової групи депутатів-комуністів. Після бурхливих дебатів спеціально скликане бюро обкому прийняло рішення підтримати будівництво.

Правда, у не зв’язаних нормами партійної дисципліни опонентів теж є вагомі контрдокази. На їхню думку, коли враховувати не лише одномоментну вигоду, виходить, що щороку близько 26 млн. дол. запорізького товарообігу йтиме до Німеччини, а податки від діяльності центру — у центральний київський офіс. Це обіцяє серйозні неприємності як для міського бюджету, так і для місцевих представників малого бізнесу. До речі, ситуація на запорізьких ринках зараз і без того далеко не благополучна, а перспективи конструктивного вирішення суперечностей між підприємцями та міською владою поки що, на жаль, не проглядаються.

У керівництва ТОВ «Metro Cash & Carry Ukraine» такі критичні ноти, звісно, захоплення не викликали, ставши для нього «дуже несподіваною новиною». Хоча, коли розібратися, дивуватися тут нічому. Оскільки в основі негативного ставлення до Metro виявилося неприйняття не так торгового центру взагалі, як місця, де його планують побудувати.

З урахуванням специфіки роботи, такі об’єкти заведено розміщувати на міських околицях. Однак запорізькі власті не бачать нічого поганого в тому, що не дуже приваблива, з погляду архітектури, будівля складу-магазину з’явиться в центрі міста — на Набережній магістралі. Мовляв, такою є неодмінна умова іноземного інвестора. Його представники старанно «вивчали різні майданчики, але територіальне розташування міста і транспортні магістралі, м’яко кажучи, не дуже зручні». Тому ця ділянка — «фактично єдине місце в Запоріжжі для Metro».

Пікантність ситуації полягає в тому, що, за затвердженим усього кілька місяців тому генпланом, ця ділянка мала стати рекреаційною зоною, де передбачалося побудувати дитячий парк. Але, виявляється, там занадто великий безлад, тому замість парку краще спорудити склад.

— Подивіться, на що в нас перетворилася Набережна, — каже міський голова Запоріжжя Євген Карташов. — Не тому, що ми такі господарі, а тому, що раніше так займалися нею. Подивіться, які там човнові станції стоять, подивіться, які там дерева ростуть, чагарник росте. Подивіться, як самозахопленням було зроблено гаражі. Коли ж ми нарешті все впорядкуємо?

У принципі, така постановка питання цілком правильна, хоча трохи запізніла. І відповідь цілком однозначна. Варто лише звернутися до Земельного кодексу, у статті 12 якого чітко визначено повноваження міських рад у сфері земельних відносин. До них, зокрема, належить «здійснення контролю за використанням і охороною земель комунальної власності, дотриманням земельного й екологічного законодавства». А про те, наскільки ефективним був цей контроль, можна судити з незаконно побудованих на цій ділянці близько 800 гаражів. Міські власті спочатку хотіли їх знести, але потім вирішили на невизначений термін дати спокій. Мабуть, щоб і так велика кількість противників будівництва Metro не стала ще більшою.

Дуже цікавими видаються й аргументи фахівців.

— Доки в місті зберігатиметься промислове виробництво, ця територія для нормального повноцінного відпочинку буде непридатна, — вважає головний архітектор Запоріжжя Віктор Трубін.

Не менш категоричний і головний санітарний лікар Запорізької області Анатолій Севальньов: «На сьогодні будівництво цього об’єкта зовсім не суперечить санітарному законодавству, яке діє у країні. У нормах і правилах не записано, що в рекреаційній зоні не може бути підприємства торгівлі».

Напевно, головному санлікарю видніше. Ось тільки незрозуміло, як бути з уже згадуваним Земельним кодексом. Начебто у статті 52 чітко записано: «На землях рекреаційного призначення забороняється діяльність, яка перешкоджає або може перешкоджати використанню їх за призначенням, а також негативно впливає або може вплинути на природний стан цих земель». Невже передбачена при центрі автостоянка на 600 машин позитивно позначиться на стані рекреаційної зони?

Перспектива будівництва торгового центру на Набережній стала предметом розбіжностей між міською та обласною владою. Міський голова заявляє, що «у питанні будівництва гіпермаркету Metro ми спільники з губернатором Юрієм Артеменком, він підтримує цю ініціативу міста». Хоч у голови обладміністрації зовсім інша точка зору.

— Я ніколи не казав, що обома руками за будівництво гіпермаркету, — повідав Ю.Артеменко в одному з інтерв’ю. — На місці мера я б відмовився від ідеї будівництва саме на Набережній магістралі.

Ось такий плюралізм поряд із явним прагненням порушити чинне законодавство. Виражається це прагнення в тому, що продаж земельних ділянок державної та комунальної власності має здійснюватися лише на конкурентній основі. Тобто на конкурсі чи аукціоні. Інші варіанти просто виключені. А в Запоріжжі, схоже, вирішили діяти за принципом: якщо не можна, але дуже хочеться, то можна.

Спочатку замість конкурсу потенційному інвесторові запропонували на вибір близько 20 ділянок. Звісно, не хотілося б ставити під сумнів щирість запевнень, що кожну з них старанно вивчали. Однак місцеві ЗМІ процитували один дуже цікавий документ, зміст якого мимоволі наштовхує на думку, що умова виділення ділянки на Набережній була єдиною. Інакше як розуміти офіційну відповідь головного архітектора Запоріжжя В.Трубіна заступникові міського голови Валерію Черкасці, направлену торік у червні: «Розглянувши надані пропозиції концерну «МЕТРО АГ» про розміщення центру оптової торгівлі на території м. Запоріжжя, головне управління архітектури та містобудування повідомляє вдруге: враховуючи, що для розміщення таких об’єктів необхідні значні території, вільних ділянок такої площі в центральній частині міста на даний момент немає».

Керівництво Metro заявляє, що воно готове придбати бажану ділянку і на тендері. Але при цьому підкреслює: в ході експертної оцінки землі ціна на неї виявиться в кілька разів нижчою, ніж запропонована. А що стосується можливості придбання альтернативної ділянки, то директор із питань зв’язків із державними установами ТОВ «Metro Cash & Carry Ukraine» Петро Кабан повідомив ось що: «У принципі, ми можемо побудувати Metro там, де ви скажете, якщо ви будете платити свої гроші. Якщо ми будемо платити свої гроші, то ми виходитимемо з принципу доцільності його будівництва».

У світлі такої заяви доводиться сильно засумніватися в бездоганності думки першого заступника міського голови Володимира Грищенка: «Ми нав’язали Metro кабальні умови»...

— Сьогодні група компаній Metro — третя за обсягом реалізації продукції у світі, продажі за минулий рік становили 56,4 млрд. євро. Це фактично три бюджети України, — каже П.Кабан. — Ми хотіли б реалізувати цей проект, щоб вигода була взаємною, але якщо відчуємо протидію, у тому числі і з політичних мотивів, то ми утримаємося взагалі від реалізації нашого проекту в Запоріжжі найближчим часом. Чомусь наш проект стали обговорювати після того, як змінилася політична ситуація в країні. Ми читаємо у ЗМІ, що наш проект стає заручником якоїсь гри. Я не кажу, що це велика політика, я думаю, що це політика місцевого рівня. Про це ми обов’язково говоритимемо на зустрічі з прем’єром, Президентом. Не хотілося б, щоб у Запоріжжі ми згадувалися як негативний приклад інвестування в реальний сектор економіки України.

Може, пану Кабану як екс-держслужбовцю першого рангу (був першим заступником держсекретаря Міністерства економіки і з питань європейської інтеграції) ще не вдалося подолати звичку вести діалог із керівництвом обласного центру з позицій сили. Однак власті Запоріжжя наполегливо підкреслюють, що гадана угода надзвичайно вигідна. Так, за словами Є.Карташова, спочатку іноземні інвестори пропонували заплатити за ділянку 7 млн. грн., але в ході переговорів ціна зросла до 15 млн., що удвічі-втричі більше, ніж Metro довелося платити в інших містах України. Якщо це справді так, то незрозуміло, чому ця обставина жодним чином не позначилася на загальному кошторисі. На будівництво запорізького центру Metro фірма планує витратити 100 млн. грн. — така вартість загальних інвестицій на облаштування магазину і придбання земельної ділянки. Аналогічна сума запланована на створення такого ж центру в Донецьку — щоправда, з тією лише різницею, що розміститься він на 6,8 га не викупленої, а орендованої землі.

На спорудження п’яти типових торгових центрів Metro в Україні концерн планує виділити нинішнього року 500 млн. грн. Але розцінювати цю суму як інвестиції в українську економіку, м’яко кажучи, не зовсім правильно. Адже левова частка витрат піде на придбання імпортного торгового обладнання. Та й місцевій владі також не варто тішити себе надією на забезпечення фронтом робіт тутешніх будівельників. По-перше, терміни спорудження центру обмежуються шістьма місяцями, оскільки будують його зі збірних конструкцій, що не потребують опоряджувальних робіт. А по-друге, запоріжцям зовсім не зайве врахувати донецький досвід, коли, за підсумками тендера, генпідрядником було обрано холдингову компанію «Київміськбуд».

І ще одна обставина заслуговує серйозної уваги. Хоча питання будівництва гіпермаркету Metro на запорізькій Набережній остаточно не вирішене, з’явилися й інші охочі розміститися в центрі міста. За словами глави обладміністрації Ю.Артеменка, до нього надійшли пропозиції від керівництва мережі будівельних супермаркетів про спорудження власних торгових площ на Набережній. Отже, досить створити прецедент — і рекреаційна зона в екологічно неблагополучному місті може зовсім перестати існувати.

Від такої перспективи запоріжці аж ніяк не в захопленні. За даними опитування 3400 городян, дві третини респондентів висловилися за будівництво торгового центру Metro на околиці міста і тільки 32% вважають, що його можна розмістити на Набережній. До речі, саме в такій пропорції розділилися голоси депутатів міськради — з тієї лише різницею, що більшість висловилися за Metro на Набережній. Однак, судячи з усього, представники міської спільноти не мають наміру миритися з ігноруванням громадської думки, про що свідчать офіційні протести і звернення в прокуратуру з вимогами примусити міські власті відмовитися від планів перепрофілювання рекреаційної зони.

Втім, не виключено, що проект і так може залишитися нереалізованим. Кілька років тому на Набережній хотіли побудувати стадіон. Однак спеціалісти дійшли висновку, що його спорудження загрожує підтопленням сусідніх будинків. Звісно, проблема ця зовсім не з розряду нерозв’язних, але вся річ у вартості дренажних робіт. Навіть за попередніми розрахунками, вона значно перевищить ціну, яку концерн Metro згоден заплатити за уподобану ділянку.